Rossel och beslutsångest!
Hej! Har fyra små möss(hon möss) här hemma! Ena musen se jag haft det svårt med och inser kanske nu att jag hållit en för sjuk mus vid liv för länge!?! Lite historia om musen som ät sjuk: Hon blev rejält sjuk på bara en dag, gick ner 20g och var bara skin och ben egentligen! Jag kontaktade uppfödaren som hjälpte mig enormt mkt och efter en tid fick jag henne på rätt håll. Hon rosslade inte då, lät in alls när hon andades! Men hon var kall mager och allmänt risig, hon åt inget mer än välling som jag fick trycka i henne! Hon bodde innanför min tröja för att få värme och satt själv i en bur bredvid min säng med varmvatten flaskor. Sen vände det och hon la på sig betydligt varje dag. Tillslut fick hon flytta tillbaka till flocken och allt gick super! Nu Bor hon med som andra, är pigg, äter och dricker men har börjat TOK rossla! Behandlade henne med baytril 10dagar ingen förändring, hon får bra mat, mkt protein( fick tips av uppfödaren att ge lax och ärtor ) Men det känns som om jag bara håller på hennes lidande! Hon är väldigt speciell, VÄRLDENS gospotta som aldrig får nog av pussar och kli på hakan! Hon är så go! Men vad är det rätta i detta? Smittar det vidare till dom andra? Vad skulle ni gjort? Jag är så himla splittrad!
Jättetråkigt. Tyvärr är det här våra möss blir sjuka av idag. Rossel.
Jag själv har slutat medicinera. Jag försöker att chocka musen med att ge ett överflöd av supernyttig mat 2 veckor samt ser om jag kan göra den mindre stressad (stress kan påverka mössens kondition så att de blir sjuka i Rossel och annat). Hjälper inte det så får den somna in.
Vid all sjukdom behöver man göra en checklista och noga kolla av allt. Jag anser ju att mat och miljö är starkt bidragande till möss ohälsa i första hand.
Får musen bra torrfoder
Får musen bra färskmat
Bor musen i en bra bur storleksmässigt, ventilationsmässigt mm
Har musen bra bottenmaterial
Har musen stimulans i sitt liv
Lever musen i en bra flock? Eller är det för stor flock eller är någon kamrat elak el dyl?
Jo! Så himla tråkigt med Rossel! Jag har haft råtter förr med Rossel, har jag rätt eller fel men är möss känsligare? Mina Rossel råttor blev långlivade och levde bra och var pigga medans mössen verkar ta mer skada? En sammanfattning då på vad dom får: Torrfoder blandar jag eget utöver det jag hittar för tillfället! Men som bas brukar jag ha sockerfri müsli och blanda i det jag hittar, hela korn råg, sesamfrön bland annat! Färsfoder får som varje dag, grönsaker så som ärtor, broccoli, sallad, gurka tomat morot etc.och något sorts kött typ 3-4 gånger/veckan just nu mycket lax! Annars kött av olika slag, köttben etc Dom bodde i ett öppet akvarium tills igår då dom fick flytta in i en stor galler bur (hög) med flera hyllplan( kan det vart den dåliga ventilationen i akvariumet?) Tyvärr har som spån som underlag men ska bytas ut( har överflöd av spån och är inte rik just nu) Pysslar med dom varje dag så gott som, får springa lösa på större ytor. Buren är väl inredd med mkt att pyssla och boa med och klättra på. Fy! Detta är så jobbigt! Lyssnar på henne just nu, och hon låter så det ekar i rummet!:-(
#2 Jag är inte säker i jämförelsen av Rossel på råttor och Rossel på möss. Det var ju så på 90-talet när Rossel på råttor kom att de blev mkt sjuka och flertalet klarade sig inte, precis som det är på möss idag. Idag klarar råttor Rossel bättre - givetvis är det skillnad på Rossel och Rossel, viss stressrossel kan råttorna ha periodvis och ändå leva ett fullgott liv, dvs utan svår påverkan på luftrör och lungor.
Jag gör ändå den bedömningen att ett djur som rosslar en längre tid avlivas, speciellt om allmänkonditionen påverkas.
Att ha ett utmärkt torrfoder anser jag vara av yttersta vikt. Jag anser att säden skall vara så rå som möjligt, gärna alltså inte i någon grynform som den är i müsli, och att man blandar i fröer, nötter och andra nyttiga saker och får till ett nästintill fullgott foder.
Färsk mat bör vara lika nyttigt. Det är främst färska råa grönsaker (räknar tyvärr inte in morot och tomat här), rått kött och rå fisk man gör ge som färsk mat om man ger mössen ett bra torrfoder.
Om du kan byta ut kutterspån omgående är det bra. Du kan riva papper av alla möjliga slag i små små bitar och ha som bottenmaterial om du är fattig. Du behöver byta ofta, då det bildas ammoniak snabbt i papper, men papper (kartonger, räkningar osv) har alla hemma så det ska väl inte vara något problem.
Okej! Som dom äter rått kött och fisk? Det var något nytt!:-) tack för tipset! Spånet är utbytt nu! Hoppas hon blir bättre nu! Ska försöka ordna bättre torrfoder också! Tack så mkt för alla tips!!:-)
#4 Japp. Det är mycket bättre för dem att få maten i sin ursprungliga form än tillagad. Vid tillagning förstörs vitaminer. Det är ett så enkelt tips att "mata sina möss bra, så får de vara friska"… nu stämmer det inte alltid men det är en bra förutsättning…
Hoppar in i tråden lite, varför får man inte ha spån? Är det något fel på det?🙂
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
#6 Kutterspån av barrträ är inget bra bottenmaterial. Det finns massor med diskussionstrådar här på sajten om det, här är ex en: