Avliva båda?
Jag har två möss, honor. Har haft de i 1,5 år, men vet inte hur gamla de är. Tyvärr har den ena blivit sjuk. Det började som en "förkylning" men nu är andningen väldigt ansträngd och den ska få somna in. Den andra ser också ganska skruttig ut, pälsen är matt och lite tunn och ögon och nos rinner lite ibland. Dock är den väldigt pigg och beter sig precis som vanligt. Att skaffa nytt sällskap till den tycker jag inte är ett alternativ då den förmodligen också är smittad. Frågan är vad som är bäst för musen? Att låta den leva vidare ensam eller att ta bort den samtidigt som den sjuka musen?
Har du varit hos veterinären? :-o
Nej, har pratat med de på telefon :)
Och vad tyckte dom då?
Musen som är riktigt sjuk tyckte de skulle få som in. Den andra fick jag inget bra svar på "du kan ju vänta och se, den kanske piggar på sig men den är ju gammal…" Om man kunde behandla fick jag också rätt vaga svar på. Så klart svårt för de att säga utan att sett musen. Visst kan jag låta de titta på den och se om de kan göra något. Är det i så fall ok att utsätta en gammal mus för stressen som ett veterinärbesök och behandling innebär och att låta den leva ensam under tiden?
Jag stod inför ett liknande beslut för en tid sedan. Ena musen var det enkelt att fatta beslutet om avlivning med, hon var dålig. Hon hade tumör och svårt att röra på sig. Med den andra så var det svårare. Hon var också dålig, men inte SÅÅ dålig. Hon hade kunnat ha några bra månader kvar. Kanske ett halvt år. Kanske lite mera. Antagligen inte mera än max 6 månader. Men hon var inte helt frisk heller. Mina tjejer var som ler och långhalm, de gjorde allting tillsammans. De sov tillsammans, de åt tillsammans, de undersökte saker tillsammans. Det var inte ofta jag såg dem ensamma, och var dom det så tog det inte lång stund innan den andra kom och kollade upp vad som skedde.
Jag bestämde mig för att låta båda två somna in på samma gång. Systrarna hade levt hela sitt liv sida vid sida, och pga hälsoproblem var jag inte villig att introducera nya möss till dem.
Men i slutändan så är det ditt beslut, låt ingen annan fatta det åt dig. Men jag kan väldigt väl gissa mig till hurdana tankar snurrar runt i ditt huvud just nu, jag har garanterat tänkt åtminstone en del av dem för inte så många månader sedan. Styrkekram till dig!
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Är den andra musen fullt frisk och även tam så kan väl du vara hennes sällskap den tid hon har kvar i livet? Är hon inte tam och inte kan ha nytta av dig som sällskap så kommer hon inte att må bra av att vara ensam.
Men du skriver faktiskt i #0 att den andra är skruttig och att det rinner från ögon och nos och i så fall bör du nog låta bägge somna in om det inte finns något du kan göra för att få dem att må bättre.
Tack för era svar :) Båda har fått somna in. Resonerade fram och tillbaka med veterinären och kom fram till att livskvalitén inte skulle bli så hög att det var värt att behandla den minst sjuka musen.
#7 Det var säkert det bästa beslutet. Jag tog ett liknande häromveckan när jag lät några honor somna in.
#7 Det var säkert inte ett lätt beslut, men det låter som att det var det bästa. Kramar till dig!
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus