Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 403 ggr
cyberkise
0

Snabb hjälp önskas!

Hej
Jag hade två honor på runt 2,5 år. Men den ena gick bort för någon vecka sedan. Hopplös som man är så införskaffade jag mig två små nya honor idag, de är ca 10 veckor gamla. Så de är inte könsmogna än. 

Jag satte först ihop dem i en plastback med en massa gömställen, de kollade in varandra och det verkade gå bra. Jag tänkte att den äldre honan är kanske så pass gammal nu att hon inte har någon energi till att kivas. Men när jag satte ner dem i buren tillsammans så vart det bråk med en gång, mellan den äldre honan och en av de små. 
Den äldre honan fick ett litet bett, men det såg inte så farligt ut. 

Nu har jag satt tillbaka alla 3 i plastbacken igen, grundstädat igenom buren och tänker vänta någon timme innan jag försöker igen… Annars blir jag väl illa tvungen att köpa en andra bur och sära på dem.
Nu undrar jag, hur lång tid ska jag ge detta? Finns det någon erfaren som kan säga på't ungefär hur lång tid det brukar ta för dem att "samsas"? 
Jag kan tillägga att den äldre honan varit ganska dominant förut.

Sugar Mist
1

Först och främst borde man inte sätta ihop möss hur som helst utan att ha skyfflat spån i några veckor då risk för sjukdomar m.m. är stor(om jag minns rätt?) sedan så tycker jag att man borde låta de nosa lite lätt på en neutral mark några gånger, kanske på ett bord eller dylikt och om allt går bra se hur de är i buren.

-

cyberkise
0

De unga mössen kommer ifrån samma uppfödare som den äldre, så jag funderade på om det spelade någon roll? 

Hur länge ska jag sära på dem, och att de får träffas stundvis utanför, om jag sätter dem i separata burar?

cyberkise
1

Update: Har särat på dem, de nya flickorna har jag satt i den stora buren så att de får bekanta sig med den. Och till den gamla damen har jag inrett en stor plastback. 

Vågade inte sätta de små i plastbacken eftersom de har myror i brallan, klättrar på allt och hoppar och studsar. Kan ju vara så att gamla tanten inte tycker om småglin.

Grodan
0

#3 Det är ganska vanligt, att äldre honor inte gillar tokunga möss, men 10 veckor  är inte så ungt…

Jag gillar när möss är så pass välavlade i temperament och flocksmarthet att hopsättning inte alls behöver inkludera klinisk städning osv, utan att man bara kan sätta ihop dem.

Pipa, lukta och greja ingår förstås. Men inte bita hål. Så frågan hur hårt biter de varandra?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️