Tillbaka
Hej alla! Några av er vet vem jag är och fram tills för ett tag sedan va jag någorlunda aktiv här på iFokus. Främst i hamstergrupperna men även här. Men så försvann jag. Kanske inget som märkts eftersom folk kommer och går. Ganska ofta inom smådjursvärlden. Min anledning va att jag haft ett helvetesår med sjukhusvistelser, drepression och separation samtidigt som jag försökt slåss mot försäkringskassan vilket kan göra vem som helst slutkörd hehe. Jag kraschade och pausade min uppfödning. Jag hade då även ett gäng möss. Jag insåg att jag inte skulle orka eller ha plats med alla när jag flyttade till mindre lägenhet när jag och exet delade på oss så jag omplacerade de djuren jag ansåg borde gå i avel. Många av hamstrarna va bra importer och jag hade fått några faktiskt ganska fina möss ur några kullar här. Så de bor nu alla hos personer jag litar på och jag hoppas de kan komma till nytta och glädje i deras avel. Efter terapi och vila är saknaden enorm efter bebisar. Jag kan inte bara sluta avla helt och faktiskt är muslingar de jag saknar mest. Så jag har beslutat att vörja så smått med några kullar men att inte återuppta hamsteraveln. Den här gången vill jag bara ägna mig åt en sak. Jag har väldigt länge älskat tan. Bra tan. Och därför är det tan jag kommer inrikta mig på. Två flickor från Ajanki kommer flytta hit och de kommer förhoppningsvis bli de som ger mig mina första bebisar 2014. Jag börkar lugnt och kommer inte avla i någon stor skala. Min son (snart elva år) är också intresserad ich jag har lovat att mössen ska få bo i hans rum ;) Jag kommer även bli medlem i svemus detta året och regga ungarna där vilket jag aldrig gjort innan även fastän jag gillar föreningslivet och anser att det är viktigt. Däremot har jag varit engagerad i svenska hamsterföreningen. När jag mådde som sämst tog jag även bort mitt Facebookkonto men är tillbaka där sen en tid. Innan jag helt gick i bitar va jag alltid tillgänglig för allt o alla inom hamstervärlden och som dvärgsektionsansvarig och även ett tag sekreterare fick jag väldigt många pm varje dag. Vid det laget sålde jag mycket hamstrar ut i Europa och allt blev för mycket och för stort. Folk som vill ha svar nöjer sig inte med att man meddelar att man ligger inlagd och återkommer. Så jag fick nog av stressen allt det där skapade. Jag har ännu inte samlat alla vänner igen på min nya fb ifall någon undrar om jag ploclat bort dom. Några av er hade jag iaf på fb. Så inget personligt så ni vet det.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Så ja… jag ville mest säga hej o förklara ifall någon undrat :-P
Hälsningar
/Emma Öhr
Åh, vildvittra! ❤️Härligt att du är tillbaka.
Du har en av de bästa uppfödarhemsidorna anser jag, det vet du. Även om det just nu fortfarande är för din dvärghamsteruppfödning.👍
Välkommen tillbaka❤️
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Hej och välkommen tillbaka, Vildvittra! :-D Kul att du vill satsa på tan, tycker jag! Den dagen du får en riktigt riktigt bra tan - färgen alltså, detaljer som tassar och raka linjer och sånt struntar jag fullständigt i, det är färg-djupet om saknas - har du en köpare här.
Tack bästa Grodan.
Hälsningar
/Emma Öhr
Tack Ajanki och ariama! Haha ja det lär dröja! Om jag någonsin kommer dithän. Men drömma kan man ju ;) Tror Ajanki hinner före ;)
Hälsningar
/Emma Öhr
Nyfiken fråga (som säkert retar någon språk-nörd, hihi): vilken ryggfärg skall du satsa på?
Välkommen tillbaka :) tan är fint och jag kan inte låta bli att snegla på mina fåtal här hemma.
MvH Tsunamis
Grodan, tjejerna jag får hem är champagne. Så de ska jag fortsätta på. Älskar champagne tan. Meeen så är jag löjligt förtjust i blå och silver med tan så jag är väldigt sugen på någon blå hona också o tex en dove hane. Då kan han användas på en av champagnetjejerna och på en blå hona. Tänker jag. Sen att hitta just en dovehane som kan passa är kanske inte så lätt. Men en snygg och trevlig blå hona eller två borde väl gå ;) En champagnehane köper jag alltså också mer än gärna om det skulle råka finnas någon. Jag är medveten om att tanmagarna på silver blir bleka och det är väl inget jag tänker satsa på direkt. Jag vill ha någon här hemma som ögongodis fastän magen är lite blek. Så det får bli ett litet sidoprojekt enbart för eget nöjes skull hihi. Tsunamis, tack så mycket! :) Oh vad har du för några med tan? Visste inte att du har det.
Hälsningar
/Emma Öhr
Skriver som en kratta. Jobbigt via mobil. Eftersom jag vill fortsätta med champagne är det givet att jag vill para en av tjejerna med champagne eller choklad också.
Hälsningar
/Emma Öhr
#10 Bra. Champagne och Chocolate Tan funkar bra ihop. Det funkar även bra att para in DY och Fawn där för att förbättra rödhet i Tan.
Blue, Black, Dove och Silver Tan kanske du bara ska ha som ögongodis…
För bra Champagne och Chocolate Tans som kan ställas ut och får bra poäng i Standard finns alltid marknad!!!
Välkommen tillbaka Vildvittra. Ska bli kul att lära känna dig här inne 😃
Ni bor bara 93 km från varandra!!!👍
Gör vi? Fanken vad skoj :D Vildvittra vart bor du?
Ser nu att du bor i Ljungby. Kul med fler smålänningar här 😃
Ja precis Grodan. Blå o Silver vill jag ha som eget godis! Jag är supertaggad! Tack Moonchillas! I Ljungby ;-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Måste säga att jag också tycker det är skoj med flera smålänningar. Tycker mussverige varit snålt representerad där.
Ja precis! Med fler smålänningar o de skåningar som finns kanske detvtill o med går att ordna någon utställning här neråt i framtiden :-))))))
Hälsningar
/Emma Öhr
Ja, det låter bra.
Vi har funderingar på en mus-ifokus-träff. >>> Tråd <<<
Ja jag kommenterade i tråden :)
Hälsningar
/Emma Öhr
såg det nu… 👍
Grodan… du skrev att dy är bra om man vill få rödare tan… varför inte ry?
Hälsningar
/Emma Öhr
Vi kanske kan hjälpas åt lite Vildvittra (om du känner för det) att få upp lite mer intresse här i småland/blekinge/skåne. Men känn inte att du ska ta på dig för mycket nu. Vi tar en sak i taget ❤️
#22 Många anledningar. RY har inte samma rödhet idag. RY är recessivt. RY-linjen har för mkt problem, bland annat dåligt immunförsvar.
Du kan lätt hitta riktigt röda DY. Kanske inte i Sverige just nu, men snart finns det nog en och annan. Flera har ju DY nu. DY är dominant.
Absolut moonchillas! Vi får slå våra kloka huvuden ihop ;) Nä jag får ta det lite lugnt. Vill så mycket o vill vara så engagerad men kroppen orkar inte riktigt. Är 32 och känner mig allt för ofta som 72 :-P
Hälsningar
/Emma Öhr
Jag som fick för mig att det var tvärtom, att DY var den mörkare röd och den som har häsloproblem och att RY var lite mera ljus (åt det gula hållet) och hade mindre hälsorisker. Sicken tur att du rättade till det för mig Grodan
Åfan Grodan! Jag som trodde det va tvärtom. Att dy hade mer problem. Haft lite dy o de blev ju feta men annars kan jag inte säga att jag märkte av mer tumörer o så. Eller har jag fått helt hjärnblödning? Näää…. det va dy jag hade! Nåja då är det kanske svårt att få tag på i dagsläget. Måste hitta blivande pojkvän. Får hoppas på choklad :)
Hälsningar
/Emma Öhr
Trodde precis som du Vildvittra 😃
#9 ett par RY bärare som dels härstammar från ariamas/Björndalens linjer. Har en riktigt go choklad tan hane som nyss blev pappa till några choklad & champange tan ungar. De är inte super-färgavlade men ändå skaplig för att vara helt utan tan importer i stammen. Har däremot knallröda DY importer om jag skulle få för mig att bättra på tanfärgen.
MvH Tsunamis
Ja, Dominant Yellow är dödlig i homozygot form, har genetisk fetma och benägenhet att få tumörer. Det känner vi till sedan många många år.
Dock att avla in en DY i din Tan-linje för att förbättra rödhet, gör ingen skada på din linje - mer än någon annan mus eg. De genetiska problemen följer med DY och inte DY-avkommor i annan färg.
Skulle någon slänga till mig ett gäng snygga DY-Fawn som avelsprojekt skulle jag inte tveka en sekund. Jag har erfarenhet av att avla Fawn på både RY och DY idag, och DY-mössen var friskare trots sina problem. Livslängden kanske inte längre än 1½ på honor men ibland närmare 2 på hanar. Men idag ser det ut så på de flesta möss.
Jag har alltså ändrat mig. Ni som kanske undrar. Absolut. Det har jag.
Meeen ååå Patricia dååå! Blir det någon gång en knallröd över till mig får du hojta! Då förstår jag Grodan. Jag förstår att fetman och tumörer inte följer med till en champagne om jag skulle para in dy i linjen. Det är bundet till den gula färggenen. Och det är ju inte dy jag kommer spara i första hand ur kullarna. Är mer brydd över om de som blir dy går att sälja pga deras problem. Men å andra sidan är de så vackra att de verkar vara populära ändå. Fetman på mina gick att hålla i någorlunda schack med hjälp av kost och motion, men de va sällan helt slanka. DY kommer väl finnas kvar så det är väl lika bra att använda dom till nåt vettigt.. som TAN-avel ;)
Hälsningar
/Emma Öhr
👍
DY är ju ingen nybörjarmus kanske, pga att de lätt blir tjocka osv. Så skall man sälja dem behöver ägaren vara helt införstådd med vad det innebär att äga denna röda mus.
Bytt användarnamn! Det är alltså jag, Emma/Vildvittrans. Kändes jobbigt med Vildvittrans som nick eftersom det är mitt uppfödarnamn på hamstrar som nu är nrdlagd. Så mycket drömmar och planer som gått i kras :-/ Men nu tar jsg nya tag och koncentrerar mig bara på mössen. #32 Absolut är det så. Kommer jag ta in dy kommer dr avkommor som blit dy säljas till erfarna musmänniskor eller vänner jag har regelbunden kontskt med som jag kan hjäkpa o ge tips till om jag ser att mössen börjar bli överviktiga.