Annons:
Etiketter1-allmänt-om-sajtenartiklar
Läst 27199 ggr
Ellenfyrkant
1/29/11, 11:15 PM

Vanliga frågor angående möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns svar på vanliga funderingar hos mus-ägare eller mus-intresserade.

Mus-kull som sitter tillsammans i en hand.

Foto: Grodan

25 Vanliga frågor om möss

  • 1. Vad äter möss?

Möss äter det allra mesta och det finns mängder av olika gnagarblandningar och färdigblandad musmat på marknaden. Dessa blandningar innehåller ofta för mycket feta fröer och nötter samt onödiga färgämnen - kemikalier. Den bästa maten du kan ge dina möss hemmagjord blandning. Det finns flera fördelar med att blanda egen mat. Bl.a. så är det bra att veta vad ens möss får i sig, man kan enkelt välja innehåll och anpassa efter individernas behov och smak, det är nyttigare och naturligt. Dessutom är det ofta snällare mot plånboken. Personligen tycker jag också att det är väldigt roligt att gå och fundera på vad maten ska få bestå av när man går och väljer i hyllorna på livsmedelsaffären.

Vad en bra musblandning bör innehålla kan du läsa i den här artikeln.

  • 2. Hur ska man inreda buren?

Möss älskar att kunna aktivera sig och leka bland de olika föremålen i en väl inredd bur. De bör ha olika skrymslen att välja bland, klättermöjligheter, saker att gnaga på, givetvis matskål och vattenflaska/ vattenskål. En del väljer även att ha springhjul till deras möss. Vad som är viktigt att tänka på i så fall är att musen i ett för litet hjul får en onaturlig krökning på ryggen, vilket kan leda till allvarliga ryggskador. Ett hjul avsett för möss bör vara minst 20 cm i diameter, ju större desto bättre.
Inred buren fantasifullt, gärna naturligt och på det viset du själv skulle vilja bo om du var i musens storlek!

Här finns tips på hur du kan inreda mössens bur på ett naturligt sätt.

  • 3. Luktar de mycket?

Alla djur luktar, men hur mycket varierar ofta beroende på djurens kön och givetvis hur ofta man städar i buren. Möss luktar mer än vad de flesta andra gnagare gör, t.ex. hamster. Men vilket kön man väljer är också en avgörande faktor för lukten, hanar luktar desto mer. Hanars urin har en stark doft men även den varierar mellan olika individer. Fler faktorer som påverkar hur mycket det luktar är om man väljer material som går att tvätta rent från urinlukten eller om det tränger in i materialet, vilket bottenströ man väljer kan även göra stor skillnad.

Hur man uppfattar lukten beror även på hur känsligt luktsinne man har.

  • 4. Hur gamla blir de?

Möss kan bli mellan 2-4  år beroende på art.

Räkna alltid med att du ska ha möjlighet att behålla mössen livet ut när du skaffar dem.

  • 5. Hur stor bur behöver de?

Den minsta tillåtna ytan att hålla tammöss på är 0,09 m²
Minsta yta per djur vid grupphållning är 0,018 m², har man två möss ska alltså minsta yta vara 0,09 m² och för varje "extra" individ ska buren vara minst 0,018 m² större.

Burens kortaste sida ska vara minst 0,2 m

Burens höjd får vara lägst 0,2 m

En mus som av goda skäl bor ensam eller 2 st. möss tillsammans ska alltså ha en bur som minst har måtten 45x20x20 (längdxdjupxhöjd).

Större bur är absolut att rekommendera men mindre än dessa mått är ej lagligt. Det är också lag på att möss ska på i par eller grupp om inte särskilda skäl finns.

  • 6. Vilken sorts bur ska man välja?

Vilken sorts bur man föredrar är individuellt. Men lämpliga alternativ är:

Gallerbur
+Lätt att fästa saker i gallret t.ex. hängmattor, vattenflaskor.
+Galleröverdelen kan knäppas loss och användas som rasthage utomhus på sommaren
+Mycket klättermöjligheter
+Bra luftgenomströmning

-Om en ovana att bita i gallret skapas störs man ofta av det och det är svårt att göra sig av med beteendet.
-Det sprätts lätt ut "bös" då burbotten inte brukar ha så höga kanter
-Eftersom botten är låg finns inte så mycket möjligheter att gräva.

