Skaffa möss. En bra idé?
Hej!
Efter att jag förlorade min kanin i sommras så har jag nu funderat fram och tillbaka ifall jag skulle skaffa mig ett nytt husdjur.
Har funderat mycket på guldhamster men också på möss. Delvis p.g.a. att de inte har så jättelånga liv och jag själv har en väldigt öppen framtid (går i tvåan och har ingen aning om vad som händer efter studenten kort och gott)
Jag undrar hur pass tidskrävande möss är. Jag måste i perioder lägga ner mycket tid på skolarbete, och jag vill ju inte att det ska orsaka understimulerade möss och dåligt samvete från min sida.
Andra grejen jag undrar över är ifall de låter mycket. Ifall jag skulle ha de i mitt sovrum (som skulle bidra till att de får mer uppmärksamhet än från någon annanstans) så vill jag ju kunna sova också. ;)
Skulle bli superglad ifall någon ville svara på mina frågor och hjälpa mig bestämma ifall jag ska börja fundera lite mer "seriöst" eller om jag ska släppa idén. Djur ger ju en så himla mycket, jag vill vara säker på att jag kan ge lika mycket tillbaka :)
chanmaek.deviantart.com
Jag har alltid sovit gott med möss i rummet :-) I början mot bättre vetande hade jag en flying saucer (springhjul) i buren ibland över natten, och dess snurrande kunde jag höra… Men fått råd att ha den inne bara korta stunder, så problemet försvann också. Att städa i buren kommer du inte ifrån ens under tentaperioder, men om du ser till att köpa hem en bra lager av saker (fler hus, spån, aktivitetsprylar) så går städningen smidigt. Jag brukar börja känna lukt efter ca 4 dagar och städar då. Om du inte hinner att ta ut dem varje kväll, satsa på en stor bur där de har saker att utforska. Om du inte hinner ta ut dem åtminstone varannan kväll, tror jag krasst att du har för lite tid för att ha djur. Ju oftare du hinner umgås med dem, desto tamare blir de, och desto roligare är det att pyssla med dem. Jag pluggar själv och kom fram till att möss var en bra val, då jag är oftast borta på dagarna (de sover mest dagtid). På kvällarna får de komma ut en stund till par timmar. Viktigt är att du köper fler (minst 2), så har de sällskap av varandra :-). Tänk också på hur du gör om du vill åka bort en helg el semester, de behöver daglig tillsyn.
Jag har haft möss bara nån månad… men tycker inte det tar så mycket tid. P morgonen brukar någon komma och kika vid kanten, undrar vad jag äter för frukost. Är det gröt, blir de lyckliga på att få smaka. Kollar att det finns fräscht vatten, mat i skålwn och luckan är stängt. På eftermiddag/kväll när jag lagar middag så brukar jag se till att de får en skål med en eller flera typ av färskmat ( grönsaker, kött, bär, frukt) antingen från min matlagning eller småportioner jag fryst in sedan tidigare. På kvällen börjar de krypa ur från sina gömställen och då brukar jag lägga en överkast samt varierande leksaker på min säng och ta ut dem för att forska dem och mig. Ibland sitter jag och läser i soffan och de får springa runt hos mig. De är små, så man kan inte helt bli uppslukad i sin bok, så man inte råkar klämma någon.. Men de är inte alls som hundar som sitter och väntar att du ska interagera med dem, möss brukar gilla utforska saker, klättra o gräva. Om du är någorlunda still kommer de och nosa på din ansikte, gömma sig i nackhåret eller gömma sig i byxbenet… Jag hör ganska sällan ljud, i genomsnitt en gång kort stund pipande per dag. Sen hörs det ju lite trassel när de grejar i buren (bygger bo osv.). Men absolut inget störande.
En sak som jag inte var beredd på innan är att man får byta burinredning ganska ofta, eftersom de blir nedkissade och börjar lukta efter ett tag ( ca en vecka). Så det går inte att bara bygga en bur och sedan bara byta spån, utan man behöver då och då ta en prommis i naturen och plocka nya grenar osv. Plastsaker går ju att diska, men träsaker håller inte för länge. Dessutom vill möss ha omväxling, så se till att ha flera saker att byta med. :-) Gud vad jag babblar…
Tack för bra svar! :) Hittills så verkar möss passa mig, så kanske det blir till att skaffa två småttingar? Efter en massa funderande och informationsnördande. Hihi, blir så glad av att tänka på det :)
chanmaek.deviantart.com
Möss är som regel väldigt nyfikna av sig, och därför lätta att stimulera och aktivera. Jag försöker ändra om något åt dem alla dagar, eller åtminstone varannan dag. Med ändra om så betyder det inte stora grejer. Jag kan slänga i ett par nävar hö, eller en näve strimlat tidningspapper. En toarulle med lite papper kvar kan vara hur kul som helst. Att flytta huset från ett ställe till ett annat, och flytta om på annan inredning kräver oftast en lång inspektion.
Mina möss är i samma rum som jag, och jag tycker inte de stör. Men jag sover också som en stock, och är inte lätt störd. De här unga damerna gillar att gnaga på saker, och ofta sätter de igång att gnaga på träpinnar eller kartonglådor på kvällen. Om man har lätt för att vakna kan jag tänka mig att det kan störa. Första nätterna vaknade jag av de ovana ljuden, men inte mera.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Möss är nog ett väldigt enkelt djur som KickiG säger så är de lätt att aktivera dom. Ställ in något nytt i buren och de är framme direkt och kollar vad det är. Göm mat på olika ställen osv..
Jag sover med mina möss i samma rum så jag bor i en etta och har sovsum och vardagsrum i samma och där bor mössen också, jag har för tillfället cirka 40 möss och jag brukar göra misstaget att ge dom mat precis innan jag ska sova. Ingen bra idé för då knaprar dom och knaprar och knaprar. Tänkt dig 40 möss som knaprar på cornflakes, Ingen sömn får jag då heheh ;) Samma sak om jag har gjort städat en bur och gjort nytt åt en musgrupp så prasslar och tuggar osv. Men det är något man vänjer sig med också :)
Mina möss är väldigt framåt och sociala fast jag inte pysslar med dom vare dag. Så jag anser att om du har mkt att göra i skolan så ska du inte behöva känna att du ska pyssla med möss varje dag. Se bara till att de inte blir uttråkade. Det är lätt att lägga ner lite nytt strimmlat papper, toarullar, äggkartonger och sånt för att de ska vara sysselsatta ett tag.
Hoppas du får svar på dina frågor och hoppas att mus är djuret som passar dig! :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Ruber, vad härligt att läsa. Jag tycker inte du babblar. Jag tycker det är underbart att du berättar om hur du gör med dina möss.❤️
#0 chanmaekdu funderar mellan dvärghamster och mus. Jag skulle råda dig att skriva upp någon liten lista per djur med negativt och positivt. Vad är det du gillar med resp djur. Finns det fördelar, nackdelar, positiva saker och negativa saker…?
ex
mus
negativt positivt
luktar
lättväckt/alltid vaken
flockdjur (minst 2)
Känns så himla typiskt. Möss verkar passa mig perfekt men självklart så tycker mamma att de är äckliga och vill inte att jag ska skaffa några :( får väl se om jag lyckas få henne att ändra sig…
chanmaek.deviantart.com
#8 Kan ni åka till någon uppfödare tillsammans och titta på mössen? Inte till djuraffär, en uppfödare kan berätta mycket bättre om mössen och hurdana de är. Och en uppfödare kan också plocka fram de trevligaste mössen som din mamma kan bekanta sig med :)
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Det är en superbra idé! Här uppe i Sundsvall finns det nog inga uppfödare men vi ska till Västerås några dagar över julen och där borde det finnas någon. Får fråga mamma när jag kommer hem. :)
chanmaek.deviantart.com
#10 Jo, men det skall finna en eller två i Sundsvall. Evelyns, om hon fortfarande håller på, och Övradal… Men jag har ingen färsk info om dessa är aktiva…
Jag får kolla upp dem! :)
chanmaek.deviantart.com
Nyfiken fråga, vad är det med möss din mor tycker är äckligt?
Hon tycker inte om svansen och tassarna. Förstår mig inte riktigt på henne!
chanmaek.deviantart.com
Har hon träffat många möss?
Hon förväxlar dem inte med råttor?
Hon har inte träffat på några möss annat än vilda som har tagit sig in skafferiet, så jag antar att det är det som är huvudorsaken till att hon inte tycker om dem, att hon bara har erfarenhet av möss som skadedjur. Men hela den här musdrömmen får hursomhelst läggas åt sidan tills jag flyttar hemifrån. Kom nämligen på att vi har en grej som ger ifrån sig högfrekventa ljud eller liknande på vinden (den är till för att hålla borta vilda möss borta) Typiskt :/
chanmaek.deviantart.com
¨åååh hur kan tassarna vara äckliga !
De ser ju ut som små söta yttepytte mini händer =D
#9 ja, jag funderade också lite på det…
#19 smart