Knepigt
Det är en helt otrolig kamera och teknologi djungel där ute, jag kommer aldrig att lyckas köpa en bra kamera som har allt det jag vill ha för jag håller på och springer här emellan alla träden och velar över vilken som är bäst.
Ska man köpa en kamera så vill man ju ha en bra kamera och inte bli besviken, usch jag tror jag läser för mycket om dem så jag blir helt virrig istället för klar i bollen…

Du kanske kan hitta fler svar på www.foto.ifokus.se
På www.siba.se har dom ett fiffigt (kanske på andra ställen oxå) där kan man "jämföra" olika kameror, då är de lättare o se direkt .. *ler*

Vi har en liten kampaktis som funkar fint att fota möss med, fast den är inte en av de billoigaste, då den är vattentät. Då en kompaktis inte räcker till allt vi vill längre, har vi precis beställt en systemkamera oxå, en canon EOS 400, med lite extra prylar och både ett litet objektiv och ett sigma AF 70-300. NU ska det fotas!
Med tanke på att hela paketet kostar drygt 10 000 så är det gbara att leka och leka, så att vi lär oss mer och får nöje för pengarna!
Vi fick bra hjälp på foto.ifokus!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
hwoow !! de var mej en saftig kamera .. *ler*

tror min kamera gick på lite mer än 10 papp utan objektiv
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

mmm det förkarar kanske en del snygga bilder ;)
Jag trodde förut att jag hade hittat dröm kameran men så läser man folks omdömen om den som var rätt så kritiska och då backar man efter som jag inte är så jätte kunnig om det här, och ska jag köpa en så vill jag ha en bra en som jag kan pyssla och experimentera ett tag med…

Om du inte kan så mycket om foto så är det enklare för dig med en lite mer basic kamera, som du kan lära dig med. Det är ju inte värt att lägga ut 5000 extra på fuktioner som du inte förstår eller egentligen behöver. Jag har ju foto som ett jobb på sidan (balfoton, studentfoton, djurporträtt, bröllop etc) men ska du bara hobby-fotografera så ska du ju ha en kamera som du 1. förstår och kan hantera 2. inte behöver ta lån för att ha råd med (=
Jag tycker du ska gå till någon fotoaffär och be att få titta på de oliak kamerorna och känna efter vilken som passar i pris och som du känner att du förstår funtionerna på och kan använda. Sen lär man sig mycket efterhand. När jag skulle lära min bästis syrra att fotografera så sa jag till henne att at en dag och testa alla olika funtioner på kameran så hon själv får se vad de gör. DÅ lär man sig snabbare än att läsa alla tekniska termer i en bok. SÅ var det för mig i skolan också, på papper fattade jag inte så bra vad allt var och gjorde så jag gick ut och testade. Sen sparade jag korten och skrev på dem vad för inställning jag hade.
Ett tips bara. Och priset på kameran har inte så mkt att göra med kvalitén på bilderna. Jag har varit med om folk på utställningar och tävlingar med svindyra kameror som ändå fotar som kråkor, och folk som tar jättefina bilder med en vanlig kompaktkamera (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

mm det är ju det jag spanar på också att det inte får vara en för knepig kamera och inte för jäkla dyr. (ett lån skulle jag aldrig ta för materiela saker, hmm kanske ett hus då.)
men det är ju det att de flesta kritiker skrivs av de med mer foto vana, vilket är både bra och dåligt, men när de är riktigt kritiska mot den man har spanat på så blir det att man funderar på om den verkligen är skräp för då köper man ju hellre en annan.
Man försöker att sätta sig in i alla dem här olika sakerna och dess betydelse men så dyker det upp något nytt som de är kritiska mot. En stor djungel är det….
Jag spanade som in i attans på Olympus sp 550 uz men så läste jag i en foto tidning att den var långsam och att en annan i jämförelsen med den var bättre, en sony någonting.
Jag tycker att man ska bilda sig en egen uppfatning och inte lyssna så mycket på andra, men det blir jäkligt dyrt om jag ska köpa olika och prova runt.
Jag gillar att fotografera och vill utveckla det intresset, vilket blir lite billigare med en digital kamera. Jag vill ju ha en som jag kan utveckla mig med men som inte är för krånglig så att den läggs på hyllan…