Lustiga krullbebbs
I en kull mellan en enkel-texel (ett anlag för astrex två för långhår) och en slät satin ser några ungar lite skumma ut i pälsen. Två är superkrulliga som astrex brukar vara, några är helt släta och några är MITTIMELLAN(!!!) - har raka morrhår men lätt vågig päls…
Jag har aldrig sett något liknande… eller jo, men det var så länge sedan att jag glömt det - glömt hur de såg ut när de var små… minns att jag hade någon kull efter Piraten´s Aventurin alias Arne Askkopp (tidigt 1990-tal) där långhåriga mössen var lätt vågiga i pälsen…
Foto kommer!
svårt å fotta de där studsbollarna… gah!
nu finns inte heller några "mittimellan" utan 2-3 är astrex och resten är krusiga/lätt vågiga…

några med lätt vågig päls
två astrex och en med lätt vågig päls (fast dock mer vågig än de övriga…)

Jag tycker det är förbaskat märkligt… ska bli spännande att se vad de utvecklas till.
oj vilka vackra så bebbisar iaf.. 

Sicka sötnosar de är, Grodan. Vill ju bara plocka ner i fickan.
jag tycker de ser så ynkliga ut i den där åldern när de precis öppnar ögonen…
Arne Askkopp!!! 
Haha!
#3 Vilka vackra färger!! Den guldfärgade chokladen vill jag ha!!!!! Är den till salu? Vad är det för färg?
![]()
nä nä nä, försök inte… här ska diskuteras den märkliga pälsen!!!
ja ja ja, men om det någon gång ska diskuteras försäljning av denna mus, önskar jag första tjing. 
jag ser att sari är online, jag trodde hon skulle svara här i den här tråden… fasiken… *mutter*
guldfärgad choklad? du menar cinnamonhanen? hehe
Hoppas att det är okej att jag kommenterar. Jag läser här ibland. Jag föder annars upp marsvin - långhår och framför allt lockiga långhår, men är från och till sugen på möss.
I alla fall. Långhåriga marsvin som ska få rak päls kan också se sådär vågiga ut pälsen som små - om de ska få mycket päls. Desto tjockare (bättre) päls som vuxna, desto vågigare päls som små. Pälsen verkar liksom inte få plats att ligga rakt.
hihi… vilken söt förklaring… får inte plats… 

Men ååååh såå sööööötaaaaa!!

Så såg chokladen ut som jag berättade om… men det vart mer o mer krull allteftersom han blev äldre o han är inte mindre krullig idag än jämnåriga *ler*
skumt…
Vilka sötnosar!!
.. men … oohhh, va sööööta … "den ljusa på #3" är som .. eehh .. mmmmums .. kan inte låta bli o titta på den .. VILL HA !!
Hmmm .. antar att de var den amaira menade, så om du ska sälja så står juh hon 1:a .. 
Med en närmare titt så blev jag förtjust i den "längt ner på bild #2" (nu är jag där igen, blir förälskad i bilder) 

Krulliga choklad-praliner. Jag bara dör!! Skicka hit allihopa!
Stackars dig Pimu, du får låta bli att titta på musbebisfoton!
Självklart, rikki, jag gillar inte choklad själv så det är inga probs!

Hur kan man inte gilla choklad? Det är ju favorit-färgen över alla andra för mig! Och sen lockiga och krulliga ovanpå det är ju för bra för att vara sant.
Bara "probs" när det gäller att skicka iväg dem till mig? 
Jo, jag vet Grodan … men .. jag kan juh inte låta bliiii !!! 

Jag tror vi har lite kärlek på nätet här ;)

#24: Om du tar den, och Pimu tar den ljusa, så tar jag den mörkbruna högst upp 
Grodan .. kolla in Nutiz förslag, var inte de, de fiffigaste .. 
haha… jo, visst
Åh vilka lockiga söt bollar 
#29 Javisst, haha. Men kan du inte svara? Vill du inte sälja dem, så säg det istället? Vill du avvvakta, så säj det med?
såja, lugn o fin amaira, vi tar det där privat! 
Jag då .. får jag oxå veta ?! 
öh… gah vad olustigt det känns… det här är ingen försäljningstråd. kan vi återgå till ordningen och sluta skriva annat än om pälsarna på dessa krabater nu, tack!? 

haha vilken fina färger dom har och söta är dom oxå :D
Mysteriet fortsätter med denna lustiga kull och jag är inte speciellt glad idag efter att jag tittat på dem! Pälskvaliteén suger! Tre är nästan helt NAKNA!!! Usch!
I Polen såg jag däremot flera satin "halvastrex", så det är säkert någon ny sak på gång… Har nu hört talas om två möss (en i Sverige och en i Polen) som varit släta tills det var några veckor och sedan blivit KRULLIGA!!! Även detta lite märkligt!
Låter spännande, fast inte så kul med halvnakna. De ser så bra pälsade ut på dina foton, har det ändrat sig snabbt? Eller syns det inte på fotona?

Nu kan jag inget alls om varken möss eller råttor, men har uppfattat så mycket av råttor att om man parar rex så kan man får djur som tappar päls, och bli nakna stämmer det på möss också?
#37 ja, de har ändrats drastiskt, i a f tre st
#38 tämmer inte på möss och för 10-15 år sedan kunde du para två rexråttor UTAN att de blev delvis hårlösa (som nu). Så vill vi inte ha dessa halvt hårlösa möss tror jag inte man ska avla på dessa som blir hårlösa vid pälsbytet vid 4 veckors ålder.

Jag tycker att den här tråden är väldigt intressant.
Håller du på att få fram nakenmöss Grodan? 
Jag undrar vad det är som händer med musarna….eftersom de blir väldigt tunnhåriga. Undra vad det egentligen är som har gått snett?
Anniina (Rapunzel´s) säger att det finns massor olika krullgener och att vissa beteer sig såhär. Jag måste läsa lite om krullgener på MGI… *suck*

Så med andra ord så skulle vi alltså kunna hamna i den situationen med möss som med råttor - att vissa krullgener kan ge halv eller hel nakna individer… Tänkte på dom man sett på bild - många är ju faktiskt lite lätt ludna så dom är ju inte helt nakna…
Men sånna vill vi ju inte ha eller??? Nej inte jag ialla fall.. jag vill ha möss med päls o svans..

Några möss i vår D-kull hade tunn och tufsig päls när de var runt 3 veckor. De blev snyggare efter ett par veckor. Då sa Grodan så här: "Texels kan ibland bli sådär kala när de byter päls, endel får heller inte så tjock päls och ser alltid lite "skabbiga" ut".
Men det är alltså inte det det handlar om i det här fallet?

Nej jag såg dom i torsdags o det är inte bara lite tunn päls o lite tufsiga utan som Grodan skriver dom har alltså tappat så att dom då nästan var kala på t ex huvudet… o nu skrev hon att det var mer när hon kom hem. Så det är inte bara lite tunn o tufsig päls på några av dom… tror det var 2 som det syntes på när jag kikade på dom små sötnosarna
Ja, det är väldigt nakna… 

Ännu mer än när jag kikade på dom innan du åkte?
Ohyra?
FÖRLÅT JAG SKOJAR BARA
Det vet jag att du inte har, Grodan!! Vill bara ta upp ämnet i samband med kal päls.
Hur ser jag skillnad? Jag undrar bara, "tänker" liksom
.
Det är ju många som läser tråden här, vilka är egentligen de olika orsakerna som finns till kal päls/ gles päls/ tappar päls?
Fel kost, näringsfattig mat, kvalster, ohyra, ringorm, annan sjukdom, genetiska kullerbyttor, ??? Eller tar din tråd en annan riktning nu igen, Grodan, när jag tar upp det här? Förlåt igen i så fall.
Jag tycker också det är spännande, det som händer dina muslingar nu.
Ska bli intressant att följa utvecklingen, även om inte heller jag önskar några "nakenmöss". Vill vi ha det i SVEMUS? Ska anlaget "släppas loss" (säljas och kanske förlora kontrollen över på sikt)? Tänk om det blandas in lite här och var i "vanliga möss" så det dyker upp tunnhåriga exempelar där såna inte önskas? Vore lite synd i så fall, är min egen reflektion över det tänkbara scenariot. Men nu kanske jag både tänker fel och går händelserna i förväg. Spånar lite bara.

Frizziena jag hade förr, de blev väldans tunnhåriga nbär de blev lite äldre, vill jag minnas.
Minns Vattnadals Doran Korpnäbbs päls med glädje. ÅH vilet krull, bästa astrexen jag haft, men tunnt blev det sen.
Tycker att Häxans Botrod påminner om honom, på något diffust vis…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
självklart har inte mina bebbs ohyra!!!
i en linje där jag hade parat texel med texel i många generationer fick jag en unge som var superkrullig som unge och vid 4-5 veckors ålder tappade pälsen, sedan växte den ut igen men var inte krullig utan mer yvig och såg luggsliten ut. jag bestämde mig för att det var för att jag parat för många texels med varandra (eller fel texels?) och parade henne med en slät långhår. hennes ungar är normaltexels och har inte tappat pälsen!
Dock är denna parning mellan en enkeltexel och en satin korthår…
Antar att jag får kalla det för dålig pälskvalitet så länge, tills jag förstått varför det blivit såhär.
Låter himla mysko att de tappar päls o nästan blir nakna…
Håller med att vi ju inte vill ha in gener som hos råttorna, där det blir "naket" om man parar krull + krull…
Läser med spänning fortsättningen!
två lilac agouti satin astrex honor (den ena var riktigt krullig astrex som liten, den andra inte)

Men så de ser ut!
Ska bli intressant att följa…
nä, tycker inte det är så intressant om jag ska vara ärlig… är lite ledsen och samtidigt fundersam… varför ser de ut såhär? varför blev alla astrex? vad har mamman och pappan för dolda recessiva anlag som hoppat upp i kullen? bläh… snyft…

Nej, stackarn, det kan ju inte vara kul att råka ut för sådant här… I min mening är det ändå bättre att det blev en erfaren uppfödare som du som fick dem och inte någon som tar sin första kull. Du har bättre möjligheter att lista ut vad det beror på och förse mussverige med ny kunskap.
Ja, man undrar ju ifall det är någon gen som många möss går runt med, men då borde det ha hänt förr… Har ungarna några halvsyskon?
det kan ju vara någon recessiv krullgen som jag fått in via importer…
för att vara ärlig tror jag INTE man ska avla på dessa som tappar så mkt päls när de byter från bebispäls till vuxenpäls
På finska forumet har jag fått svaret att jag ska titta på MGI (http://www.informatics.jax.org/) men… suck… jag förstår inte den sidan riktigt… snyft 

Jag har också tittat på den sidan o ärligt så fattar inte jag heller så mycket vid en snabb blick
Näää
Det där ser inte roligt ut. (och jag är inte intresserad längre av någon mus ur denna kull, eftersom jag skulle haft honom till avel var tanken)
Ska kolla länken när jag får tidsbrist längre fram (till jul kanske?
)

oj! gud vad läskigt..
Älskar mina stora små vänner..
Jag har nu kommit fram till att det rörde sig om dålig satin. De som blev kala var alla satin - de blev inte helt återställda i pälsen dock, så utställning är inget för dem. De som var lätt vågiga i pälsen som små och inte direkt astrex blev helt släta som vuxna (jag antar att de i avel kommer att fungera som vanlig korthår).

.. men ooohh, va fiina dom är ..
Javisst är de vackra!! 
Men, #62. "jag antar att de i avel kommer att fungera som vanlig korthår"
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Först: "i avel". Bör dessa gå till avel över huvud taget? Varför, vad är syftet då?
För det andra: "Lätt vågiga" är väl ändå astrex-anlag, är det inte? Många astrexmöss blir släthåriga som vuxna, det får man väl ta med i beräkningen när man avlar på dem, det påverkar ju ändå avkomman?? Avlar man in detta hårlag i korthårsavel så får man väl inte bra korthår?
De kommer att fungera som vanliga korthår, de flesta, eftersom de är vanliga korthår. De tre satin som tappade pälsen som små bör inte gå i satinavel, men för övrigt ser jag ingen anledning att INTE avla på dem om de är bra. Temperament och typ är väldigt trevligt på dem.
Avlar man in detta hårlag i korthårsavel så får man väl inte bra korthår? Kanske inte, men man har ju uppenbarligen gjort det i Finland, eftersom det kommer därifrån, och jag vet att man gjort det i Polen eftersom man haft liknande (ia f krusiga satiner trots att astrex inte funnits i linjen). Vad man tänkte på i de fallen har jag ingen aning om.
Om jag väljer att avla på någon ur kullen så gör jag det i syftet förbättra typ och storlek på mina krullisar/långhår.
Mja, det var inte så många riktiga astrex i kullen. De som var lite lätt vågiga som unga ÄR inte genetiskt astrex. De var bara vågiga i pälsen ändå. Jag har sett det på satin korthår i Polen.