Introducera nya musvänner
Har fyra musdamer som går jättebra ihop. Nu undrar jag om det är någon risk för bråk och osämja om ja skulle köpa 1 eller 2 musar till. Dom bor i ett stort terrarium. Skulle vara roligt med ett par till, men om det riskerar massa bråk så låter jag det hellre vara!!
Om du låter alla damerna inkl. de nya träffas och lära känna varandra på neutral plats medans du gör i ordning buren - städar bort all lukt och möblerar om bland inredningen lite - så är risken mindre för bråk.
Sätt in alla samtidigt i buren och se till att det finns en massa roliga saker, gärna nya leksaker, och god mat. Under tiden mössen utforskar buren och äter sig mätta hinner de vänja sig vid varandra och risken för bråk minimeras.
Lite pip kan det dock bli när de nya mössen visar underkastelse, men några blodiga slagsmål bör det inte bli. Möss är ju fredliga djur.
Men blir någon av de äldre damerna sur och bråkar lite för mkt med någon av de nya kan du ta ut henne ur buren en stund.
*kram*
Min erfarenhet är att det går mycket bra att sätta ihop möss så länge det inte är hanar.
Och så köpte jag två små mus"bebisar" från samma ställe men som inte gått ihop tidigare. De åkte hem i samma låda, och fick flytta in tillsammans i egen bur. Inom en halvtimme utspelade sig ett slagsmål i värsta "grabb-andra". En enda pipande och skrikande rund roterande boll där det inte gick att utskilja vem som var vem.
Det tog mig med överraskning. Fick sära på dem och ge dem var sin bur. Har provat försiktigt efteråt, på neutral mark, med "Diabella" tål inte den andre.
Fick misstanken att det var två hanar jag fått i misstag, men det är det inte. Varför de slåss så, det vet jag inte alls.
Om det inte har något att göra med Diabellas nu växande mage… Jag tror att jag har att vänta tillökning från "lill-ungen" *inte glad* Men det borde ju inte ha någon betydelse för själva slagsmålet, tycker jag. Graviditetskris, är det något för små mössflickor tro?
Amaira: Nej, egentligen inte. Endast om det råder hård konkurrens om t ex mat så kan det uppstå "bråk" dvs en dräktig mus kan tycka att hon har företräde till maten. Dock är det ovanligt, det du beskriver - det är något man ser mer på råttor.
Mmm, så egentligen är det inte en hona som ska ha ungar och föra "slagsmålsgenerna" vidare. Hon är dessutom en ur-usel tan (inte så kontigt, hon fick en vit unge).
Men hennes svarta färg är ljuvligt kolsvart (jodå). Hon är min vackraste mus till form och proportiner (min alldeles egna bedömning). Och hon har blivit min favorit… genom sitt sätt att vara. Hon är så himla go´ och rolig, och vill alltid vara med mig.
Hon är "med" och pigg och vaken och go och läcker och vacker och söt och … och … och … *utan hejd* Ungarna är även de mycket trevliga och rara.
Givetvis har vi en situation att ta hänsyn till. Jag ska inte döma ut henne helt än. 
Ifall musen levt i en miljö där det funnits dåligt med tillgång till mat så blir hon mer aggressiv när hon är dräktig, samt även mer aggressiv vid möte av främmande mus. Det finns inte mat nog för alla!!! Hennes barn är viktigast!
Vissa tycker också att det är helt naturligt för dräktiga djur att vara måna om sin avkomma, vare sig den är född eller ej, men jag är inte en av dem. Jag anser att i a f möss ska vara 100 % snälla jämt, så länge man sköter om dem exemplariskt.
I mina mål att få fram odominanta hanar, som kan bo fredligt tillsammans, ingår att även honorna i den linjen är odominanta.

Nu har mina nya musar fått träffa sina nya kompisar. Ja satte ihop dom på bordet medans jag skurade terrariet och alla saker, och så bytte ja ut en hel del leksaker så d skulle vara lite nytt för dom 'gamla' mössen oxå. Senare så släppte ja in allihopa. 7 st. (3 'nya') Gick hur bra som helst.
Den enda dramatiken stod min 'gamla' siames förut. Hon har inte världens bästa temperament, är inte tam, nervös och så. Hon kan va på två av dom nya ibland, då blir d lite pip osv men se springer de åt varsitt håll och fortsätter med sitt. Dom har sovit tillsammans, så i bland så går det ju bra. Men så länge ingen är rädd, verkar helt ensam eller har sår så är väl det ingen fara?
Det har ju iofs bara gått 2 dagar… Men är hur lugnt som helst i buren. Hur många kan man ha tillsammans egentligen?? Beror väl på mössen och utrymmet iofs.
På 'mitt' knasiga zoo så sa hon att man inte kunde ha möss ihop som inte växt upp tillsammans. Jag berättade ju om mina då, men hon verkade tro att ja mest hade haft tur… Dumt att djuraffärer säger sånt, folk litar ju på dom juh 
Hoppas att ditt knasiga zoo inte är Norrtälje zoo, för där jobbar min marsvinskompis Anna. Är det så ska jag informera henne lite om möss. Dessutom har Andreas Wiik kontakt med dem och kan snacka med dem.

Jo det är det zoot, men d va inte Anna som sa det, hon var inte där då!! Henne känner ja me! Å hon e ju bra!
Fast iofs så vet ja ju inte om hon vet nåt om möss… Men hennes kollega verkade inte veta iaf.