Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 974 ggr
Fnatten
2014-01-08 03:21
0

Burspån

Hej, är så att jag funderar på att köpa Woodies burspån, till mina möss.
Det står att det är fritt från damm och skadliga ämnen och tillverkat av obehandlade spillprodukter från träindustrin.
Frågan är om detta verkligen är bra?
Efter att ha gjort en googleresearch om spån finns det ju vissa spån som är giftiga osv.
Men hur är det med detta spånet? Någon som testat?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=11318&cat=563&page=2
Anser ni att det är bra eller dåligt?
Tacksam för svar!
Mvh Fnatten

Grodan
2014-01-08 10:06
2

Jag antar att det är kutterspån gjort av barrträ, för det står ingenting. Och att det är det perfekta spånet är i min mening helt missvisande.

Sådant kutterspån har ingen uppsugningsförmåga, kan innehålla ämnen som inte är hälsosamma och spånbitarna kan vara skadliga på mustassarna.

Så tyvärr. Jag anser inte att det är ett alternativ, utom i absoluta nödfall, men då inte heller som enda bottenmaterial utan i så fall utblandat med ex toa-lätt.

PWSS har Back-2-Nature som är ett ganska bra papperspellets. Själva pelletsbitarna är mindre än toa-lätt och remiss och mindre hårt för möss att gå på. Sådant utblandat med Hampaströ anser jag bättre alternativ. Håller lukt borta bättre och ger en bättre miljö för mössen. Det kan damma lite. Papperströer kan damma lite tyvärr.

Jag ser att PWSS har Aspspån men jag är tveksam om det är bra för mustassar dock.

Sedan har även PWSS det där bomullsströet som jag inte testat än, Carefresh som är fluff… Jag har Carefresh hemma men det är mer som lek- och bäddmaterial än bottenmaterial.

PWSS har även alspån, cedarspån, Chipsi majsströ, miljöströ, bioströ mm. Jag rekommenderar dem inte tyvärr. Alspån är för hårt och vasst för mustassar. Cedar är giftigt så det ska man absolut inte använda. Chipsi majsströ kan absolut ta bort lukt i toalådor, men det är torrt och dammigt och kan som ensamt bottenmaterial blir uttorkande för mössen - jag har använt det som del i toalådor (tunnt lager i botten och annat mjukt strö ovanpå) till råttor under sommartid och det funkar mkt bra. Miljöströ, bioströ och andra mystiska pellets av trä är bara hoppackat sågspån av barrträ (om det inte står annat, vilket det inte gör).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Casper
2014-01-08 19:29
0

Liten undran då, vad använder du själv? 🙂

Själv kör jag med alspån och tycker inte att det är ett dugg vasst! Snarare mjukt rundade bitar som verkar mycket behagliga att gå på! Nickos bästa Alspån, heter min sort. Det kanske beror på vilken sort man köper om det är hårt och vasst eller mjukt och rundat? 🤔

Fnatten
2014-01-10 20:20
0

Tack för svaren och informationen!
Jag anade nästan att det var något sådant, då jag läst att burspån inte är speciellt bra, dammar mycket som du sa Grodan, även fast det stod att detta inte skulle göra det, så vart jag ändå lite tvivelaktig och ville dubbelkolla.
Sen så stod det inte heller någon klar information vad för typ av spån det var, vilket kändes tveksamt.
Just nu kör jag på Toa-lätt pellets för tillfället, och det fungerar bra!
Ska köra på alspån senare, då det är lite "mjukare" för mustassarna att gå på, och ska tydligen vara ett väldigt bra bottenmaterial, i alla fall vad jag har hört.
Men Grodan, du sa att alspån är hårt, men det beror väl lite på vad för alspån det är? Finns ju olika, precis som Casper sa. 🙂

Grodan
2014-01-10 20:28
1

#2 Jag använder just nu en mix av papper, halmpellets, hampaströ och fluff… 😃 Jag har de senare åren testat det mesta och nu börjar folk också ge mig olika strön som de tycker jag kan testa. Det är rätt kul. Tyvärr är jag en hård kritiker! 😛Med tunn plånbok.

När jag är rik kör jag dock helst med aspflis. Det använde jag under många år utan några som helst problem! Problemen sedan blev att företaget i Estland inte längre ville sälja direkt till mig utan via något annat företag och jag kunde inte längre få det bästa aspfliset och till det pris jag ville. 

Alspån/alflis har jag provat och är mkt missnöjd med. I SVEMUS har vi även iakttagit problem med det bottenmaterialet främst för stora engelska möss. Vi iakttog småsår på fotsulorna på utställningar och förstod senare att mössen med dessa sår hade alspån som bottenströ. På SM fick en mus ett så stort sår att det började blöda ymnigt. Efter det kan vi verkligen inte rekommendera aspflis.

Vi har kollat, de alflis/alspån som finns på marknaden är i stort sett samma.

#3 Vi skall bli lurade till att köpa saker till våra djur… så skit packas fint och saluförs med fina ord. Vi behöver vara lite smarta…😉

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️