Hur mycket?
Hur länge/mycket tar ni upp era möss om dagen?

oj, det är hemskt olika.
Vissa dagar hinner jag bara ta upp dem och pussa lite på dem och gå runt lite med dem. Andra dagar är de ute och springer mycket självständigt. Brukar ta en timme åt gången ungefär. Men det här småpussandet och bara hänga med i handen blir väl oftare.
Älskar mina stora små vänner..

ok :) hur mycket tycker du att man bör ha uppe dem?

putteli putt

alltså det är svårt att svara på. Så mycket som möjligt vill jag väl ta ut dem egentligen. Så länge de har mat och vatten och någonstans att gå undan.
men självklart ska man inte ha dåligt samvete för dagar då man inte hinner. Ibland blir det mer plocka upp och pussa på dem en stund och ibland får de springa mer för sig själva och ibland bli det både och.
Men jag brukar försöka ta ut dem ungefär en timme om dagen tror jag. Ibland blir det självklart mer och ibland mindre men det är lite svårt att räkna med alla småpussgånger också.
Säger desamma, så ofta jag har tid, minst att jag pussar på dom innan jobbet o sen när jag kommer hem, men efterso jag jobbar 3 dagar i veckan (just nu, o har gjort dom senaste 3 månaderna) så pussar jag på dom mera när jag inte jobbar ..

ja men precis, det är ju så! jag är arbetslös för tillfället så har väl inget att skylla på! :P

Det varierar här med. Pin är ute väldans mycket med Charlie, och Iko MÅSTe motioneras ordentligt varje dag annars blir han knäpp (=
Diva och Jezzie är våra tv/film brudar. Jezzie hos mig och Diva hos Charlie.
Bullit vill upp mycket nu när bäbisarna är stora och jobbiga, så det blir rätt ofta också. Deras akvarie är ju vid soffan + jag kan se det här ifrån datorn. När hon vill upp står hon och kikar vid kanten.
Sammanfattningsvis:
Hur ofta?
Pin & Iko dagligen , Jezzie, Diva och Bullit så gott som varje dag (med vissa undantag) bäbisarna när de tillåter (=
Hur länge?
De är väl uppe sålänge som de orkar. Böjar de klänga och ha sig som om de vill "ner" så brukar jag sätta tillbaka dem.Pin slår väl alla rekord då han kan vara ute hela dagarna när Charlie är ledig (på axel eller i skjortfickan eller på skrivbordet).
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Måste fråga en dum fråga här. Om man går omkring med en mus på axeln eller i skjortfickan, tappar man inte bort den då? Hoppar den inte iväg? Jag brukar bära omkring en chinchilla på axeln men den är ju stor nog att synas ifall den skulle springa iväg menar jag.

#8 de hoppar inte ner från höga höjder, inte vanligtvis iaf. Jag har lagat mat med en mus sovandes i fickan på min huvtröja, och Charlie går runt med Pin överallt, vi har aldrig haft någon som "rymt".
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#8 man lär sig hålla koll på sitt lilla djur!
Hur länge en mus klarar av att vara med dig är individuellt, samt en träningssak. Det lilla djuret har en snabb ämnesomsättning och måste gå på toa samt dricka och äta väldigt ofta, därför ska man inte dra iväg med dem för länge. Jag håller själv på med mina möss i små intervaller, några minuter hit och några dit.
Ju mer man håller på med mössen desto lättare lär de att hålla sig, samt du märker när det är dags för den att gå hem till buren en stund. Ofta brukar mössen bli lite nervösa och springiga när de vill tillbaka till buren.
Exemplariskt är att musen kan springa lite in och ut ur buren som den vill. På så sätt kan den reglera själv när den vill sova, äta, dricka, utforska dig och övriga världen mm.

Exakt, det vore helt klart det bästa med helt öppna burar. Men då skulle man endast ha honor och ett stort bord de stod på.
Jag tycker det är så toppen med möss att de inte hoppar. jag kan vända handflatan upp och ner när pippi sitter i den. Hon hänger kvar. lilla klätterapan!
Ja, man ska vara noga med mat och vatten. brukar alltid ta med en skål av varje+ deras sovhus. man märker när de fått nog. men oftast lägger de sig i blomkrukorna om de springer i fönstret. de trivs så bra där.

Tack så väldigt mycket för svaren :D

varje dag - så ofta jag kan

Jag plockar upp min lilla gosing Afrodites Fackla alias Facklan först en gång på morgonen för medicinering och mycket gosande och pussande i ca 10-15 minuter, ibland lite längre då hon får mysa runt på huvudkudden. Sedan minst 2 gånger på sena eftermiddagen/kvällen för medicin 1 ggr och massa gosande alltid minst en extra gång. totalt är hon uppe ca 45-60 minuter varje dag.
#8 jag hade en mus som inte ville sitta i handen utan på min axel även när jag lagade mat och fixade i buren. Bifogar en bild från Husdjursmässan 2005 på henne. Hon hette Smultronets Jinotega, men hemma Zimba.

ååå vilken fin tös

ååå vilken fin tös

ja va fin hon var :D