Behöver möss mänsklig kontakt?
När jag tittar på era fina burar blir jag sugen på att skaffa möss - fast att ha dem som ett akvarium att titta på, men med möss istället för fisk. (jag städar hellre till möss än fisk..)
Nu får ni inte bli irriterade eller förfärade - jag bara frågar :) Jag har inte haft just möss innan (däremot råttor och de är ju hyfsat sociala, och ett par gerbiler när jag var liten som jag inte minns mycket av..) utan frågar för att få svar.
- Är de djur som saknar mänsklig kontakt ifall man bara har dem att titta på? (utgår från att de har mus-sällskap)
- Om jag skulle vilja hålla dem med buren som enda motionsplats, hur stor skulle den behöva vara och hur många individer skulle trivas i den?
- Hur ser en bra grupp ut? Man kastrerar väl inte möss.. så trivs en grupp honor eller hanar bra ihop? Hur många behövs/går bra att ha utan att det blir taskig stämning?
- Vad äter de? Är de delvis köttätare som råttor? Vilka foder bör man köpa/undvika? Till kaniner ska man ju inte köpa gnagarblandning tex. finns det liknande regler för möss? Saltsten?
- Vilken skötsel kräver de för att må bra, förutom ren bur, mat och vatten?
- Vad behöver de ha i buren? Matskål, vattenflaska förståss. Nån boplats, klättergrejer osv. Sandbadar de? Går de i toa-hörn eller blir det att tömma hela buren varje vecka?
Jag kommer nog inte skaffa någon mus som det är just nu, men tanken har gäckat mig ett tag. :) Man kommer ju inte undan från att det är bra mycket intressantare att iaktta ett gäng muslingar som klänger i klätterväxter och grenar än att titta på lite fiskar..
Men just nu nöjer jag mig nog med mina kaniner ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hejsan,
Ja, jag skulle säga att tammusen skulle nog sakna mänsklig kontakt och jag tror inte att de skulle må bra av att bara få vara i sin bur och ingen annanstans.
Det finns vissa exotiska möss som då skulle passa dig bättre, jag vet att många kallar både zebramöss och pygmémöss för just tittdjur:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag skulle säga att allt bu behöver veta finns nog bland mus iFokus' fantastiska artikelsamling:
http://mus.ifokus.se/articles/4edc557a88f4724d2b001c62-artiklar?discussions-1
Kan själv inte svara på frågorna på rak arm sådär tyvärr. 🙂
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
- Är de djur som saknar mänsklig kontakt ifall man bara har dem att titta på? (utgår från att de har mus-sällskap)_
De blir utifrån vad man själv vill. Vissa möss nöjer sig som tittdjur, vissa vill ha mänsklig kontakt. Att göra mössen tama är dock att föredra om man behöver kolla sjukdomar och dyl._
- Om jag skulle vilja hålla dem med buren som enda motionsplats, hur stor skulle den behöva vara och hur många individer skulle trivas i den?
Jag hade en samlalåda, största möjliga, som en bur för 2 möss. Eftersom jag inte rörde de m.m. förutom vid städning och misslyckade försök till att tämja de så bodde de mest där i och stormtrivdes.
- Hur ser en bra grupp ut? Man kastrerar väl inte möss.. så trivs en grupp honor eller hanar bra ihop? Hur många behövs/går bra att ha utan att det blir taskig stämning?
Jag tycker 5 är max för en grupp, honor funkar i regel bättre med varandra än hanar, och hanar kan vara svåra att ha i grupp även om de kommer ifrån en uppfödare som avlar mot snälla hanar.
- Vad äter de? Är de delvis köttätare som råttor? Vilka foder bör man köpa/undvika? Till kaniner ska man ju inte köpa gnagarblandning tex. finns det liknande regler för möss? Saltsten?_
Jag använder liknande blandning till mina råttor som till mössen, råttorna får lite extra av vissa saker bara. De är allätare, kött, fisk, grönsaker m.m. ska de ha, gärna i färsk/rå form. Många mixar geggor som de ger mössen några dagar i veckan. Själv slängde jag i lite saker ifrån när man lagar mat._
- Vilken skötsel kräver de för att må bra, förutom ren bur, mat och vatten?
Färskmat, gnagmöjligheter, hålor, bomaterial. Många möss uppskattar hängmattor samt grenar att klättra i och mina ÄLSKADE blåbärsris att böka runt i.
- Vad behöver de ha i buren? Matskål, vattenflaska förståss. Nån boplats, klättergrejer osv. Sandbadar de? Går de i toa-hörn eller blir det att tömma hela buren varje vecka?
Matskål, vattenflaska/vattenskål, boplats, bomaterial(Toapapper och riven tidning funkar super), gnagmöjligheter. Sandbadar gör de inte, vissa möss går på toa på ett och samma ställe och andra(som mina) gör ifrån sig överallt.
-
Tack för alla svar hittils :)
En fråga till:
Vad kostar en mus från uppfödare, ca?
De här andra sorterna ni nämner, zebra mus osv, vad kostar de i inköp? Är det samma livslängd?
I zooaffären kostar de väl 10-20kr styck, å andra sidan har jag sett hur de bor där…. (Hade orm när jag var 6-7 år gammal. Fodrade med levande eftersom ingen i min närhet visste bättre då och uppfödaren gjorde det. Iofs var det sällan musen eller råttan hann reagera - de gick runt nyfiket och sen var de fast. Sällan något ''stelna till och bli spänt".. fast nu var det inte det det handlade om…. Hade jag haft reptil idag hade jag naturligtvis inte gett levande, när jag vet att man kan ge humant avlivat. Men intrycket av att se mössen intryckta i små lådor utan berikning eller klättermöjlighet i zoobutiken gjorde bra mycket värre intryck än sekunderna i terrariet.. så mus eller råtta köper jag inte från zoo affär om jag slipper.)
80-150 kr /st, Lätt värt att betala lite mer för att inte stödja den dåliga djurhållningen i djuraffärer :-)
Absolut, det är ju inga enorma summor heller :)
Gäller det även ''special'' mössen?
Fråga dig själv detsamma - _behöver_ du muslig kontakt? ;)
"Special"mössen ligger runt 100-200kr. Tammössen är helt klart roligast, och finns i flest färger. :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#8 Nej, jag behöver inte plocka upp dem och bära runt på dem.. men det är väl inte riktigt samma sak? De sitter ju instängda i en bur (hade tänkt något på nån kvadratmeter eller liknande och rikt inredd) med varandra. Jag kan ju välja att klappa hunden eller göra nåt annat. :)
Hundar är ju tex avlade för att söka mänsklig kontakt och först ''be'' människan om hjälp vid problem. En hund helt utan prägling på människan visar det beteende, medans en varg ens om den är uppfostrad med människor hellre försöker lösa saken själv. Beroendet finns inte där.
Katter är jag ganska övertygade skulle trivas rätt bra utan just mänsklig kontakt, så länge de får den sociala biten tillgodosedd med artfränder eller annat - trots att de inte är flockdjur i sig utan har sökt sig till oss självmant. Kaniner är definitivt lika glada om de har kaninsällskap som människosällskap. Nu menar jag djur som inte vant sig vid att bli hanterade och komma ut, för vana och inlärning lägger ju en annan nivå till saken. Min gamla hoppkanin hade saknat hoppningen och långpromenaderna o jag inte tog ut honom, men Kummin som växt upp i bur utan mycket kontakt mer än absolut ndvändig skötsel är helt klart nöjd med att busa runt med Kyndel och Dill i kolonin :)
Det är också därför jag tänker mig en grupp hellre än ett par - för att de ska få utlopp för sociala beteenden och mönster.
Sen säger jag inte att jag aldrig nånsin kommer interagera med dem, det skulle säkert bli så att de kom ut nångång ibland - om de inte visade missnöje - och fick äta (lämpligt) godis ur handen eller nåt. Men känner jag mig själv så lär de inte få komma ut mer än ibland utan främst bli tittade på, få lite nya leksaker att utforska i buren osv. Därför vill jag kolla upp det lite innan så att de inte blir deprimerade eller nåt av att bara ha varandra och inte få sitta på axeln eller springa på borden..
Jag tycker om att bygga upp miljöer osv, men en vacker miljö blir ju tråkig utan något liv i den, och utan någon att bygga till blir det mest meningslöst och oinspirerande. Inga utmaningar eller funktioner (klättersaker, bon, gömslen) att lösa. :)
Zebramössen ar vackra, men det är ju roligt med olika färger också :) Så länge de inte är alltför präglade på människor utan nöjer sig med att leka i buren…
Vet ni.. det hade varit kul att bygga om ett gammalt vitrinskåp med glasluckor.. satt in ventilatonsnät på lämpligt ställe, kanske klätt botten med linoleum matta (täckt skarvar med nåt lämpligt så att de inte kommer åt att börja gnaga)..
Jag tror att när du väl får mössen så kommer du att vilja gosa med dem, möss är förvånansvärt personliga och sociala, alla mina kompisar som varit skeptiska har dragits till dem när de fått träffa mössen.
Men jag skulle nog inte skaffa möss om jag bara ville ha dem som prydnad, då skulle jag nog skaffa fiskar eller vandrande pinnar eller nåt istället. 🤪 Möss behöver få springa och utforska saker utanför buren tycker jag 🙂
Jag har ju både tammöss och zebramöss, zebramössen har jag haft kortast tid.
Jag älskar mina möss och jag älskar också att hålla på med dom utanför deras burar. Bygga olika saker på motionsbordet, ha dom i håret, på axeln eller med mig i sängen när jag läser :)
Därför passar inte sebramössen mig särskilt bra…dom är mer tittdjur. Visst jag pratar med dom varje dag, klappar dom lite och tar ibland upp dom som är födda hos mig, dom är minst rädda. Men jag vågar inte spatsera runt med dom på mig, tar dom ett skutt av från min axel så bryter dom garanterat ett eller flera ben, smiter dom och jag exempelvis får tag i svansen så kan dom släppa sin svans…och den växer inte ut igen. Dom är ömtåligare än tammöss och ska inte ha hjul, stegar och liknande saker. Mina zebramöss har ett stort trähus som dom älskar att sitta på och studera allting som är runtomkring dom, många toarullar, rör, kartonger, hö, papper, papperspåsar m.m Dom bygger otroliga hus och bon av papper och hö!
Jag tror att dom har det ganska bra hos mig men jag passar nog inte riktigt som matte till exotiska djur tyvärr. Ett plus med zebramöss är att dom inte är lika känsliga som tammöss när det gäller smittor o.s.v och så lever dom längre, dom blir oftast 3-5 år.
Dessutom tycker jag att zebramöss är otroligt vackra att titta på❤️

http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#9 Det finns lika många olika temperament på möss som det finns på andra djur. Alla djur som skall vara sociala och kontaktsökande är det faktiskt inte. Eller mer eller mindre. Vissa mer. Vissa mindre.
Jag anser att det helt är en avelsgrej. När jag dömer PC så dömer jag hur kontaktsökande, närvarande (här och nu, dvs inte förblindade av stress) och trygga och sociala mössen är - förutom välskötta, friska, välmusklade och välmatade. De möss som jag ger A och placerar som Bästa Pet är de möss i SVEMUS som besitter de egenskaper som verkliga sällskapsmöss besitter. Enligt min mening.
Idag är det inte på tapeten att avla sådana möss, så flertalet struntar i PC och temperament. Något jag tycker är mycket synd.
Vad du vill ha är helt upp till dig. Vill du ha tittmöss, ja, då finns det en hel drös. De flesta Engelsktypade är mer tittmöss än sällskapsmöss. De har inget större behov eller intresse av dig. Det är bra om de går att hantera så att du kan gå igenom dem dagligen.
Det har i regel alltid varit så att de Engelsktypade mössen inte är speciellt sällskapliga. De kan vara snälla och lätthanterliga, men kan vara ointresserade av dig som människa. Detta för att man helt enkelt inte avlar på de egenskaperna på dessa möss. Man avlar på typ, storlek, färg, bra kondition/päls. Givetvis skall mössen gå att hantera, men mycket mer än så är det inte.
I vissa linjer (Tyskland/Holland) har man blandat in vildmus i den Engelsktypade linjen, vilket gjort att de kan vara mkt svåra att hantera. Dessa är knappt ens tittmöss, för de är väldigt skygga.
När man avlar på annat än typ och storlek, t ex kontakt, stresstålighet, livslängd, blir mössen oftast mindre.
Vill du ha kontaktsökande, trygga, snälla och sociala möss? Då blir det liiite lite svårare… då behöver du leta reda på en person som föder upp sådana… Jag själv har inte så många sådana möss idag, men hoppas kunna ha det snart igen…
Nu är dock möss nyfikna. Tama eller inte. Möss gillar att utforska sin bur, nya saker osv, så en stor välinredd bur kan vara mkt roligt för nästan alla möss.
Tack för info :)
Kontaktsökande skulle jag ju inte vara ute efter, men så klart nyfikna.
Hade jag avlat på mössen för att sälja vidare hade jag helt klart gått på temperament, det tycker jag är viktigast hos sällskapsdjur. Ska jag ändå bara titta på dem kan jag ju lika gärna ta de som blev för vilda för att bli riktigt bra sällskapsmöss.. så länge de är trygga i sin hemmamiljö och gillar att få nya saker.
Men nu är det än så länge bara tankar :) Zebramöss är inte omöjligt, de var väldans vackra.
Tack för era svar :)
#11 Jättevackra och tack för beskrivningen :)
Mössen jag har nu är mer tittdjur än sällskap. Är dom på humör kommer dom fram och hälsar. Men dom är inte speciellt beroende av mig så. Att få springa utanför buren då och då är skoj. Annars stökar jag runt i buren lite och gömmer mat/favoritgodiset. Det är kanonkul. =) Även om de inte är speciellt sociala så är dom otroligt snälla, väldigt livliga och vill inte sitta still i handen. Det är inga stillasittande möss. På kvällar/nätter röjer dom runt som galningar så fick flytta dom till ett annat rum. Men vad jag älskar mina små tjejer. Får ett stort leende på läpparna när jag tittar på dom när dom röjer runt. Eller när jag tittar in och dom tittar ut ur huset med en så sömndrucken blick att man bara smälter och undrar vad det är man vill=p (nu fick grodan en liten miniuppdatering om tjejerna oxå)
#15 Tråkig läsning där.
Vissa möss, speciellt de som inte är födda i hemmiljö och pysslade med så mkt som små, behöver man lägga ner en massa tid på, att umgås med. Jag tror att det är en stor del av varför man skaffar möss, för att tämja dem, lära känna dem osv. Gör man rätt, med möss som har förutsättningarna, så går det fort.
Jag har även fått de mest springiga engelsktypade ej-temperaments-avlade- mössen att faktiskt bli så pass tama att de kommer fram till mig när jag pratar med dem. De är inte så intresserade av just MIG, utan jag har mutat dem med mat. Behöver de kontakt med mig? Ja, nu när de vet att jag är en bra sak, att jag kommer med mat och skoj så ja, då behöver de kontakt med mig. Även de mest otama. För även om de itne skuttar av glädje, hoppar upp på mig och nosar mig i öra och mun av intresse så är jag ändå den som sköter dem. Så även de som inte är supersociala uppskattar mig.