Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2387 ggr
nadinemachines
1

OT: dialekter

Hej! Jag gör ett arbete i svenskan där jag undersöker folks uppfattningar om svenska dialekter. Det vore väldigt hjälpsamt om ni kunde svara på ett par frågor i ämnet 😃

Vilka dialekter tycker du är finast/fulast?

Vilka dialekter är lättast/svårast att förstå? 

Vad är bra/dåligt med dialekter? 

Var kommer du ifrån/vilken dialekt pratar du?

Tack på förhand :)

mimåne
4

Den dialekt jag tycker är finast är självklart närpesiska som pratas i svenskfinland!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[GunillaF]
1

Göteborgska, Ångermanländska och Gotländska / Skånska

Rikssvenska / Skånska och Älvdalska

Svår fråga….. Tycker att dialekter visar på vilken härligt, brokig skara vi är / Ser inga nackdelar alls

**Ångermanland och talar Ångermanländska och Rikssvenska med Norrlandsaccent **

molam
1

Älskar all dialekter, är galen i röster x3

Lättast är nog norrländska för mig då jag bor i västernorrland
Inga Dialekter är direkt "svåra" att förstå tycker jag

Man hör så många härliga röster med de alla dialekterna *-*
Dåligt är att vissa blir retade/mobbade om dom har fel dialekt ''/

Jag bor i västernorrland, men är 50% norsk så pratar norrländska med en norsk sidoeffekt eller vad man ska säga ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

fridanordqvist
1

Norrländska, men inte alltför grov, måste va lagom ^^ / riktigt grov skånska

Rikssvenska, om det räknas eftersom det inte är en dialekt egentligen (?) / riktigt grov skånska eller riktigt grov norrländska

Svår fråga.. kanske att det kan höras lite vart vi kommer ifrån / pratar man med en med riktigt kraftig dialekt kan det vara svårt att förstå vad personen säger, annars äre väl inget dåligt med dom ^^

2 mil utanför sundsvall ungefär / en blandning av rikssvenska med norrlandsaccent som hon ovan, och norrländska, ibland äre mer det ena o ibland mer det andra haha

nadinemachines
0

Tack så mycket för utförliga svar! Någon mer som har åsikter? :)

Grodan
1

Supersvårt. Jag tänker faktiskt inte alls så mkt på sånt, kanske för att jag inte pratar med så mkt folk och har dåligt minne.

Jag kan dock svara utifrån min inskränkta lilla värld (jag har inte tv och lyssnar inte på radio så jag får ju itne höra så mkt prat)

Finast = Göteborska

Fulst = djup skånska

Lättast = Stockholmsspråket 😉

Svårast = djup skånska

kommer inte på något fyndigt just nu

08

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2

Finlandssvensk dialekt finast: Borgå-dialekten
Sverige-dialekt finast: gotländskan
Fulaste dialekt vet jag faktiskt inte, jag tycker om dialekter och språk överlag. Inget låter fult i mina öron.

Lättast att förstå av finlandssvenska är väl Borgådialekten eftersom jag är uppvuxen med den. I Sverige är det nog Stockholms och Gnällbältes-trakterna.

Svårast i Finland: Närpesiska
Svårast i Sverige: Grov skånska tror jag 

Bra med dialekter är att de ger lokalprägel och sammanhållning på lokalnivå. Dåligt med dialekter är att alla inte förstår dem, och om de som talar inte kan byta om till "standardsvenska" så kan det ju bli missförstånd.

Jag kommer från Borgå i Finland, och jag pratar tyvärr inte riktigt någon renodlad dialekt. Har flyttat mycket,  så har plockat med mig lite härifrån och lite därifrån. Men Borgå-dialekten, eller om man drar geografiskt lite större område och säger östnyländskan räknar jag som min dialekt. Och nu pratar jag då om den dialekt de svenskspråkga här prtar, de finskspråkiga har naturligtvis sina egna dialekter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2

Finast tycker jag är gotländska och fulast skånska

Rikssvenska är lättast och skånska är svårast att förstå

Det är ju kul att höra varifrån nån kommer när man pratar med dom:) Dåligt kan jag inte direkt komma på nåt som är

Jag kommer från Södermanland så jag har ju pratat rikssvenska ända tills jag flyttade upp till Norrbotten och bodde där i några år, nu har jag bott i Västergötland i 18 år så jag gissar att min dialekt är en salig blandning av dessa 3 :)

[erikam]
2

Norrländska och Värmländska är absolut de finaste. Fulast är "stockholmska" om man nu kan kalla det för det. Rikssvenska heter det kanske, det är fult för det är så lamt och otroligt opersonligt.

Självklart tycker jag min egen är lättast att förstå, östgötskan. Svårast att förstå är Norrländska fast jag tycker det är finast, de har så många egna ord.

Det som är bra är att det är så himla roligt. Det gör personen till något speciellt och dialekter har sitt ursprung i historia. Det är så kul att det finns så många ord som uttalas olika i olika dialekter. Ska man ta något som är dåligt är det väl att rikssvenskan håller på att ta över och allt fler dialekter försvinner.

Jag kommer från Norrköping och men bor i Eskilstuna. Jag pratar någon blandning mellan östgötska och sörmländska. 

😃

[Remix]
2

Den dialekt som pratas i delar av Österbotten är nog vackrast. (Mysigaste dialekten tycker jag däremot att man pratar på Tjörn.)/"Möllevångskan" i Malmö är inte njutbar för mina öron! (Däremot finns det andra dialekter i Skåne som jag gillar.)

"Rikssvenskan" är förstås ingen dialekt, men man lär ligga rätt nära den i Stigtomtatrakten i Sörmland, så sådan sörmländska får bli mitt svar på den lättaste./ Älvdalsdialekten är knepigast att förstå för mig.

Det som är bra är att en dialekt är ett sorts "varumärke" för sitt område och är en del av en lokal tradition./ Anställda på radio och TV som inte bemödar sig om att tala tydligt i nyhetssändningar och väderrapporter p.g.a. en kraftig dialekt är inte så lyckat.

Jag kommer från västsverige och pratar värmländska uppblandad med spår av "neutral göteborgsdialekt".