Piper!
Mina möss piper som bara den om jag nuddar vid dom. Först trodde jag bara det gällde ena, men sedan när jag nuddade vid den andra pep den också. De piper inte om man bara håller i dom i handen, men när man nuddar vid magen, ryggen, vid sidan osv och lyfter dom piper dom som galningar, som aldrig förr! Upptäckte det idag. Låter som om dom har ont. Kan det vara så? Eller är dom bara kittliga eller känsliga överallt? Kan ju inte ens lyfta dom utan att dom piper..*orolig* Bör dom undersökas av veterinär?
Kolla bara på filmen nedan

Konstigt..

#1 Ja, eller hur? Brukar verkligen möss pipa sådär?
Jag har inga högtalare - vill ha en tyst dator! - men det är INTE normalt att möss piper. Inte om de är tama. Otama, osäkra och lite rädda möss kan dock pipa.

Chippers du kanske kan ha dem uppe lite mer? så kandke dem slutar att pipa? bara en idé
fast jag tyckte att de pep en himla massa. Jag vet inte, men det kan väl aldrig skada att nån tittar på dem.
Jag slog på högtalaren.
Det är ju jättesvårt att säga orsak, kan bara säga hur jag tänker och det kan vara totalt fel *garderar mig*
Min spontana uppfattning är att de varken har ont eller är sjuka på något vis. Tycker de ser friska ut.
Rent spontant tycker jag de säger "nej!" åt dig, på samma vis som de säger nej när de träffar en hane och inte är mottagliga. Då både piper de sådär och ser ut sådär och beter sig sådär. Till och med svansen säger "Nej" *roligt att se*.
De ser inte heller rädda ut, tycker jag. Jag vet inte varför de beter sig så mot dig. Snarare än att vara rädda, tänker jag att de är "felpräglade" och betraktar dig som en mushane…
OBS jag säger inte att det skulle vara så, jag säger bara vilka banor mina tankar tar, utifrån vad jag ser. Jag har reellt ingen aning om vad som sker här.

#6 det lät som en bra teori!

#6 det lät som en bra teori!

Min kompis råtthane piper när man lyfter honom men blir sen lugn på en gång. det gör han ju av protest. Kan ju vara samma sak med mössen men då är ju frågan hur man får bort beteendet.
Men kan ju vara skönt att ta dem till veterinär och utesluta annan orsak först. Det lät ju väldigt mycket.
Älskar mina stora små vänner..

Hej!
Tack för svaren! :-)
#4 Ja, kanske det..
#6 Okej, hm, vad konstigt. Vad skulle jag kunna göra så att de inte är så mot mig? Känns inge roligt direkt att bära dom och kela med dom när dom piper så hemskt. Passar vi bara inte ihop, mössen och jag? Eller vad kan det vara? Jag brukar vara väldigt lugn mot mössen m.m. Det är helt plötsligt dom börjat pipa, dock har jag vart borta några dar så de har inte varit uppe så himlans mycket. Får kanske försöka med att ta upp de dagligen korta stunder och ofta..
skriv gärna om ni har fler teorier eller har tips.
om det är som amaira säger att de betraktar dig som en mushane kommer det att gå över om du hanterar dem ofta
jag hade en mushona som satt ensam pga morrhårsätning, hon reagerade med att brunsta när jag tog ut henne (vifta på öronen, puta med rumpan) men det var bara när hon varit försummad och utan kontakt med varken mus eller människa på ett par dagar…
jag har inte ens kollat på filmen sårri

Vänta nu. Kan det vara så att de är rädda?
För nu tog jag upp båda de pep INGET. Men sen fick hunden hälsa försiktigt på dom då började båda bajsa, kissa och gå iväg. Och efter ett litet tag börja pipa då jag lyfter upp de eller tar på de.
Och när jag tänker efter, så kom pipandet ett tag efter att hunden nosat på ena musen igår, tänkte inte på det. Fast hunden hälsade bara på ena, ändå så pep båda :O
Fast varför börjar de pipa när jag nuddar vid de efter att hunden nosat på de..??

Och inte slutar dom pipa när hundarna är borta iofs, utan pipandet fortsätter.. när jag håller på med dom
ja, jag skrev ju det i #3 
de är nog lite för osäkra för att känna sig trygga med en hundnos bara sådär, så jag skulle föreslå att du tar ett steg i taget… det är känsliga möss du har

Jaha förlåt, missade ditt inlägg i 3 :P
Okej.. får ta det lite lugnt med dom :)
Precis. Alla individer är ju olika. De behöver först bli trygga med dig. Känna att de litar på dig.
Jag skulle föreslå att du har öppen bur till dem, gärna ståendes på ett centralt ställe i huset, så att det är mycket rörelse. Står de i skymundan i en vrå i ett mörkt rum hela dagarna är risken mindre att de någonsin blir modigare och tryggare i sig själva i kontakt med människor. Köket är ett jättebra ställe. Kylskåpsmöss brukar jag kalla dem. Öppen bur eller möjlighet att kunna gå upp på taket och få en bit mat eller dyligt.

Jag har buren på mitt rum (är ett måste, tyvärr) där står buren i ett hörn ovanpå hamsterburen. Är ljust för dom. Är inte såå mycket rörelse runt där dock. Och just nu medans jag passar djur är det svårt komma åt dom. Men sedan så står dom ganska bra och buren är ett akvarium utan lock så det är ganska bra. :) Men dom är hela tiden undangömda i spånet så det är krångligt att klappa eller ta upp dom :O
Men jag ska hantera dom mycket så hoppas jag att dom snart känner sig trygga och litar på mig :):)
Jag lyckades få min mor att ha en mushane i sitt kök i 2 månader! En bedrift rätt svår. Allt som behövdes var att hon skulle bli väldigt delaktig i musens fortsatta liv. och om han skulle klara sig eller ej hängde på henne… samt att jag bad om hjälp förståss… (om man gråter lite och ser väldigt bedrövad ut, vilken mor/far kan motstå det?)
du behöver hjälp med att få dina möss mindre rädda och lite mer tama, kan de inte få bo på någon central plats ett tag och alla i familjen deltar lite i aktion få mössen att pipa mindre?

Hm, njae… vi har ju hunden och han är ganska intresserad av mössen, så ska dom bo centralt och att mössen ska få massa uppmärksamhet kommer Challe bli cracy. Vill inte att alla i familjen ska kunna hålla på med mössen, speciellt inte min bror eftersom att han kmr låta mössen få hälsa på hunden hur mkt jag än säger till, ha lyssnar aldrig.
Så dom måste stå i mitt rum, kan dock försöka fixa och möblera om så att de står mer centralt i mitt rum :):)
oki. det kan ju räcka med lite ommöblering kanske… du kan ju även be din mor o far att gå in o prata me mössen lite då och då…. 
kanske du också ska ta med dem på lite äventyr? packa ner dem i en transport med gurka o mat o ta med dem. tex när du ska till kompisen å leka el dyl…?

Ja.. det kan jag be dem göra..
Jadå, de har redan fått vara på äventyr då å då med min kompis i parken en bit bort. Men jag kan ju göra det lite oftare. Fast jag har hört att man inte ska ha de uppe för länge..?