Gilla hanar!?
Hur får vi folk att gilla hanar?
Att gilla möss vid huvudtaget och inte dissa dem pga lukten?
Det är museriets baksida, att inte kunna sälja mushanar - inte i den farten de föds i a f. Himla synd.
Och det är så himla trist att se möss omplaceras pga att de luktar. Kan man inte åtgärda det? Det rör sig oftast om en eller två möss. Tänk hur många möss en uppfödare har utan att besväras speciellt av lukten, när burstädningen sköts ordentligt!

Jag gillar hanar 
Men tyvärr får jag inte ha så många djur som jag vill ha *suckar*
Jag bryr mig inte nämnvärt om lukten. Luktar det så städar jag helt enkelt.

Jag gillar oxå hanar. Har haft 2 Vattnadalskillar som tyvärr fick somna in nyligen pga tumör på båda. Hade tur att de inte var rivirtänkande och luktade inte mycket mer än honor. Jag bryr mig inte om lukten heller då jag städar oxå vid odör precis som Nutiz.
Tyvärr så gillar inte min sambo muskillar pga pungens placering…..
Jag som tycker att det är mysigt med att ha båda könen för att även kunna försöka se temperamentskillnader och liknande mellan könen och djurgrupper för att kunna lära mig mer. Inte misstolka mig är ni snälla om jag skriver lite crazy, men jag vet vad jag menar och det blir lite crazy ibland med meningssättningen.

Haha, jag älskar Elvis lilla pung. Grabbarna börjar också få stadiga paket nu. Tycker möss har väldigt fina pungar.
När jag skulle sälja mina grabbar och även från den andra kullen och folk frågar om skillnad mellan kön och lukt så kan jag bara komma med mina erfarenheter.
Och SVEA LUKTAR URK! Mycket värre än killarna. Så jag säger att man kan inte vara säker på att det luktar mindre med honor.
Hanar går oftast själva. Förstagångsägare kan tycka det är något positivt.
Man kan ju berätta att de kan gå ihop ett tag om man vill sälja två tillsammans. För man vet ju inte hur länge det går. Dessutom kan de funka utmärkt utanför buren äve om de kanske inte kan bo i samma bur.
I mina kullar har hanarna varit lugnast. Det kan man påpeka. Men Pippi var mest framåt och kontaktsökande när de var riktigt små. Det är hon fortfarande, lilla orädde fan.
Om man ser en tendens till att de gillar råttor osv. kan man påpeka att hanar ofta blir stora.
Jag köpte hane för att könet inte spelade så stor roll för mig och jag ville avlasta uppfödarna. Det är faktiskt sant! Sen fick jag för mig att hanarna skulle bli större och mer kontaktsökande.
Älskar mina stora små vänner..
jag tycker att det verkar som att det föds nästan betydligt många fler hanar i alla kullar jag har sett här på sidan än honor! :O men det kanske inte stämmer överlag. men jag har flera gånger slagits av hur väldigt många hanar det blir i kullar. då måste det ju bli jobbigt för uppfödaren att få iväg alla p g a lukt-problemet, kan jag tänka mig…
/Anneli

Min kompis hanar luktade asäckligt en period när de just började säras på. Nu är det lite lugnare. Det luktade nästan aceton. Men mina luktar ju ingenting alls! Inte Elvis heller. Har aldrig förut förstått det där med illaluktande hanar. Svea luktar mycket värre. Min lilla pruttplutt.

Jag bryr mig inte om lukten - mamma gör så jag får inte ha dom i mitt rum…

Jag älskar mina pojkar. Av min bebisar kommer jag behålla två eller ev 3 pojkar.
En jobbkompis ska ev köpa en hane av mig, då som någon nämnde, hon tyckte det var positivt att de kunde gå själva. Eftersom det blir hennes första mus och hon inte har jättemkt plats så vill hon starta "litet" såattsäga.
Ang vad Terato sa om kontakysökande så får jag delvis hålla med. Pin kommer fram och nästan kallar på en för att man ska plocka upp honom ( för massa väsen eller slänger ner papper på golvet), Ikaros ska ALLTID ha ALLAS uppmärksamhet, medans flickorna kanske är mer "njaaa,okej då" när man vill kelas.
Iofs så har de alla sina dagar också. Sen bullits bebisar börjat ut och röra på sig så verkar hon vilja bli upplockad hela tiden. UNgarna är nog jobbiga (=
Vad man ska göra för att få fler att vilja ha dem - ingen aning. Bättre info innan köp skulle nog lösa massvis av problem, men då ska man lyckas med att nå ut till ALLA som köper möss, även från affär. Det kan bli svårt. Men vi får hjälps åt att dela ut "visitkort" till mus i fokus. Be lokala djuraffärer att dela ut med med varje såld mus.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag tycker hanarna varit lugnare. Medan flickorna är busiga. Flickorna har ibland varit busiga och figa men iband busiga och otroligt framåt! Hanarna är lugna och framåt eller lugna och fega.
Jag älskar busmöss som bara klänger upp på en och vill leka! Som Pippi. Men samtidigt är det mysigt med en mus som kommer lite försynt och klättrar upp långsamt efter en stund. Och vill ha kel. Som Mio.
Jag gillar också hanar! Har haft en hane som verkligen luktade skunk hur ofta eller hur sällan jag än städade, men det var bara några veckor, sen slutade han.
Har en hane nu. Skulle kunnat tänkt mig fler om det inte vore för alla burar jag redan har…
För mig är det det som är problemet: att hanar oftast inte kan gå ihop utan det blir en bur per mus. Vilket kan göra stor skillnad om man har många burar.

