RUSKIGT pinsamt...
Nu har det hänt, det jag inte trodde skulle hända mig!
Min systerson Joar frågade om inte han kunde få ha en mus hos mig igen (han har haft det förr). Jag svarade att det fick han, om han kom hit och lekte med den, men även hjälpte till att städa buren och så oxå.
Han ville naturligtvis ha en hane, så jag valde ut några unga killar som skulle stanna kvar här som han fick välja mellan. Han valde den mkt stilige VDs Uncle Arthur, blue satin lh. Systern Sigrid som är lite yngre fick en hona som sin, VD Never Get Old döptes raskt om till Ida. Arthur blev Artur, och barnen var nöjda. De har hälsat på flera gånger, Joar har städat buren 2 gånger, och allt var frid och fröjd. Joar har tom frågat hur man ser skillnad på killar och tjejer, och jag visade pedagogiskt.
Ida bor med en hane, och bebistokiga Sigrid blev eld och lågor när hon foick höra att det var bebbar på G. Än har hon inte hälsat på och tittat, så modern får lite lugn och ro i början i alla fall.
Problemet är nu att häromdagen, så tyckte jag att Artur och hans pappa såg lite runda ut, så de fick ett hjul, dagen efter skulle jag städa åt dem, och upptäcker 2 bebbar i deras hus! Artur är ingen hane, det är en hona!!! Jag har sett fel, och kan bara inte förstå!!! Hur kan jag se en pung som inte finns? Jag rodnar och gömmer mig under en sten! Det gick så långt att jag kände mig osäker när jag skulle kolla kön på de små bebbarna i alla kullar jag har nu.
Artur fick byta namn innna regpapperen postades, så nu heter hon VD Up The Hill Backwards, eftersom det blev lita bakåfram med henne. Fast det värsta är noig att berätta det för Joar, som ville ha en kille… Undrar om han nöjer sig med sin hona, eller om han vill byta till en kille? Bäst är det om han byter, för hans mus ska ju bo en bur som är lätt för honom att hantera och städa, helst med bara 1 el 2 möss dessutom…
SUCK!!!! Jag förstår inte…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

hi hi Tur att jag inte gör samma misstag med mina hästar, men jag är ju tidigare kanin uppfödare ju, gjort samma misstag och lika så med kattungar..
-Såå pinsamt
även solen har fläckar… ![]()
Det kan hända den bästa! (Vilket det kanske har gjort nu?
)
//frida

Men tänk om det hade varit tvärtom, att man stoppat in en hane som man trodde va hona i en hel flock me tjejer 
det gjorde jag en gång…

gjorde ruu??? hihi! Måste ha blivit en rejäl baby boom!!
Vilket är lättast att ta fel på rent generellt?
//frida
bra fråga diggi… jag har då gjort tvärt mot vattnadal två gånger och satt in en hane i honbur… trodde alltså att en hane var en hona… så mig kan grabbarna lura vart tionde år eller så… hihi
Skönt dock för oss lite mindre erfarna är dig att höra att misstag faktiskt kan göras :)
#9. Tycker jag med. Tack Elin, för att du berättar "pinsamheten" såhär.
säger amaira, som måste köpa glasögon…
Jag hade en jättesöt liten mushane som hade fått träffa massor med damer men det hade inte blivit något, så jag satte in honom till några gammelhonor. En av dem var hans mamma. Hanen som aldrig visat något intresse för honor blev helt tokkär i mamma och parade sig som en tok med henne. Sedan även med de andra. Det slutade lite olyckligt tyvärr för när jag insåg att det inte var så bra detta arrangemang hade han blivit kastrerad - dvs honorna hade avlägsnat hans pungkulor.
Något jag skäms för idag, förlåt!

11# Va? Varför och hur kastrerade honorna hanen? Är det vanligt?
Kan mushonor veta om en hane inte är bra och välja bort hans avkommor?
Eller vad hände?
Usch… jag skäms så.. de bet av pungen på honom, förmodligen tröttnade de på honom… det var förmodligen ett dominansbeteende, ingen blev ju dräktig…
jo, djur kan välja, men det är inte så vanligt att möss gör det eftersom det i naturen råder "starkast får avkomma" så honorna litar till att den hanen som leder flocken är bäst - för tillfället.
i det här fallet blev honorna stressade, samt även hanen och så hände det som hände - som jag sa, de tröttnade nog, trots att det inte pågick mer än någon dag
Till saken hör att detta var rätt länge sedan samt att jag hade lite mera elak möss på den tiden…

Grodan Väldigt intressant, men du behöver inte förklara dig det var ju ett misstag. Klart att honorna har mer val i naturen och kan undkomma störiga hanar på ett annat sätt, men jag trodde faktiskt att mushonor alltid var på G 
jodå det är de… det är mest hanarna som väljer avkommor, om en ny mushane tar över ledarskapet kan han se till att enbart hans avkommor får leva…