Pygmemus på rymmen !
Ja som rubriken säger är en av mina Afrikanska Pygmemöss ute på rymmen. Skulle flytta på dom idag och ja en lyckas rymma. Ni som har pygmemöss vet hur ofantligt snabba och hoppiga dom här små liven är.
Har beställt en fälla där de bara blir fångande inte klämda. Här hittar ni den levandefällan. Tror ni det kommer funka?
Har fyra katter också men har stängt in till det rummet där musen är lös och hoppas innerligt den stannar där.
Har även lagt en liten ramp upp så den ska kunna klättra ner i buren igen om den vill, frågan är om den gör det? Mat och dennes flock finns ju där. De andra mössen kan däremot inte komma ut.
Tips på hur jag snabbast fångar in musen igen tas tacksamt emot. Vad är bäst att ha i musfällan för lockbete?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Men usch så jobbigt! Nu har jag själv ingen erfarenhet av just pygmemöss, men har du någon liten trasnportbox som du kan lägga lite bottenmaterial från buren i och ställa på golvet så kanske den söker sig dit?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
JAg fångade in en förrymd pygmémus genom att lägga ut ett 1 meter långt väldigt smalt rör på golvet som musen sprang in i.
Men steg ett… försök lokalisera musen i rummet. har du inte täppt för dörren så hjälper inte en stängd dörr då de tar sig under dörren utan problem. Isåfall kan den vara överallt.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Goda nyheter ! Musen är tillbaka. Den hade krypit tillbaka till buren av sig själv genom talgallret.
#3 Vad jätteroligt att höra! Finmaskigare takgaller först upp på inköpslistan? Superbra att du även kom på att de kan ta sig genom gallret.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#4 Super!!! 👍
Det är faktiskt så att en trevlig och trivsam bur finns ingen anledning att rymma från. I a f inte någon längre tid. Så man kan ibland försöka locka hem musen till buren igen.
Jag minns när H berättade om vildmössen hon räddat (de hade fastnat och gjort sig illa och hon lagade dem) och sedan skulle släppa ut. Hon ställde buren utomhus och öppnade luckan. Mössen sprang ut, men flera dagar senare var de tillbaka i buren och sprang i hjulet. En vägrade lämna buren så efter någon månad tog hon in buren med musen igen…
Ja alltså busmusen rymde inte ur buren. Han rymde när jag skulle flytta över dom till en tillfällig Transportbur så det verkar stämma det där Grodan 😃
Han tog sig in men ingen av mössen har rymt ur buren 🙂De finns utrymme, varierad mat, rör, pinnar, hus och massa bottenmaterial att bygga tunnlar i så de verkar trivas fint.
Men så sött det där med vildmössen. Ja varför sticka när man trivs liksom ❤️