Sociala
Hej!
Jag och kompisen ska skaffa 3 möss tillsammmans đ
Vi sitter och inreder buren just nu. Men funderar över en sak. Hur sociala Àr dessa djur? Om man Àr med sina möss ofta, nÄgra timmar om dagen, hur sociala kan de bli? Följer de efter en, kan man ha de ute? BerÀtta!!
Generellt sett sÄ kan man sÀga att möss frÄn uppfödare blir mera sociala Àn möss frÄn djuraffÀren. Sedan Àr det ocksÄ skillnad pÄ olika uppfödare, endel satsar mera pÄ temperament Àn vad andra gör.
Men man kan fÄ möss riktigt tama. De kan lÀra sig att komma pÄ inkallning, de kan ha en lekplats pÄ ett bord utan att rymma frÄn det (möss har höjdskrÀck) och de kan sitta pÄ axeln medan man grejar.
Jag sjÀlv har aldrig haft mössen pÄ golvet, jag Àr rÀdd delvis för att hunden ska bli för intresserad av dem och delvis för att de ska krypa under nÄgon dörrspringa eller nÄgot jag inte tÀnkt pÄ och försvinna.
Man behöver ingen tv nÀr man har möss.
Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus
#1 tack! Vilka underbara tips đ Jag tittade runt lite pĂ„ bilder pĂ„ google, dĂ€r sĂ„g jag att nĂ„gon badade sin möss đźĂr det bra??:(
Nej, du ska inte bada mössen. För det första behövs det inte, och för det andra kan de lÀtt bli för nedkylda, de Àr sÄ smÄ och behöver sin kroppstemperatur.
Hur sociala möss Àr, beror pÄ individerna. MÄnga möss Àr faktiskt inte ett dugg sociala med mÀnniskor, medan andra möss Àr alldeles mirakulöst sociala.
Det beror som sagt pÄ individerna, och den bakomliggande stammen, dvs hur de har avlats. Har de i första hand avlats som utstÀllningsdjur (vackra och sitta stilla i handen), eller i första hand som sÀllskapsmöss (ivriga att fÄ vara med, och att det hÀnder nÄgot, glada och nyfikna och öppna, men ÀndÄ inte nerviga och vilt springiga.
Sedan handlar det om hur mycket tid ni ger dem. En del möss blir tama av sig sjÀlva, andra behöver lÄng tid och mycket tÄlamod.
De stora rent engelsktypade Àr mycket vackra, och kan ocksÄ vara mycket "lÀtthanterade". Men de kan ocksÄ vara mycket rÀdda och flyktbenÀgna. Inte de roligaste mössen att ha till sÀllskap - men de kan vinna fina priser pÄ tÀvlingar. Vad Àr det ni vill helst?
Svensktypade möss kan vara underbara, men Àven de kan vara rÀdda och springiga och nerviga.
Jag inbillar mig att korsade möss svensk-engelska Àr de som mest nÀrmar sig "sÀllskapsmössens status".
Men det Àr som sagt stor skillnad pÄ individer. Och Àven pÄ uppfödare.
okej! đ