Mössens syn.
Mössens syn, ja den vet jag inte mycket om…
Har tagit för givet att möss inte kan se färger för att de saknar tappar i ögonen. Har läst det, och tycker det lät trovärdigt, för det är ju ganska "enkelt" att kolla (vad gäller laboratoriemöss alltså). Antingen finns tapparna där, eller så finns de inte. Konsekvenserna vad gäller färgseendet är sedan solklart.
Tyvärr minns jag inte alls "källan" till mitt "vetande". Det är ju viktigt att vara käll-kritisk, för "folk" kan både säga och skriva vad som helst faktiskt.
Ibland är det trovärdigt, ibland är det bara personens/personernas "tro" som skrivs.
Jag fann en intressant utredning på internet, vad gäller laboratoriemössens behov, och hur man kan förbättra deras levnadsvillkor och levnadskvalitet i laboratoriemiljö.
http://www.awionline.org/pubs/cq02/Cq-mice.html
Denna upphovsman känns trovärdig:
Centre for Behavioural Biology, Department of Clinical Veterinary Science Langford House, University of Bristol, Bristol BS40 5DU, United Kingdom
Här står mycket intressant om möss, om deras sinnen, uppförande och behov. Vad gäller synen så står det (min fria översättning
):
"Mössens ögon och syn liknar människans, med undantag av mössens förmåga att se ultraviolett ljus. - - - Att hålla djur med känslighet för ultraviolett, i konstgjort ljus som saknar de ultravioletta våglängderna (mänskligt artificiellt ljus), tar bort deras förmåga att se alla färger. Det är inte bara en färg (ultraviolett) som de inte ser, utan förlorar sitt färgseende helt."
Vad detta innebär vet man tydligen inte, för det har inte forskats på det. Men det är möjligt att musen får en något förvrängd syn på sin omgivning, när inte ultravioletta våglängder finns i ljuset. Något som givetvis kan påverka försöksresultat som bygger på beteendeforskning.
Det står också mycket intressant om musens hörsel, känsel, smak, luktsinne, beteenden, och aggressioner, och givetvis om musens behov utifrån detta!
Vad gäller springhjulens vara eller icke vara, är det något som förespråkas starkt i denna artikel. Möss är ju extremt aktiva djur med stort rörelsebehov.

Åå vad intressant! Synd att det är så svårt att läsa engelska texter när man är ovan. det tar liksom lite tid att smälta dem.
Älskar mina stora små vänner..
Ja tyvärr, det är samma här. Men vill man veta något idag, så är det bara ge sig på det, då är det engelskan som gäller. 
Jag skriver ut på papper, när det är engelsk text. Då kan jag läsa på ett helt annat sätt, med översikt över hela texten, kan gå tillbaka i den, och hoppa, och stryka under och anteckna osv.
Det gör jag i och för sig även med svensk text som intresserar mig mycket, och där jag vill lära mig något. Vill ju också ha kvar och spara lättillgängligt.
Jag har en förskräcklig kunskapshunger när det gäller sånt som intresserar mig.
Ena sonen har förresten lärt sig engelska flytande via internet, intresse och forum! Han fick ig i engelska i skolan, han klarade inte av att lära sig, det bara "flöt ihop" alltsammans. Nu är han urduktig! Reste själv till USA utan några som helst språkliga problem, visst är det häftigt!?!
Internet är en gudagåva i många lägen, och för många människor. ![]()

Ja men så brukar jag göra när jag läser i skolan också. anteckna en hel del. Det kan man ju göra. Ja det är mycket skönare att läsa utskriven text än på datorn.
Ja, jag är likadan! Och internet är ju helt underbart. Det finns så mycket och på internet hittar man alltid folk med samma intresse som en själv.
Har lånat lite böcker man kan ligga i sängen och läsa såna här dystra dagar. Det blev lite råttböcker (bla.annat den underbara sällskapsråttan) Dessutom lånade jag en bok om kattspråk och plöjer igenom en om beteendeproblem hos människor.
Så himla synd att det inte finns nå mycket musböcker. Eller det verkar ju finnas på engelska men inte att låna på biblioteket vad jag sett iaf. Ska handla lite sen när jag blir rik.

Oboy, det var mycket text. det får vi spara till en annan dag. :)
Jag har funnit en bok som jag absolut vill ha. Men priset satte stopp … det låg på närmare 4 000 :-
Det har passerat min gräns…
Det skulle räcka med första volymen (är 4 volymer) men den går inte att dela upp tyvärr (jag har frågat).
http://www.bokus.com/b/9780123694546.html
*suckar djupt och sorgset*

Oj!
Fasiken alltså..

jäkel, det var dyrt!

intressant!
#5 oj shit va dyrt!
HURRA HURRA HURRA - fick nytt svar, jag KAN köpa enbart del 1 av den dyra boken. Beställer den nu. Jippi 
Vad härligt! Ser fram emot Artiklar med denna bok som källa… 
… Jag är faktiskt inne på en bok
(på svenska givetvis) … Har påbörjat den lite smått. Jättespännande!! Det tar tid förstås, men det är sånt jag älskar. Vi får se vad det blir av det hela på slutet. Antingen blir det nåt, eller så blir det inte nåt. 
Jag vill ha boken "bred", dvs uppta många aspekter av musen som människans följeslagare. Det är ju så oerhört intressant och roligt.
Den ska även vara full av vackra, söta, charmiga, näpna, bedårande musfoton! Blir det nåt av det hela, vill jag ha foton från er också!!

#11 JA, JA, JA, JA!!!
Det skulle vi verkligen uppskatta om du skrev en bok, Amaira!
Ja, men ohja, klart vi ställer upp med bilder! Var det den du tänkte använda musungebilden till?
Om det blir så att du kan sälja böcker, kanske inte ge ut någon men sälja på annat sätt kanske, så skulle jag gärna köpa en bok.
Ja, men ha ingen press på dig. Ta den tid det tar och känn inte att det liksom måste bli ett resultat. (även om jag kanske lät lite uppmuntrande här
)
Gah, så härligt amaira!
Klart hon kan ge ut den! Antingen själv, via ett förlag eller med hjälp av SVEMUS!
Sånt är inga problem. En bok måste inte vara i hårdpärm och ges ut av ett förlag. Kopieringsmaskin duger gott. ISBN nummer och att få biblioteken att köpa böcker är dock ett måste, men det är inga probs det heller!

#11 vad underbart! skulle bli riktigt uppskattat från min sida.