Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 580 ggr
Misscat
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken färg är detta?

ariama
0

Lite knepigt. Den högra ser i mina ögon ut som recessive yellow, RY. Eller kanske lika gärna dominant yellow, DY?

Den vänstra bör ha röda ögon. Den ser nämligen tickad ut, med tydlig beige underpäls. Jag skulle vilja ha den till argente eller champagne argente (alltså en rödögd agouti, alternativt en rödögd chocolate-agouti/cinnamon)..

När de visas ihop såhär, så ligger det ju nära till hands att det är samma färgvariant, men då stämmer det inte.

Var kommer de ifrån?

Misscat
0

Den ena har röda ögon. I verkligheten är de olika i färgerna, men kunde inte lägga in flera bilder i samma tråd. Från Mjölby. Vet dock inte uppfödaren, men kan försöka ta reda på det. Vad jag förstod så var dom inte från Östergötland från början, men jag kan ha fattat fel. Så det låter jag vara osagt. Men om någon talar om för mej hur jag kan lägga till fler bilder så kan jag lägga in bilder på dom andra också så färgvarianterna kommer fram.

Misscat
0

Mus med röda ögon.

ariama
0

Den svartögda bör vara dominant yellow, och den rödögda bör vara argente (ev champagne argente).

Grodan
1

En Champagne Argente Satin SH/LH hane? (bild #0 + #3)

En Blackeyed Yellow Satin SH hona? (bild #0 + #3)

En Blackeyed Yellow SH hona? (bild #2)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1

"Blackeyed yellow", ja så kan man också säga, när man inte vet vilken gen som ger yellow-färgen 😃 . Aldrig tänkt på det viset.

Grodan
0

#6 lol… ja… färgerna har ju benämningarna Yellow, Red, Fawn osv även om vi är noga med att berätta vilka genotyper på de röda/gula vi pratar om här på mus-ifokus. (Men jag tänkte inte så jättemycket… det står också frågetecken efter mina gissningar)

Tror absolut att musen i #2 är en Yellow av DY. Kanske med en c-gen. Det kan bleka ner dem sådär. Hur mkt man nu kan lita på fotot förstås. Däremot den svartögda gula satinen i #0 och #3 är svårare att säga…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️