Varför ändrade hon sig?
jag har två par honor, Thymus och Lucy som är runt 9 månader och Zahida och Odile som är runt 3 månader (Zahida är äldst , Odile är lite yngre). Dessa försöker jag alltså sätta ihop, men jag har stött på ett problem.
Jag lät dem alla träffas i tisdags och då funkade det jättebra. Verkligen hur bra som helst. Det blev några få pip, men inget allvarligt, och rätt snart gick alla runt och utforskade tillsammans.
fantastisk!! tänkte jag. Hade varit så orolig för att min ena gamling, Lucy, skulle vara elak mot de små (hon är lite speciell som några här kanske har läst), men det var hon inte alls utan skötte sig riktigt bra. Speciellt mot Odile. De två följdes åt på lekplatsen och verkade trivas bra ihop. Var så stolt över henne då.
Så jag försökte idag igen..KATASTROF. Lucy blev som galen och hoppade på de små, så genast stack jag fram händerna och tog bort henne därifrån.
Nu springer ynglingarna runt på lekplatsen tillsammans med Thymus som är hur snäll som helst.
Lucy är med mig.
Jag förstår inte vad som har hänt. 😕Hur kan det gå från jättebra till jättedålig bara sådär? I tisdags var det ju inga problem alls…
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Hade du något där som Lucy kunde anse vara sitt? Att hon började försvara sitt revir? Kanske du kunde testa på något helt annat ställe, med helt andra saker, helst såna som Lucy aldrig sett förr.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
De var i samma fåtölj som i tisdags (och ingen har varit i fåtöljen förr), som underlag hade jag rena handdukar och grejerna jag använde var också samma och de köpte jag förra veckan så de är helt nya. + att jag också la fram ett litet hus av tyg som jag gjorde igår.
Så ingen borde se grejerna som "sina" :/
Jag kan ju självklart prova på något annat stället med andra saker igen, men vågar man det?
En sak som jag funderar på är om det här är rädsla snarare än ett dominansbeteende? Det är jättesvårt att förklara, men hon har blivit lite..Klängig.. mot mig de senaste dagarna när de andra mössen blivit mer närvarande. V
et inte. Det kanske inte alls hör ihop, men det var bara en tanke.
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Tyvärr är en del möss sådär. De uppvisar inte ett revirhävdande/dominant beteende först, utan lite senare. Först skall de ju undersöka den nya miljön. Sedan lukta på de nya mössen.
Ha tålamod, det kommer att funka. Ärligt så tycker jag alltid att det gör det så småningom, bara att man ger det tid. Är de nya mössen väldigt unga kan de behöva tid. Under den tiden så hinner de bli mer säkra och växa på sig.
#3 Jo jag vet :/ Visste egentligen från början att det kunde bli problem med just Lucy pga hur hon varit mot mig innan. Men det är ok. Jag tänker inte tvinga ihop dem liksom, det får ta den tid det tar. Blev bara förvånad att det vände så tvärt lol
#4 Det är dumt när det är så. Jag tycker det är viktigt att inte avla på honor som är så pass dominanta, revirhävdande etc att de biter hål i nykomlingar.
Så att vi får lättare att introducera möss och slipper skador. Idag är väl mössen generellt snällare vid introduceringar, men vi har förlorat lite av det trevliga temperamentet vi en gång hade…
#5 Så kan det vara, men i det här fallet handlar det om att mina två äldsta är djuraffärsmöss så det är förmodligen förklaringen till varför Lucy är som hon är.
Med sånna djur vet man ju inte vad man får, och jag har ändå haft tur tycker jag. Båda har bra hälsa och även om Lucy var jobbig i början (hoppade fram och högg efter fingrar och var skygg osv) så är hon idag en riktigt fin individ som gärna blir upp-plockad och aldrig bits. Men jag har ju haft ett stort tålamod med henne just eftersom hon och Thymus är från djuraffär…Hade hon varit från uppfödare däremot hade jag nog inte accepterat hennes beteende på samma sätt.
Men iallafall. Pga att de är från djuraffär hade jag inga direkta förväntningar på att det här skulle gå. Thymus har jag haft en riktig tur med. Hon är hur snäll som helst mot de små och man ser på hela hennes kroppsspråk att hon tycker det är roligt att träffa dem så de tre får leka ibland. Speciellt har hon blivit riktigt förtjust i Zahida. Så fort de är i närheten av varandra ställer sig båda upp och sniffar och försöker ta sig till varandra haha. Det är supergulligt och gör mig glad att se, men Lucy…Ja, vill hon inte bo med de små så är det så. Visste från början att det kunde bli på det viset. Men jag har inte gett upp riktigt än, de har bara träffats två gånger än så länge så jag får se hur det blir.
Fast är lite rädd att sätta ihop henne med dem igen :/ Kan en mus som har bitit hål på en annan mus verkligen leva fredligt med den individen sen? För hon har bitit dem båda så det blev sår så jag känner mig skeptisk…
#6 Hur blev du av med revirhävdandet? Kan du berätta om det i den här tråden: LÄNK
#7 Faktiskt är det lite av ett mysterium så min erfarenhet kan nog inte hjälpa någon annan… Men kan ju skriva ändå kanske.
Men om min fråga, för jag undrar verkligen: Är det verkligen möjligt att de skulle kunna leva tillsammans även om hon bitit hål? Känns lite tveksamt.
#8 Ja, det är möjligt att dom kommer kunna leva fredligt ihop trots att hon bitit hål på dom. Det får tiden utvisa:)
Men min erfarenhet är att möss inte är så långsinta…
Men om dom små är rädda för henne och visar det tydligt då kan det bli svår tro jag!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#9 ok! Jag få gå långsamt fram helt enkelt :) Jo de blev rädda och visade det rätt tydligt genom att direkt springa och gömma sig ett tag…men de kanske måste växa till sig lite bara? Men men. Svårt betyder inte omöjligt så det kanske går nån gång ändå.