exakt. samma här. har ite plats med så många burar. Så ska man tänka museffektivt så är ju tjejer bästa alternativet. mest möss per yta liksom
Jo, nog gillar jag hanar alltid - går det att låta bli?
Det är något speciellt med en snäll och riktigt sällskaplig hane. Men jag gillar honor lika mycket.
Och honor kan man ha flera i en bur. Det är ju skillnad på en stor bur med 5 honor i, och fem burar med en hane i varje. Och när hanarna luktar, då luktar det inte gott om deras burar.
Annars gillar jag själva muslukten (det är ju hanarnas urin som de markerar med och som luktar illa) Hanarna har ofta en egen doft i pälsen, men den gillar jag. 
Har inte personligen särskilt mycket emot hanarnasw doft heller, men den kan vara så genomträngande och slingra sig runt i halva huset…
Fast ibland förväntar sig folk också att det ska lukta fast det inte gör det. Min syster rynkade på näsan en gång och sa att OJ vad det luktar mus. Då var vi i ett helt annat rum i huset, och jag påpekade att jag precis hade ätit jamin-ris
. Det var det som luktade, och inte mina möss. Haha. (fast jag blir lite stött när mina möss får skulden, bara på grund av "fördomar")

Ja men möss luktar lite som ris! Eller popcorn! Tycker jag. Men det äckliga lukten som de tecknade hanarna hade en period luktade aceton. Och svea luktar något sött, konstigt, nästan sjukdom. Men hon ser frisk och kry ut.
Jag gillar mina killar skarpt, dom luktar som en mus ska göra .. (gott) alltså ..
Jag har mina hanar i mitt sovrum o de luktar inte så mycket, förutom när man river runt i buren, men då gör man rent .. *thi hi*
#12 jag håller med, popcorn!
/Anneli
Vår hane Rai var mycket keligare än tjejerna. Tjejerna har ju varandra att ty sig till :-) Tyvärr så har han gått hädan nu, den lilla kelisen. Saknar honom! Så länge som man håller rent och städar lite oftare hos hanarna än hos honorna så är det ju inget besvär med lukt. Sedan så luktar en del hanar mindre också. Rai hade perioder då han luktade mer, men emellan där så luktade det knappt något.

ang #7 och visitkort. det fanns väl en tråd om man ville dela ut visitkort? vart var den?
Jag önskar i a f att det var lättare att sälja mushanar…
#17 … och din fråga " Hur får vi folk att gilla hanar? Att gilla möss vid huvudtaget och inte dissa dem pga lukten?" försvann visst fullständigt i denna tråd. Förlåt
för min del av det hela, jag snöade in mig på vad jag tycket om mushanarna.
Frågan är ju jättesvår, tycker jag…
Kanske en kombination av upplysning och uppvisning:
De faktiskt luktar en del - så människor bör vara förberedda och vidta åtgärder före köp, exempelvis genom att veta att de har en bra plats för dem i huset/lägenheten, att de kräver tid och bra burar som är enkla att göra rena, och att djur-allergiker kanske ska tänka sig för över lag innan de köper djur.
Uppvisning av dessa fantastiskt rara små varelser! Den fysiska (och mentala) upplevelsen av en mjuk liten näpen mushane som självmant vill komma upp i handen och sedan tillitsfullt slår sig till ro i handen och vill bli kelad med - vilken djurälskare kan motstå detta???

Så är vi där igen: Reklam, uppvisning, information, hur når vi ut?
Många första-gångs-ägare köper kanske sina möss via djuraffär…Kan man kanske fråga dem om man kan sätta ut informationsblad som eventuella framtida musägare kan ta med sig och läsa? Där det kanske även finns en länk till detta forum? För trots att information är väldigt bra, så är det ännu bättre att kunna "prata" med någon, anser jag.

Ja! Man kan ju lämna såna där visitkort till zoobutiker!

Jag tycker om hanar supermkt! :) Blir så otroligt kelsjuka de flesta tycker jag. I överlag blir iaf hanar mer gosiga än vad honor blir tycker jag. Och det negativa är ju när man har fler hanar att det luktar väldigt mkt. Dock har jag en riktig stinkis hona också och hon är nog värre än alla hanarna jag har så det sker ju sånt också :) Jag tror bara man måste visa hur otroligt gosiga dessa är. Och absolut informera om att när man har bara en eller två att det faktiskt inte luktar så farligt som många tror. :)
Precis, vi behöver visa upp våra gosiga och trevliga hanar för svenska folket mer!!!

jag älskar mina hannar! <3
Älskar oxå mina hanar, massor ..