Akvarium/ terrarium
+ Rymningssäkra (med ett bra tak till akvarium)
+ Man kan se allt mössen gör
+ Stabilt

- Svår att fästa saker i
- Tung, otymplig att flytta

Plastbur t.ex. duna
+ väldigt lätt att städa
+ möjlighet till att ha mycket bottenmaterial så mössen kan gräva
+ tar inte stor plats men är ändå helt okej storleksmässigt för mössen

- svårt att inreda på höjden utan att allt förstörs när man lyfter luckan
- vattenflask-hålet är placerat ganska lågt
- all kontakt sker ovanifrån istället för i mössens höjd

Hemmagjord bur (plast eller trä)
+ Valfria mått (dock ej under "minsta utrymme")
+ Fri design 
+ Man får möjlighet att utforma buren med så många fördelar i dessa listor som möjligt
+ Ofta ett billigare alternativ

- Trä suger upp urin och börjar därför lätt lukta
- Plast är inte särskillt "gnagvänligt"

  • 7. Ska de ha salt/ mineralsten?

Nej, möss som sköts rätt har inget behov av extra tillskott av salt eller mineraler. De får i sig det genom ett bra basfoder och varierad färsk kost.

  • 8. Hur stora blir de?

Tammus:
Svensk typ - ca 20 cm från nos till svanstipp, vikt ca 30 g

Engelsk typ -  ca 30 cm från nos till svanstipp, vikt ca 40-60 g men väger ofta även mer

Övriga musarter:
Minimus - ca 10-15 cm lång från nos till svanstipp, vikt ca 10-20 g

Natalmus - 40 till 80 gram (30 till 150 gram förekommer)

Sebramus/ strimmig gräsmus - ca 10 cm lång kropp med lika lång svans

Taggmus - ca 50-90 g

Afrikansk pygmémus -  ca 5 cm kropp och 4-6 cm svans. Vikt ca 5-7 g

  • 9. Hur ofta behöver man städa buren?

Hur ofta man behöver städa beror på hur stort utrymme mössen har att röra sig på, om de "gör ifrån sig" på samma eller olika ställen samt vad man använder för bottenmaterial.
Möss som bor i enliten bur behöver det städas hos oftare än om de bott i en stor. Om mössen bara kissar på ett ställe bör den platsen städas varje dag men resten av buren när man tycker att det behövs. Vad man använder för bottenmaterial spelar in på det viset att de har olika uppsugningsförmåga, de binder lukten olika bra. Ett underlag med bra uppsugningsförmåga och som binder lukten bra (t.ex. alflis) behöver inte städas ur lika ofta som ett med mindre bra uppsugningsförmåga som ej binder lukten särskillt bra (t.ex. papper). Kissar mössen i hus, på våningar etc. kan man tvätta av dagligen för att minska lukten.

Som ni märker är frågan svår att svara rakt av på hur ofta man behöver städa, det syns i buren och känns på lukten.

  • 10. Tar de mycket tid?

Allting är relativt. Mössen kräver din uppmärksamhet och de vill ha daglig aktivering, helst utanför buren. De vill ha fräsch bur varje dag och mat + vatten. Har du inte tid att pyssla med dina möss varje dag bör du vänta tills du kan ta dig den tiden.

  • 11. Ska de bo ensamma eller flera tillsammans?

Möss ska alltid bo i par eller grupp. D.v.s. minst 2 o 2. Men man kan få hålla en mus ensam om särskillda skäl finns. Vilket kan vara t.ex. möss som inte kommer överens (vanligt bland han-möss).

  • 12. Vart ska jag köpa mina möss?

Man kan köpa möss hos registrerade uppfödare, av privatpersoner som haft "hobby-kullar"/ omplacerar äldre möss eller på djuraffär.

Jag personligen rekommenderar inte djuraffärer då de ofta har kunskapsbrist och ger ut fel skötselråd, vilket kan förkorta musens livslängd. Många djuraffärer tar heller inte hänsyn till sjukdomshistoria, inavelsgrad etc. Vissa möss kommer från grossister om de säljs på djuraffär d.v.s. ett företag som delvis inriktar sig på att massproducera möss för att tjäna pengar.

  • 13. Vilket kön ska jag välja?

Både hanar och honor kan bli mycket tillgivna om de hanteras mycket och på rätt sätt. De stora skillnaderna är att han-möss luktar mer samt att de ofta inte går att hålla i grupp, ibland inte ens i par. Honor har lättare att hålla sams och bo flera i samma bur. Vissa hävdar att han-möss ofta blir mysigare medans hon-möss är mer nyfikna och aktiva.

  • 14. Hur gamla ska mössen vara när jag köper dem?

De bör vara minst 4 veckor innan de flyttar men enligt lag är det tillåtet att låta dem flytta vid tidigast 3 veckors uppnådd ålder.

  • 15. Vart placerar jag buren bäst?

På en normaltempererad, lugn plats utan drag utifrån.

  • 16. Vad kostar en mus?

