Köpt mina första möss idag!
Hej! idag köpte jag mina första möss, två stycken, en hel svart och en svart med lite vita fläckar, en månader gamla :) Jättesöta!
Köpte dom i djuraffär, men dom verkade lite okunniga.. nästan så jag blir rädd.. har läst överallt att man inte ska två hanar ihop, så jag sa att jag vill ha två honor eftersom man ska inte ha två hanar ihop ''Joho det kan man visst!'' sa hon. Jag förklarade att jag hade läst att hanar slåss om dom bor ihop, ''nähe! dom slåss inte! möss är inte aggressiva av sig!'' sa hon..
Sen skulle jag köpa foder till mössen, då ser jag att det är en hamster på bilden på påsen och frågar ''är inte de där till hamstrar?'' hon svarar ''jo, men det passar alla små gnagare''
Är inte de fel??? möss ska väl inte äta foder som passar hamstrar!?!?!?
Sen skickade dom med ett papper med skötselråd som jag läste nu när jag kom hem där de stod ''vill man ha två går det bra med två honor eller en hona och en hane'' Men hon i affären sa ju att det gick bra med hanar!? läser dom inte ens på om djuren dom säljer?
Ni här verkar ju mer kunniga om möss så jag undrar om hon verkligen hade rätt ang maten och de där med att ha två hanar ihop. Självklart köpte jag två honor ändå. För att vara på den säkra sidan :)
Det går att ha två hanar ihop OM dom har vart ihop sedan födsel. Men det finns alltid en risk att två hanar börjar bråka. Men det finns dom som har hanar ihop. Jag själv hade 2 hanar som gick ihop alldeles utmärkt.
Däremot kan man aldrig sätta ihop 2 vuxna hanar.
Jag skulle inte rekommendera någon mat alls ifrån djuraffär, alldeles för mycket skit rent ut sagt i deras foder.
Bästa är att blanda eget torrfoder En bra bas är de 4 sädeslagen, sen lägga till lite olika sorters fröer, knäckebröd, puffat ris, nötter (inte för mycket nötter då det är ganska fett), givetvis ska inte heller nötterna eller fröna vara saltade. Jag brukar köpa lite undulatfrön och blanda i och lite vanliga fågelfrön.
Sen brukar jag ge mina möss lite grönsaker, frukt, pasta, potatis och ris varje dag, sen 2-3 ggr i veckan ger jag kött, kyckling, skaldjur och fisk.
Funkar bra att ge rester från din egna middag till möss så länge det inte är för salt eller kryddat.
Det du absolut inte får ge möss är
* Människogodis (chips, choklad, godis och läsk)
* Stenfrukter (avokado, körsbär, mandarin, nektarin och plommon) anledning till detta är att stenfrukterna har något som heter blåsyra som är giftigt för möss och andra gnagare.
* För salt eller kryddad mat
* Giftiga växter/örter
Är du osäker på vad du kan ge och inte ge så fråga gärna här. Finns också en hel del bra Artiklar här angående mat. Du kan säkert söka på det här i mus iFokus.
Här är en bra artikel om mat som vår Sajtvärd Grodan har skrivit.
http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt?4d7124efb9cb462141047e3c-1
#0 Välkommen till Mus i Fokus och grattis till de nya mössen!
Som Moonchillas skriver kan man ha två hanar ihop om de varit ihop alltid. Vanligast är i så fall att det är frågan om bröder eller far och son/söner. Men det är nog något jag bara rekommenderar åt erfarna musägare.
Jag tycker det är väldigt konstigt att de rekommenderar att man kan ha två hanar ihop på djuraffären. ÄNNU konstigare att de skriver att man kan ha ihop en hane och en hona. Man har väldigt fort väldigt många möss i så fall. Det borde man be dem korrigera tycker jag.
Jag rekommenderar att du läser olika trådar här på forumet, det finns massor information här. Det finns även en sökfunktion där man kan skriva olika sökord. Och fråga kan man alltid göra!
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Haha glömska jag glömde ju att skriva välkommen.
Varmt välkommen Vaniljkaka. Jag hoppas verkligen att du kommer trivas. Alltid kul med fler musfolk att tjöta med 👍
Tack så mycket :)!!! jätte kul att det finns ett forum som bara handlar om möss :D Jag ska läsa på lite mer, eller jag har redan läst på rätt mycket men ändå :P Men dom är ju bara 1 månader gamla så jag undrar är det något särskilt man ska tänkta på när dom är så små?
#5 spontant skulle jag säga att bra, hälsosam mat och möjligheter att gräva, klättra, balansera, röra på sig och undersöka. Inte mycket i springhjul. Det är nu de växer och utvecklas, det är nu de lär sig saker.
Springhjul kan vara skadligt för ryggen om det är för litet eller de springer för mycket i det.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Ja det är läskigt hur lite de vet. I början av förrra året bestämde jag mig för stt jag ville köpa möss så jag läste på lite eftersom jag då inte visste nånting om dessa små djur. Tillsist bestämde jag miig för att jag ville ha en hane eftersom jag läst att hanar inte går ihop och buren jag hade efter min gamla hamster var för liten för två möss (i mitt tycke, dock uppfyllde den de lagliga minimåtten). Så jag och pappa åkte till affären för att se om de hade möss och för att fråga om man kunde få klappa lite på dem och så. Då säger jag till killen i affären. "Jag hade tänkt mig en hane" "Nä nä nä. Du måste köpa två hanar isåfall för det är lag på att man ska ha minst två" …"Men vadå? Funkar hanar ihop?" , frågade jag. "Ja det gör det verkligen. Det är inga problem alls." , svarade han. Jag blev misstänksam och gick hem och sökte mer info och frågade andra hur jag skulle göra. Fick då rådet att om jag ville ha bara en mus skulle jag skaffa rn hane eftersom hanar mycket rikigt kan börja bråka om de bor tillsammans. Bestämde mig dock för att köpa två honor istället så de alltid har varandra om jag inte skulle ha tid att leka med dem nån dag :) Men iaf , nu blev det en lång text här haha. Det jag ville säga var att jag förstår precis hur du menar och att jag blev lika förvånad själv över djuraffärernas okunskap. Det är skamligt att de inte kan ta reda på rätt skötselråd om sina djur. Och att säga att en hona och en hane går bra tillsamans? Helt otroligt dåligt. Det fattar ju vem som helst att det inte funkar! Välkommen till mus.ifokus iallafall. Jag kan säga att jag har lärt mig jättemycket här på de få månaderna som jag varit medlem så det är definitivt värt att surfa runt här om man vill lära sig hur man tar hand om sina små pälsbollar. Dessutom är alla så trevliga här också, vilket såklart är en bonus ;)
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Men hallå..varför är ni förvånade..? Är det nåt som vi har lärt oss här på mus iFokus så är det att dom flesta djur affärer kan inget om djuren dom säljer, dom säger vad som helst för att få sälja, dom ser inte skillnad på könen..m.m😛
Välkommen till oss och musvärlden vaniljkaka🌺
Du har fått bra svar av både Moonchillas och KickiG! Och kommer det mer som du undrar över så finns det alltid nån här som du kan fråga! :)
Och såklart finns det mesta som man behöver veta här på sajten, bara att använda sökfunktionen om du inte hittar:)
Lite du kan tänka på när dom är små:
Det är viktigt att du ger dom bra mat såhär från början, särskilt när dom är uppväxta i en djuraffär. Så att dom växer bra:)
Var lite försiktig när du hanterar dom utanför buren, dom kan vara i nåt som vi kallar popcornsålder..dom hoppar ur din hand fortare än du kan tro:)
Ge dom mycket att pyssla med i buren: hö, pappkartonger, toarullar m.m
Kommer säkert på mer sen:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag har köpt mina nuvarande möss på Värnamo Zoo men ha som har hand om dom vet verkligen vad han gör och säljer bara trevliga möss. Han håller koll på könen och ser till att jag som kund blir nöjd. Hade dock möss innan dom jag har nu och då var gick jag i 4-5 och delade mössen med mamma. Där vi köpte dom vilket också var en djuraffär så hade dom inte alls lika bra koll som på Värnamo. Kommer ihåg att den ena bet mamma x antal gånger och dom var inte alls så sociala som dom jag har nu. Så som jag tror så är inte alla djuraffärer dåliga. Mina möss är helt underbara och väldigt lugna och nyfikna och vill helst sitta i handen eller bara mysa :)
Mind of a queen, heart of a warrior
#9 Nej, självklart är inte alla djuraffärer dåliga och mössen kan såklart vara trevliga! Däremot så är det oftast liten kunskap i djuraffärer om smådjur.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Det finns absolut bättre djuraffärer och en del är tom riktigt bra. Men en sak vi aldrig får glömma är att djuraffärer är ute efter att tjäna pengar. Men om dom hade vart riktigt smarta så hade dom sett till att få extremt nöjda kunder som hela tiden vill återkomma. Men istället så tänker ofta bara djuraffärer "i försäljningens stund", att sälja så mycket som möjligt på 1 och samma kund, sen om det är bra grejer eller dåliga grejer dom förösker pracka på är ofta inget dom sätter något värde på. Bara det säljer. Men det finns som sagt också bra djuraffärer.
Nackdelar också på djuraffärer är att dom aldrig ställer krav på sina köpare. Dom är inte noga med vart djuren hamnar någonstans.
Jo det förstås!
Mind of a queen, heart of a warrior
*Läser och njuter*… lutar mig tillbaka och dricker lite örtte
Hej vaniljkaka… gah vad gott med vaniljkaka…❤️
Tack för svaren!🙂
Visst är de tråkigt att vissa djuraffärer kan så lite, en djuraffär vill man ju kunna lita på! När jag var 9år köpte jag en kanin i en djuraffär som då var unge, och dom sa att han inte skulle bli stor eftersom han var en dvärgkanin, men han blev ganska stor och när vi var hos vetrinären så sa dom att han var en fransk vädur, alltså den största kanin rasen! Snacka om dålig stil av djuraffären att inte ens veta rasen.
Och en gång när jag köpte hamster i en djuraffär plockade säljaren bara med hamsterbommull som han sa vi var tvungna att köpa för det vill dom ha sa han, han frågade inte ens om vi ville köpa utan han bara la på de på kassan! har till och med läst att hamstrar inte ska ha såndär bomull från affären…
Mössen fick iallafall lite välling innan i en skål som dom lapade i sig, hehe dom fick resterna som min bebis inte ville ha! 😛
Roligt att man blir så välkomnad här förresten, hihi ❤️
#14 Hahaha jag blir också sugen på vaniljkaka när jag läser mitt namn :D visst låter de underbart ;)
Jag blir ju inte lite sugen heller 🤪
Läste att hjul inte är så bra för möss, men jag har ett ''tefat'' om ni vet vad det är, till dom som dom springer på, ska va bättre mot ryggen å så :) är de bra tror ni? 🤔
Det är ju bättre för dom. Men jag hade nog väntat ett tag till med att ge dom det tills dom är lite äldre och har vuxit klart.
Eller det kanske var hamster det gällde att inte ha något hjul till dom de första 8 veckorna. Hmm nu blir jag osäker och får kolla upp detta.
Välkommen hit!
Här finner du mycket info, kunniga människor att fråga (om allt du kan komma på!) och ett trevligt diskussionsklimat! Inte många forum som kan skryta med det, inte! 😃 Kom själv hit för ca 2 månader sen då jag köpte mina första möss!
Du behöver kolla noga på dina möss så att du inte har fått en av varje kön ändå! Köpte också mina möss i djuraffär och det var två dräktiga honor istället för de två bröder som jag egentligen köpte!! Så numera har jag 4 burar istället för en… 🥵
Men hon i djuraffären kollade könen
Jag hoppas verkligen på att det är honor! Jag vet inte om jag vill lyfta upp dom i svansen och titta än, dom är så små och rädda just nu. Men om de vore en hona och en hane, borde dom inte varit på varandra då och parat sig? för de har dom inte varit..
#23 ta upp dom genom att skopa upp dom då och håll en hand under tassarna och lyft bara lite tätt så att du kan se. Sedan vet jag att någonstans här på siten. Att hanar när de blir strassade kan dra upp/in pungen och då syns den om musen får balansera på något smalt.
#24 jag vet inte om jag vågar, dom är jätte små och riktigt snabba, dom skulle bara sticka iväg direkt bara jag petar på dom :P
#16 ❤️hihi
#23 Men… kan du inte hantera mössen?
Rädda… Vad gör de?
Jag tycker att du skall kunna hantera dem. Försäljaren i zoobutiken hanterade dem ju…
Hur gamla är de?
Sedan undrar jag vilken stad du bor i. För jag vill veta om du bor i en stad eller nära en ort där det finns en bra musuppfödare som kan sälja tama, friska och snälla och garanterat honor till dig.
Oavsett vad man köper så har man alltid ca 7 dagars bytesrätt!!! Tänk på det.
Du kan ta mössen och sätta i en genskinlig bytta/glasburk whatever och ta foton underifrån så kan vi få se rumpor.
#26 Den ena är inte lika rädd, den nosar på min hand om jag har den i buren, men den andra sticker direkt när den ser min hand.
Men det tar väl tid att få dom tama? Man måste ju göra dom vana vid handen..
Dom är 1 månader gamla , så dom är rätt små. Fick ju hem dom igår så allt är nytt för dom, i djuraffären lyfte dom bara upp dom i svansen, även där sprang dom ifrån handen.
jag bor nära växjö, ingen aning om de finns uppfödare här omkring.
Hur nära växjö bor du Vaniljkaka? Köpte du från en djuraffär i Växjö, i så fall vilken? Jag bor i Lessebo och har möjlighet att kanske träffas och hjälpa dig att könsbestämma ❤️ Beroende lite på vart i kronobergs län du bor. Skicka ett pm till mig om du inte vill gå ut med offentligt här vart mer exakt du bor.