Hur se skillnad på könen?
Vi har tidigare tagit hand om två möss, en hane och en hona. Inte för att vi ville syssla med avel utan för att dessa bortskänktes, den förra ägaren hade tänkt föda upp till foder. Den ena musen dog dock innan några ungar blev till. Därför vill vi nu köpa en kompis till den kvarvarande musen men då är det ju viktigt att vi kan se skillnad på hane och hona. Första gången jag kikade tyckte jag det såg ut som en hona, då det var likt en marsvinshona (som är min enda erfarenhet på könsbestämning på gnagare). Sen läste jag på här att mushanar kan dra in pungen och därför "luras". Därför kollade jag igen idag. Musen är allt annat än handtam så det gick sådär kan jag säga. Men jag ser fortfarande ingen antydan till pung. Musen är minst 6 månader, om det vore en hane, skulle inte det ändå om hen "drog in" pungen, synas något?
Dessutom såg jag spenar, men det kanske är som med andra arter att även hanar har det? Jag vet ju att marsvin har det t. ex, men tänkte om det skiljde mellan arterna.
Om det nu är en hona, är det lätt att sammanföra med en "ny" hona? För vi vill inte ha några bebisar :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Hejsan! Ber om ursäkt att ingen svarat dig än.
Tipsar om att läsa den här artikeln LÄNK samt söka lite på sajten.
Ett annat tips är att du sätter musen på en glasskiva och tar foto underifrån och visar oss fotot.
Andra tips:
honor har alltid juver, det har inte hanar
hanars pung åker ut när du håller dem i handen
hanar har större "kissmojj"
där hanar har pung har honor slida
Det är inte alltid lätt att sammanföra honor. Ibland kan de bråka lite. Ibland kan de bråka mycket. Ibland bråkar de inte alls. Däremot finns en stor risk att mössen blir sjuka vid hopsättandet, så om du kan köpa kompisen från samma ställe som musen du har nu kommer ifrån slipper du kanske Rossel, snuva och svår sjukdom/dödsfall - vilket är det mest vanliga när man sammaför djur från olika linjer. Om mössen kommer från zoo och dessa zooaffärer köper in från samma grossist, t ex Imazo, så antar jag att mössen kommer att ha samma bakterieflora, även om jag själv aldrig skulle stödja sådan djurhållning som Imazo har.