Sista resan
Efter flera dagars grubblande och funderande har jag fattat det svåra beslutet. Mina gammeltanter Smulan och Gnuttan ska åka iväg på sin sista resa i morgon. Klockan 17:15 har vi tid till veterinären för avlivning.
Gammeltanterna är inte ens så gamla, 1 år och 1 månad. Jag vill gärna skylla på DY-genen, men gillar inte att generalisera. Misstänker dock att den spökar i bakgrunden, även om den inte är hela boven i dramat.
Det är mina första möss, och jag har lärt mig under resan. Hade jag vetat mera från början hade de kanske fått lite mera tid, men det kan man ju inte veta säkert. Problem med hälsan har de haft sedan sommaren, började lite och jag förstod inte ens i början att det var problem. Den glanslösa pälsen berodde på pälslöss och det löste en Stronghold-kur. De irriterade ögonen och nysningarna hjälpte inte en 3-dosers bredspektrums antibiotika mot. Det lindrade, men tog inte bort det. Dietmaten och hälsokosten fick inte bukt med fetman. Och sedan hittade vi tumören på Gnuttan. Nu har även Smulan en knöl i magen, liten än så länge, kan knappt anas, men den finns där. Gnuttans tumör och övervikt har igen gått till de proportionerna att hon börjar ha svårt att röra sig. Jag kan till och med svänga henne på rygg utan att hon reagerar på det, det har varit en garanterad "sprattla och åla som en galning"-ställningen alltid.
För Gnuttans del var beslutet att låta henne vandra vidare i mushimlen ganska enkelt. Hon mår inte bra längre. Hon har mått sådär en tid redan, men hon har varit pigg och kilat runt som den lilla fläskpadda hon varit. Nu sitter hon mest i huset.
Men beslutet gällande Smulan var så mycket svårare. Hon har alltid varit socialare, tryggare, smalare och haft bättre hälsa än Gnuttan. Men hon har de facto problem med ögonen, och vad det än är blir det sakta värre. Hon är överviktig. Hon har en tumör, även om den är pytteliten än så länge. Dilemmat var att skulle jag låta henne gå ensam den tid hon har kvar? Eller skulle jag introducera henne till mina nya, unga möss? Skulle vad det än är hon har kanske smitta till mina småttingar?
Men jag beslutade mig för att låta bägge två avsluta livet så som de levt det, tillsammans. De är som ler och långhalm. Där den ena är, där är den andra. Skulle Smulan vara helt frisk skulle det vara en annan sak. Men nu? Börjar jag skyffla spånor nu, kolla att småttingarna inte reagerar hälsomässigt, börja introducera dem på neutral plats… Skulle Smulan som det är idag ens leva då hela proceduren är slutförd?
Skulle jag ha flera möss med samma bakterieflora skulle inte ens frågan ha dykt upp i min hjärna, då skulle det ha varit självklart att Smulan hade fått flytta ihop med någon annan. Då hade i och för sig problemet antagligen inte ens uppstått, för jag hade haft flera än två i samma bur.
Det blev ett långt inlägg det här, jag ville förklara hur jag har tänkt och varför jag har fattat beslutet som jag gjorde. Jag hoppas det blev någorlunda redigt, eftersom jag sitter och gråter medan jag skriver. Ni får gärna fråga och kommentera. Ni får gärna berätta hur ni gjort, eller hur ni tror att ni kommer att göra om ni hamnar i samma situation. Det här är ju en situation som vi som bara har några möss förr eller senare råkar ut för.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Många tröstkramar till dig❤️
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Tycker du gör helt rätt, hade nog gjort precis som du i det här läget. Massa styrkekramar till dig!❤️Och så önskar jag tjejjerna lycka till på sista resan över regnbågsbron till mushimlen! ❤️
Ett svårt men klokt beslut som jag råder dig till och stödjer dig i! De kommer att få det bra i mushimlen!
Kram❤️
Vill också tacka dig KickiG för att du delar med dig! 🌺
Flickorna fick åka till veterinären i sin Transportbur där de alltid varit då jag städat deras vanliga bur. Hade "smutsigt" strö i den, och papper från deras bo så det skulle dofta tryggt. De fick var sin spruta, kröp ihop bredvid varandra och somnade så som de alltid brukar sova.
Och veterinären bekräftade min misstanke att även Smulan hade tumör.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Tycker att det var ett mycket bra beslut att ta båda på en gång och det visade sig ju också vara det rätta.
Fy sjutton, det är så sorgligt när man måste göra det.
Kram
*kram*