Priset kan variera jättemycket. En mus med stamtavla är ofta dyrare men ett "säkrare kort" så att säga. Med hjälp av stamtavlor håller man koll på inavelsgrader, förhoppningsvis sjukdomshistoria, färg och hårlags genetik m.m.
En mus kan vara allt mellan gratis och kosta ett par hundra.
Har musen en annorlunda färg el. dyl. stiger värdet.

  • 17. Vad kostar det att ha möss?

I början kan det kosta flera hundralappar när allt ska köpas in, men det går också att hitta fint begagnat. Hus etc. går att tillverka själv av material som mösses inte tar skada av ifall de gnager på inredningen. Bra material är t.ex. kartong och trä.
Månadskostnaden för möss kan variera otroligt mycket beroende på vad man använder för inredning i buren, vad man utfodrar med samt vad de har för bottenströ och givetvis beroende på hur många möss man har. Detta gör att den totala månadskostnaden är jättesvår att svara på men har man bara t.ex. 2 möss stiger det inte nödvändigtvis över 100-lappen i månaden i alla fall. Dock ska man alltid se till att ev. veterinärkostnader är inräknade i budgeten. När musen väl blir sjuk kan det kosta flera hundra. Så att alltid ha pengar över åt ev. veterinärkostnader är bra!

  • 18. Hur och när ser jag skillnaden på könen?

Hur man ser skillnad på musens olika kön d.v.s. hona/ hane kan du lära dig om i denna artikel.

  • 19. Blir de tama lätt?

Vid god hantering sedan ung ålder blir de vanliga tammössen tama ganska snabbt. Resterande arter (pygmé-,sebra-,natal-, tagg-, gräsmus) är inte lika lätta att få tama då de ej är domesticerade i samma grad.

  • 20. Kan de bli rumsrena?

Vissa djur väljer helt enkelt att inte "göra ifrån sig" utanför buren medans andra kan gå att hjälpa på traven. Så fort de gör något utanför buren kan man sätta in dem och ta ut dem lite senare igen om man vill. Möss är lättlärda så med tålamod borde det gå, men inga garantier finns ju så det är inget man bör räkna med. Har de en speciell toa-låda i buren som man vill att de ska gå på kan man flytta dem dit om man märker att de håller på att kissa eller bajsa utanför buren.

  • 21. Hur mycket mat ska de ha?

Möss ska ha fri tillgång till deras basfoder. Alltid! Verkar de bli tjjocka av maten bör ingridienser ändras till mindre feta snarare än att ta bort fodret.

  • 22. Vad är SVEMUS?

SVEMUS är Svenska Musklubben.

SVEMUS grundades 1987 av Gunvor Lundblad som en underavdelning i SRS - Svenska Råttsällskapet och blev en självständig förening 1991.

SVEMUS huvudsyfte är att tillvarata den tama musens intressen, höja dess status, informera och upplysa om korrekt skötsel och avel.

Du kan läsa mer på SVEMUS hemsida http://www.svemus.com/

  • 23. Vilket bottenunderlag ska jag använda?

Vilket bottenunderlag till buren man föredrar är en smaksak. Man får helt enkelt prova sig fram och se vad man själv föredrar. Men vanliga alternativ är: kutterspån, STL-strö (riven kartong), aspflis, papperspellets, hampa strö.

  • 24. Min mus beter sig inte som vanligt, vad kan vara fel?

Om din mus visar på konstiga beteenden, äter dåligt eller helt enkelt inte verkar må som vanligt råder jag till att ringa veterinär omgående om det verkar vara akut. Annars kan en god idée vara att prata med folk som har erfarenhet av arten och det är även välkommet att fråga på forumet. Gärna med info i form av text och bilder för att underlätta för de som vill hjälpa dig.

  • 25. Kan man bada möss?

Möss är i de flesta fall medfött simkunniga men håller sig gärna borta från badet om de får välja. De kan alltså badas men bör inte badas mer än nödvändigt då det kan leda till underkyldhet och uttorkning.

Källor:

www.svemus.com

http://spa.118100.se/m%C3%B6ss/222135

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikansk_pygm%C3%A9mus

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
ivanhoe81
1/29/11, 11:27 PM
#1

rättelse ang punkt 14 enligt L80 så ska mössen vara 3 veckor har hört att man får sälja dem direkt efter avvänjning men man bör vänta minst en vecka till

enbartmalin
1/29/11, 11:28 PM
#2

Toppen artikel! Verkligen!

Det behövdes, samma frågor dyker ju konstant upp, man börjar tröttna :P

Hälsningar Malin

MP160
1/29/11, 11:31 PM
#3

Jätteduktigt Ellen! Skrattande

Ellenfyrkant
1/29/11, 11:34 PM
#4

#1 Ursäkta mig, är medveten om det men borde lagt till lag OCH tala om rekommendatoner.

Tack för respons!

