Första kullen
För lite mer än ett år sedan fick jag hem första musen, en hane vid namn Nitro, förutom att han i mina ögon är väldigt fin så har han jätte trevligt temperament. Jag föll rätt snabbt för dessa små djur och började läsa om avel. Till slut hittade jag en hona som passade Nitro, Smilla, hon har bott här sedan hon var 5 veckor och jag har hennes mamma här hemma och det är trevliga möss.
Nitro var 14 månader när dom sattes ihop och Smilla 6 månader. Den 2 december hittade jag 12 bebisar i buren. Jag tror det är 9 hanar och 3 honor.
Idag är bebisarna 1 vecka och alla 12 lever än, pälsen har börjat komma men en är lite segare och mindre än dom andra, men antar att det blir så ibland.
Färgmässigt är kanske inte denna kull den ultimata men jag har tagit kullen för temperamentets skull. Det är det en liten splash sen blir nog några som mamman eller blue men har några jag är nyfiken på vad det blir för några som ni gärna får hjälpa till med sen :)
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Pappa Nitro ser ut som Siamese Splash.
Moder ser ut som en tickad falsk silver agouti variant av något slag.
Du borde alltså endast få c-gensvarianter. Om mina färggissningar stämmer borde du få Burmese och Colorpoint i tickat och otickat.
Är någon av föräldrarna från uppfödare? Nyfiken på om det går att släktforska på hälsa o livslängd osv.
Jag tycker ungarna ser lite tunna ut. Du bör mata moder mer och bättre. För att ungarna skall kunna växa sig till stora och friska möss som lever länge och för att se till att modern verkligen orkar hela vägen samt förhindra att hon blir utsliten. Olyckor kan hända när honor har ungar men inte får tillräckligt med nyttig, fet, proteinrik mat som t ex att de äter upp några - och har man få honor i kullen är det en stor risk.
Båda föräldrarna är från uppfödare, Nitro är från Maya (svartlings) och Smilla från Lotta (Leison's)
Jag tycker också ungarna varit/är lite tunna, vissa mer och vissa mindre men jag matar på med lax och ärtor, kyckling, ruccola, potatis,ris, morötter och broccoli mestadels.
Här är Frank (den mörka) och hans bror.
Http://minfyrbenta.wordpress.com