Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 603 ggr
[Ruber]
0

Vilket mat bör undvikas?

Köpte idag aprikoser, men blev osäker om de passar möss? Tror att man även ska undvika för salt, sött eller kryddstarkt mat. Finns det annat man bör inte ge och varför?

KickiG
2

Mycket salt, socker och kryddstarkt ska man inte ge något djur. Det är ju inte heller hälsosamt för djuret människan 🙂

Stora mängder salt kan höja blodtrycket och den vägen orsaka hjärt- och kärlsjukdomar. Salt binder vätska vilket även kan bidra till ökad vikt. Kan även bidra till benskörhet. För en vuxen människa rekommenderas 1 kryddmått salt per dag. Källa Vårdguiden.

Om socker hittade jag inte riktigt lika bra info så här snabbt, men socker är inte bra för tänderna, och i alla fall mina möss borstar inte sina morgon och kväll, hur jag än tjatar på dem. Socker omvandlas till fett i kroppen vilket medför risk för övervikt, och stor sockerkonsumption kan leda till diabetes. I synnerhet om man har genetiska anlag för det.

Kryddstark mat vet jag inte orsaken till. Vissa kryddor är hälsosamma, men om det är för mycket så vet jag av egen erfarenhet att det slår magen ur lag. Här kanske någon kunnigare än jag kan komma med vettigare orsaker?

Frukt innehåller socker, och ger man mycket frukt till mössen får de i sig mycket socker. Vissa kärnor innehåller blåsyra som är giftig, men vet inte så här på rak arm vilka de är. Stora kärnor, dom i stenfrukter så som avokado och nektarin ger jag aldrig åt mössen. Men lite aprikos-fruktkött tycker jag att du kan ge dem. Tänk på att skalet antagligen är behandlat med massa gifter, så ge inte av det. Däremot sköljer och torkar jag kärnorna från meloner om jag äter det.

Min tumregel när jag matar mössen är att vad som är hälsosamt för mig är hälsosamt för mössen. :) Sedan är de ena gottegrisar, och de tenderar att äta upp det som är godast först. Så fyll inte på med mat genast, utan titta efter vad det är de ratar. Jag måste själv göra en ny fröblandning, för jag har använt oskalad havre som funkat fint, men inte längre. Nu lämnar de all havre kvar. Äter den endast då allt annat gott är uppätet. Så ska blanda i skalad och krossad havre istället för att se om den går bättre åt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Ruber]
0

Tack för att du tog dig tid att förklara!

Grodan
1

KickiG skriver mkt bra. Jag understryker att man skall undvika vitt socker i största månliga utsträckning. Det är beroendeframkallande (gör att mössen inte vill äta annat) och ohälsosamt. Om en mus här hängig kan man ge dem mat/välling/vätska med naturligt socker istället som fruktsocker, druvsocker och/eller honung.

Jag tycker att man förutom självklart farliga och giftiga saker (som giftiga växter, okokta bönor, avocadoskal osv) skall undvika att ge mat som är hel- eller halvfabrikat. Inte heller köpa mat på lösvikt på zooaffärer eller djurmässor (ohyrerisk).

Jag tror på att försöka ge musen så naturlig mat som möjligt. Sådant som deras kroppar kan ta ut all näring från, och möss är främst säd, frö och grönsaksätare. Jag tänker råkost framför lagat mat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
0

Jag har fått höra att råa jordnötter inte är bra att ge dem heller, stämmer det?

Grodan
0

Jordnötter är speciellt, precis som sojabönor.

Jordnötter innehåller mycket näring, men också ett fett som i för stor dos, dvs om det ges för ofta, kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar/dödsfall. Att alltså mata sina möss med jordnötter varje dag är ett stort nono!

Dock innehåller ju jordnötter en del nyttigt så jag anser att man kan sticka till en behövande mus en bit jordnöt, en klick jordnötssmör.

Sojabönor är speciellt för det finns en stor global kampanj mot sojabönor (utom i de länder där man äter sojabönor dagligen förstås och är friska och lever länge… lol). Att det är cancerframkallande och ditten och datten. Jag tar det som med all annan mat med en nypa salt. Jag anser inte att det är farligt i liten mängd och det är också så att de ämnen som kan framkalla cancer (främst bröstcancer tror jag) också kan göra livet för en kvinna lättare, speciellt vid mens och menopaus.

Ingen mat är bra att ge för mycket av och för ofta. Varierad blandkost, lite av allt är det bästa för möss (o råttor o människor).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️