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
1/29/11, 11:38 PM
#5

tänkte bara säga att det stog så, bra skrivet annars

Ellenfyrkant
1/29/11, 11:39 PM
#6

#5 Rätt ska vara rätt! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Grodan
1/30/11, 1:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ah! Härligt! Jättebra artikel, Ellen!

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!

Som hon slitit med denna!!! (Denna artikel som också en annan medis för läääääääääääääänge sedan lovade göra… *host host*)

KRAM till ELLEN


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
1/31/11, 3:15 AM
#8

Jättebra skrivet alltihop. =D Äntligen en "FAQ" till mus i fokus! Sen, borde man lägga till att kutterspån innehåller … hm, vad var det för ämne? Som kunde orsaka cancer. Eller har det blivit motbevisat/är inte bevisat nog/har vi nedröstat det? *Har så dålig koll*

Öhmm… seeen så stör jag mig lite på några grammatikfel som jag gärna fixar till åt dig om du vill. Skäms

Ellenfyrkant
1/31/11, 10:25 AM
#9

#8 Grammatikfel är sånt som lätt blir när man jobbar på ett arbete vid flera olika tillfällen. Rättar det vartefter jag ser dem.

Terpentin är ämnet som påstås vara cancerframkallande. Kutterspån är av barrträd, terpentin finns i barr men inte i stammen. Och det är bara av stammen man gör spånet, inte av barren med terpentin.

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
1/31/11, 12:44 PM
#10

ÄNTLIGEN! Superbra artikel! Jag tycker att du tagit upp allt verkligen, till och med saker jag inte ens skulle tänka på att ta med (bada möss tex, hehe).

Ville bara peta lite på under brurstorleken så anges minsta måtten på sida och höjd i kvadratmeter, kanske kan vara bra att ändra på? Bara att ta bort upphöjda tvåan:

Burens kortaste sida ska vara minst 0,2 m

Burens höjd får vara lägst 0,2 m

Ellenfyrkant
1/31/11, 6:51 PM
#11

#10 Haha, absolut! Tack för respons, kul att höra. Glad

Mvh Ellenfyrkant

[MatildaWi]
1/31/11, 8:18 PM
#12

Jättefint skrivet! ;)

Hyeonmu
1/31/11, 10:00 PM
#13

#9

Jo absolut. Det var inte menat som att du inte såg eller visste vad som var grammatiskt korrekt, utan mer som att du redan jobbat och fått ihop en bra artikel och jag tänkte att jag kunde ta en del av bördan bara. =) Som författare har beta-readers som läser igenom och fixar alla stavfel åt dem så att de kan fokusera på skrivandet. ^^' Ledsen om det lät nedlåtande.

Aha. Tack. =3 Det var så det var med kutterspånet.

Annons:
Sync
4/25/13, 1:39 PM
#14

Till de nya! Putt :D

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Gasoline
12/13/13, 3:28 PM
Grodan
12/13/13, 3:31 PM
#16

#15 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
12/16/13, 2:51 PM
#17

Kanonartikel. Men jag tycker nå att någon ska (om det går) redigera musens ålder. Int blir mina två år inte :,,( jag skulle no inte heller vilja tro att det är mer regel än undantag att dom blir två år. :(

Grodan
12/16/13, 10:57 PM
#18

#17 1½ - 2 år bör de bli

Tror att "2-4 år beroende på art" som det står i artikeln, även svarar på taggmöss, pygmemöss och andra arters livslängd. Här bör man ev ändra och skriva ut hur länge varje art beräknas leva istället. Men jag måste höra med artikelförfattaren först innan jag petar i texten.

Jag har själv aldrig gått ut med att möss blir 2 år som lägsta ålder. Nej, 1½ - 2 år. Att vissa blir över 2 år får man idag tyvärr bara räkna som överkurs (eller annat fint ord som jag just nu glömt)

Många blir äldre, men det är en avelsgrej! Bara för att det idag finns många möss från puppymills där huvudsaken är att producera engelsktypade möss i stort antal än friska och långlivade sällskapsmöss, så tycker jag inte att vi skall sänka våra krav eller vad som faktiskt är normalt för möss.

Vi behöver alla jobba för att få bort sjukdomar och få våra möss att leva längre. Vi bör inte stödja puppymills. Ej åka utomlands och köpa snygga möss utan stamtavla och seriöst avelsarbete mot hälsa och livslängd.

Jag var själv väldigt ledsen när jag började importera engelsktypade djur för några år sedan. Då fick jag ändå bra djur. De jag köpt in nu har inte alls haft samma kvalitet. Det är skittrist, men jag tycker INTE att vi skall ändra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
12/17/13, 6:42 PM
#19

#18 Hej grodan och alla andra! Självklart okej att korrigera ålder. :) Fint att fråga. :) Kram

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: