Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 564 ggr
lizzplace
0

vad är skillnaden?

hej!
jag var inne på arken för o handla lite till mina tamråttor och såg då en liten bur med kanske 15 möss i som var fodermöss. i en bur bredvid (lika liten) satt tre likadana fast svartvita som kallas dansmöss. vad är skillnaden?

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Emmaslindh
2

Ingen, eftersom "dansmöss" är vanliga tammöss och fodermössen likaså :P Har för mig att ordet "dansmus" kom ifrån en sjukdom möss kan ha eller nått sånt!

❤️ Älskade husdjur 

lizzplace
0

Okej det jag misstänkte. Tycker det är fult o dumt av arken, klart att ormar måste ha mat men jag blir så ledsen när jag ser att ödet över mössen bestäms beroende på vilken färg dom har. Hade jag haft plats o tid hade jag köpt på mig fodermössen o räddat livet på dom :( så hemskt

/ Lizette

Emmaslindh
0

Dock är det ju förbjudet att mata reptiler med levande föda, vet du om de säljer dom som det?

❤️ Älskade husdjur 

lizzplace
0

Det står fodermöss utanför buren och det är säkert 10 st kvar i ett litet terrarie(?) dom kliver liksom på varandra.

/ Lizette

TheCottonCandy
1

Om det är så många så dom kliver på varandra är det alldeles för många i buren. Säg det till dom i affären och om inte dom ändrar på det så tycker jag du ska anmäla det.

lizzplace
0

Får göra det om dom är kvar när jag ska dit. Men eftersom det står fodermöss borde det väl vara till ormar? Och om inte det är lagligt gör väl arken fel?

/ Lizette

[Cras]
0

många djuraffärer som säljer levande fodermöss tyvärr, men oftast har de dem bakom disken eller på lagret och hämtar på förfrågan så folk inte ska se..

fått det förklarat av en reptilentusiast med att vissa lite ovanligare arter av ormar är svåra att lära äta död föda utan skulle svälta ihjäl utan levande föda och då blir det ju djurplågeri av ormen istället.. (varför privatpersoner ska envisas att hålla såna arter av ormar vet jag då inte, tycker jag verkar onödigt..)

lizzplace
0

Okej för den här buren står bredvid en bur med "dansmöss" alltså likadana fast fläckiga. Reagerade på att de står fodermöss och att dom kostar 30kr medan dansmössen som uppenbarligen är samma sak kostar 130kr. Tycker det är hemskt :/

/ Lizette

KickiG
0

#7 Har för mig att flera av reptilerna i våra djuraffärer fortfarande fånga in vilda och därefter säljs som husdjur. Kan tänka mig att det kan vara väldigt svårt att få ett djur som jagat sin mat själv att plötsligt äta upptinad mat. 

Därmed säger jag inte att det är rätt att mata med levande föda! I min värld blir det redan totalt superfel att fånga in ett vilt djur och tvinga det att leva i fångenskap.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

lizzplace
0

fick höra att fodermössen tydligen är inavlade möss och att det tydligen är därför dom säljs som just fodermöss. riktigt fel att ens syssla med inavel :/

/ Lizette

Galenidjur
0

#10 Jag kan tänka mig att alla grossistmöss  (vilket jag bara antar att dessa möss du pratar om är ) har högre inavelsgrad  än de som kommer från uppfödare oavsett om de säljs som sällskapsdjur eller foder. Känns lite som att grossistuppfödare inte har någon större koll utan bara låter kullar födas lite hur som helst, men nu har jag inga bevis på nånting så kan säkert ha fel! Det här är bara en känsla jag har fått efter att ha läst på om ämnet..

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

VStromberg
0

Fodermössen som säljs i djuraffär är ofta inavlade, ja. Dessa såkallade "labhonor" är näst intill hjärndöda (;)) och gör inte mycket annat än producerar ungar. De får stora kullar och äter aldrig upp sina avkommor. Bits aldrig.

Djuraffären har inget förbud mot att sälja djur som foder. Det är upp till reptil/rovdjursägaren att se till att djuret är dött innan dom matar sina djur med det. Djuraffären kan sälja dessa "fodermöss" till avel, för reptil/rovdjursägare som vill börja avla själva.

"Dansmössen" är vanliga tammöss och av samma art som "fodermössen". Kallas väl dansmus eller sällskapsmus för att det låter bättre helt enkelt.

Finns inga regler på vad du ska kalla musen..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus