Vibrerande svans?
Hej all musälskare! Har nu i en veckas tid blivit förtrollad av dessa underbar, roliga och gulliga varelser! Köpte möss till min dotter i julklapp. Måste erkänna att dom nog mest var till mig! Det är två kullsystrar som är köpta från en bra uppfödare och är handtama, snälla och lugna! Min 5åriga dotter hanterar dom helt bekymmersfritt! Men nu har det dykt upp en grej…dom senaste dagarna har jag hört ifrån buren att dom lixom vibrerar/trummar med svansen då och då. Det har även hänt när vi har haft dom ute och mär dom är i sin "leklåda". Jag upplever inte att dom gör det pga aggression eller rädsla. Har läst nånstans att dom gör så när dom är lite exalterade och det kan ju stämma när dom är utanför buren…men när dom gör det när dom ligger gömda och sover/myser i buren förstår jag inte! Nån som vet nått om detta? Väntar med spänning på svar 😊
Möss kan vibrera endera för att de är nervösa eller för att de är dominanta. Om du söker på svans vibrerar eller nåt här så kommer det upp många bra gamla trådar. Jag undrade själv detta för en tid sedan :)
Ja att dom är lite oroliga/nervösa när vi hanterar dom kan jag förstå, har ju bara haft dom en vecka och det blir ju lite omställning att flytta till en barnfamilj! Men dom känns ändå väldigt lugna. I buren då? Är det systrarna emellan som gör upp om hierarkin? Därav dominansen? Eller är det ett aggressivt beteende? Eller reagerar dom så när det kommer ett högt ljud som dom blir rädda för tex? Blir ju ganska många ljud här med två barn och att dom bor i köket/vardagsrummet! Hittar inga direkta Artiklar om ämnet! Länka gärna här om ni hittar?
Min tolkning av vibrerande svans, är att de säger "Akta dig!" VARFÖR de säger så, kan däremot vara av helt olika orsak. Det kan betyda "akta dig för mig" eller "akta dig för någonting" (fara kanske hotar). Det behöver inte ens betyda att fara hotar, utan mer "var uppmärksam, fara KANSKE hotar, gör det?". Vad som händer inne i ditt bo, vet jag inte alls. Det kan som sagt bara vara osäkerhet som kommer till uttryck. Kanske en oro för vad som händer, vad som finns, i den nya världen som är utanför dem, utanför bo och bur? De är ju nyinflyttade i en ny värld/miljö, eller hur?
Det kanske bara är en spänning som kommer till uttryck, genom att svansen börar fara sådär? Om det nu är så att du uppfattar dem som lugna och snälla. Dvs inte alls aggression, eller ens "rädsla"? Svårt att säga, ens om jag var med och såg … ;-) Det är inte alltid lätt att veta vad och hur möss "tänker".
Jag tycker ariama beskriver svansvispningar bra. Jag har varit med om det på mina möss vid enstaka tillfällen och de flesta gånger har det berott på olika saker så det, precis som ariama beskriver, svårt att säga exakt vad det beror på. jag har upplevt det hos honor i de flesta fall. Oftast har det med osäkerhet och otrygghet att göra. en osäker och otrygg mus kan bli rädd, aggressiv, nervös och allt det där, men det kan också vara så enkelt att mössen är ovana vid nya ljud, rörelser utanför buren eller dofter när den precis har flyttat. Den kan bli mer osäker i buren än i din hand. I handen kan osäkerheten övergå i nyfikenhet. I buren vill den vara trygg och kan rassla när den försöker slappna av men blir störd av något.
När jag hade terrarier till mina möss hade jag en hona som rasslade när jag rörde mig utanför glaset. Det sägs att möss och råttor inte ser genom glas. Om det är så då kanske hon bara upplevde min skugga och ljusskiftningar och undrade vad det var för något. När jag öppnade och visade mig blev hon glad och ville komma upp.
Jag kan också tänka mig att möss uppfödda i ett hem där det bara finns andra möss kan reagera på barns ljud och snabba rörelser och på andra djurdofter som hund och katt.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tack för alla svar! Känns skönt att få ett utlåtande från kunniga 👍 Jag tror nog att jag får går på min magkänsla. Tror jag får ge tjejerna lite tid, dom är ju trots allt nyinflyttade 😊 och hoppas att osäkerheten/nervositeten inte blir värre utan bättre!
Lite osäkra och rädda möss kan reagera inför plötsliga rörelser, ljud osv med att vifta/piska med svansen. De behöver lite mer miljöträning samt stärkas i sin mentalitet, bli tryggare.
Hur har det gått? Är tjejerna lite tryggare nu?
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️