Barn och möss
Är det en bra idé att låta barn leka med mössen? Hålla i dom osv eller finns det risk att mössen blir rädda och otrygga..?
Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...
Det beror på. Om barnen lyssnar på vad man säger, förstår att det är levande varelser och att man måste vara försiktig med dom så tycker jag att det bara att köra på. Djur är bra för barn.
Litar man inte helt på barnet så bör man övervaka det noga. Det är ju lättare för barnen att lära sig rätt och fel genom praktisk träning.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Mina barn är 15 månader och 2,5 år och dom älskar mössen. Nu är det sällan dom håller i dom, men pussas gör dom gärna och klappar.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Min son var drygt 7 1/2 år när vi skaffade möss förra våren och har sedan dess fått hantera dom precis när han vill.
1 av sonen jämngamla kompisar får också hantera dom som hon vill medan vid besök av andra kompisar så får mössen vara instängda. Sist kom jag på en av sonens bästa kompisar att vara väldigt elak mot en av mössen. Även min brorsdotter på 5 år och en tjejkompis dotter på 4 år får hantera dom under uppsikt.
Så fort möjlighet ges på utställning så får mina möss även hanteras av andra barn. Folk som träffat mina möss kan hålla med om att de är sociala, kontaktsökande och stresståliga.
Allt beror dock på barnen och hur måna de är om mössen.
Jag tror också att det beror på mössen. Är mössen skygga och lite osäkra av sig, så kan barns snabba rörelser skrämma dem och göra dem ännu osäkrare. Så det gäller nog att noga ta i beaktande vilka möss och vilka barn man låter umgås.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Jag tycker nog att dina barn är lite för små för möss. Möss är små djur, men det betyder inte automatiskt att de är till för små barn.
Det kan vara svårt för ett så litet barn att inte klämma till dem för hårt, man måste ha full uppsikt och kontroll hela tiden. Du kan aldrig lämna möss och barn ensamma.
Men om du är med, är den som handhar mössen, håller i banens hand när de klappar eller försiktig har mössen i sin handflata, osv, så funkar det nog, om barnen är av den lugnare sorten 😉 , och mössen likaså.
Själv säljer jag inte möss till familjer som önskar djur för sina mindre barn. Från ca 8 - 10 år kan det börja fungera, om föräldrarna är ansvarsfulla.
Fast jag har själv haft möss när jag hade riktigt små barn. Men då var mössen mina, och inga leksaker/husdjur till barnen. De fick ju titta hur mycket de ville förstås, men bara röra/ klappa/hålla när JAG var med och hade full kontroll. (Mössen var i "barnsäker" bur, haha)
Det är sådan oerhörd skillnad på barn och barn. Och jag antar att skillnaden är uppfostran. Men jag vet inte. Jag har inga barn, umgås inte med barn och det blir bara längre och längre sedan jag själv var barn så jag minns inte så bra hur det var… lol…
Det vanliga är att barn tar lite för hårt om musen som om det var en grej mer än att det är ett levande djur. Jag brukar instruera hur de ska göra. Tala om att musen har balans och att de inte behöver hålla i den och inte heller kupa handen. En tam mus stannar i handen (eller ja, barnhänder är så små, så ibland klättrar de iväg) och man bör då hålla den utsträckt, som när man ger en häst godis… typ… osv osv…
Jag blev väldigt imponerad vid SM när en familj kom och köpte några mushonor av mig. Vi valde de möss som funkade bäst i deras händer, som var lugna och inte blev rädda eller stressade. Barnen var inte gamla. Och nu ska jag gissa på en ålder… oj… 6-8 år kanske… Eg på tok för små. Men de var så duktiga. De hade djurvana, djurvett och det kändes som om de redan fått en instruktion av mig hur de skulle hantera mössen. Och jag antar att det är så att de fått lära sig, att någon visat dem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Undrar, finns det inte en instruktionsvideo på nätet?
edit: ok, jag hittar några men… *host* inga jag tycker är bra… än…
Det här med att sätta den ena handen framför den andra… alltså jag säger åt folk att inte göra så. Försök få musen att sitta still i handen, att trivas där. Det är så svårt att kolla igenom en mus om den inte är handvan. Och kolla igenom musen måste man göra dagligen…
Den här skulle kunna duga så länge… (musen ser dock inte så jättekry ut)