Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 823 ggr
MelliPirelli
8

Blivit musägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag tillsammans med en kompis skaffat oss varsin mus, och så råkade det följa med en tredje! ;) När jag inte bombar uppfödaren med frågor så lär det väl frågas en hel del här. 

Hur har ni gjort för att få era möss sociala?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

FemFem
1

Åh, så söta de var! ❤️

[Skörbjugg]
1

Nämen, vilka små gullisar (>*u*)>

Sugar Mist
1

åh, har du skaffat möss? :D Vad heter dom?^^

-

[Hallons]
2

nä vilka sötnosar

ajanki
1

Grattis till dina söta möss! ❤️

L8sson
3

Känns jätte bra att ni ville ha möss från mig :D och jag finns ju bara ett stenkasst bort om ni behöver mig :)

[vintermusen]
2

ååå så söta!!!!!!  Pröva att ha havregryn i handen när du öppnar buren, det älskar mina möss! och då kommer dom fram och vill nosa på dig, tillslut kommer dom även om du inte har godis i handen!

MelliPirelli
1

Tack för alla fina kommentarer, kan inte annat än att hålla med om att dom är söta! #3 Just nu kallas den svarta för Åska, doven för Eldsjäl och den svart (dubbel)banded för Blixtra :) #6 Efter att ha träffat dina möss tidigare så kändes valet självklart! :D Jätteskönt att du finns så ta ifall det händer något. #7 Tack för tipset, det ska jag absolut prova!

Bloggar om hunderiet 

L8sson
1

#8 Tack! :) Jag är glad att ha möss som jag säljer nära mig. 

Dove honan kan vara silver, jag är så kass på färger. Jag kan färgerna svart och choklad :P Nä men de kanske de här inne kan svara bättre på vad det är för färg på Den i mitten :) 

Föräldrarna är: 
Far: Chomper svart
Mor: Copy svart banded
Farfar: Glennart
Farmor: Neytiri svart banded 
Morfar: Scofield Blue stone
Mormor: Kronblad svart banded

MelliPirelli
1

#9 Ja vi har tänkt lägga upp bild på henne här och fråga! :) Vem vet, någon dag kanske vi dyker upp och är sugna på fler haha

Bloggar om hunderiet 

MelliPirelli
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotat Åska idag!

Bloggar om hunderiet 

[vintermusen]
0

ååååååååå så söt hon/han var!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Hallons]
0

#11 herre gisses! Sötighetsgraden MAXAD :-*

FemFem
0

#8 Åh, jag älskar namnen! Så himla fina!

#11 Alltså man blir helknäpp av gullighet! ❤️ Och vilka små söta fötter!

Grodan
0

Grattis till musägandet ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
0

Tur att ni bor nära eftersom det utvecklades en liten pung på Blixtra ;) Blixten (som det nu blev) fick flytta hem igen, men det känns så bra när jag kommit hem till er och ser hur framåt och nyfikna mössen är och hur bra dom har. Det värmer mitt uppfödarhjärta och få se det ❤️

MelliPirelli
0

#16 Haha ja, det blev plötsligt en Blixten! Vad kul att höra ❤️, försöker verkligen ha med de så mycket som möjligt. De är nyfikna och utforskar gärna omgivningen, tror jag blivit lite skadad efter att ha miljötränat valpar.

Eldsjäl är lite mer tillbakadragen, men förhoppningsvis vågar hon ta för sig mer snart! :)

Bloggar om hunderiet 

L8sson
0

#17 Rödögda möss ser lite annorlunda än vad svartögda gör, du kan märka av att hon ibland "scannar" av buren eller rummet. Det är för att hon har "sämre" syn. Men så är det med rödögda möss och är fullt normalt :) Därför hon kan vara lite mer tillbakadragen än Åska :)

TheCottonCandy
0

Gud va söta! ❤️

Du undrade hur man kan få dem sociala, här är vad jag har skrivit i ett annat inlägg:

Hur jag har gjort för att få tre möss tama som var livrädda från början och inte alls hade blivit hanterade innan jag fick dem: 

I början gjorde jag inget med mössen förutom att fixa basic-saker, ge dem mat, vatten och rensa ut om det behövdes. Samtidigt som jag fixade pratade jag lite tyst med dem så de skulle vänja sig vid min röst och höra att jag var där. Det gjorde jag i kanske 1 vecka. Sedan började jag att ha något gott i handen (t.ex havregryn) som mössen gillade och så höll jag ner handen i buren och lät mössen komma fram själv. Och man får ha tålamod, för det kan ta sin tid ibland. Efter ett tag vågade mössen sätta sig i min hand och äta och till slut även krypa upp i den utan jag hade något godis. Då lyfte jag försiktigt upp handen, kanske bara tio centimeter upp, och bara snabbt. Sedan ner med handen igen så mössen inte skulle hinna bli oroliga. När dem inte verkade oroliga av det började jag lyfta högre upp och i längre tid. Men om musen jag lyfte verkade bli orolig satte jag ner den direkt igen. Till slut var de inte alls rädda när jag kom till buren.

Och det ska sägas att två av dem nästan alltid "högg" i fingret i början om man kom för nära. Den tredje var så rädd så bara hon såg mig utanför buren rusade hon in och gömde sig någonstans. Och hon var ändå den som blev tamast av dem tre. Jag tränade även tricks med henne och hon var en av mina mest tillgivna möss jag har haftGlad

MelliPirelli
1

#19 Tack! Mycket bra tips :)

Bloggar om hunderiet