diskussionstråd till Normalhullade möss
Alltså… jag blev sittandes och leta bilder för att lägga upp i normalhullstråden och det kan bli precis hur många som helst upptäckte jag, men de flesta är på unga möss, och de är inte svåra att hålla bra hull på och därför tråkiga att lägga upp bilder på. Det blir svårare ju äldre och tröttare mössen blir, och sedan kan de börja magra precis innan de dör. Jag föredrar nog lite hull på gamla möss ändå, men absolut inte på unga och inte på avelsdjur. Fetma minskar helt klart fertiliteten. Både på djur och människor. Upp till minst ett år ska de vara i god form. Gärna upp till 18 månader också. Blir de sedan lite runda så tycker jag det är bättre än att de tappar i vikt.
Dessutom anser jag att stora, bredhövdade creams och pews inte ska ha en slank kropp. Huvudet och kroppen måste följas åt proportionellt och därför blir ofta dessa möss stora och maffiga men behöver för den skull inte vara feta
Sedan skiljer jag på stora-och-feta och stora-och-musklade. Likaså på tunna-och-omusklade (kotiga) eller slanka men musklade så som unga möss kan vara innan de är klara. En tråd om normalhullade behöver därför kanske åldersindelas? De ser inte lika ut i kroppen livet igenom (vem gör det 😃) eller i alla fall bör vi lägga till åldeern vid fotot. Även kön tycker jag är relevant. Honor kan accepteras vara slankare är hanar.
Jag startar en diskussionstråd här så vi inte förstör fototråden
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ja, tyvärr kan det bli diskussion. Vi är i regel rätt ense vad gäller vad som anses vara normalt hull, normal kondition, men jag har märkt att det är lite problem med just detta med bra och normalt hull/kondition.
Musen behöver inte vara supermusklad, men den ska vara musklad. Musklerna skall dock inte "sticka ut" så att de får ett "bulligt" och ojämt kamphundsutseende (sårri för dålig jämförelse, jag kom inte på något annat i all hast).
Mössen skall ha underhudsfett och inte ge ett kantigt utseende. Man skall inte kunna se revben och annat sticka ut.
Musen skall vara välslimmad, inte rund eller ha valkar av fett. Man skall kunna se alla konturer.
Bara lite snabbt och kort.