Olika i olika länder?
Detta är ingen fråga som kräver akut svar på något vis, men jag blev nyfiken på om det är så att standarden för olika varianter skiljer sig från land till land och särskilt då vad gäller banded, då jag satt och läste om denna på olika ställen.
På Finn mouse's Site om Varieties/marked/banded gick nämligen att läsa detta: "The tail should be all coloured and feet white" vilket jag översätter att svansen ska vara enfärgad och alla tassar vita. På Svemus läser jag sen: "Halva svansen (den yttre delen) samt halva baktassarna skall vara vita. Om vit teckning saknas på svansen eller på ena eller båda baktassarna skall detta bedömas som fel", taget ur Aktuell standard 24 februari 2013.
Jag kanske har missuppfattat något eller är alldeles virrig 😛men frågar ändå.
Om det är så att det är olika, blir det då inte svårt att som uppfödare ställa ut sina möss i olika länder?
Ja det är mycket riktigt olika tolkningar av standarden för en variant det är inte ovanligt. Nu vet jag att SVEMUS standard för Banded kommer skrivas om och liknar då finnmouse mer vilket är bra.
MvH Tsunamis
De flesta musklubbars Standard bygger på den Engelska, NMC, som är den första. SVEMUS har översatt den direkt i stort sett. SVEMUS gjorde dock en ändring (via motion till årsmötet) i just den här delen för stoppar för svans och tassar för Banded.
Håller med om att det är förvirrande, för den som vill föda upp banded och vill ställa ut i flera länder. Men det blev en bra diskussion på SVEMUS SM 2013 när den utländska domaren dömde våra banded. Det var väl då vi tog upp frågan och vi var överrens om att standarden för banded borde ändras och efterlikna den Engelska mer :)
Men som jag förstod ska musen vara enfärgad och sedan ett vitt band ska gå runt musen och då går ju bandet över bakfötterna därav är dom vita?
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Under SM 2013 diskuterade vi detta och sverige ska såklart ha samma regler för stoppar som andra länder. Hur ska vi annars kunna köpa och sälja möss internationellt om vi avlar så galet olika på stoppar?
Jag sitter som ordförande i domarrådet och lovade ta upp detta men 2013 har varit ett lågt år för mig med för mycket annat runt om. Blan mentorsutbildningen. Nu är allt sådant klart och det lustiga är att jag lade ut en blänkae om just detta i min grupp på facebook igår kväll och idag ser jag denna tråd! Mycket lustigt faktiskt!
2014 kommer jag vara mer aktiv i SVEMUS för nu har allt lugnat ner sig runt mig. Vi ska bla ta tag i den här frågan och jag kommer ta med ändringen för kännedom till årsmötet
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ok, tack för svaren allihop, då blev jag klokare. Jo verkar ju lättare om det fanns ett som gällde alla. Hade ingen aning om att det var på tapeten, har ju precis börjat sätta mig in i detta igen.
#3 Ja angående det vita på baktassarna verkar det ju rimligt! Tolkningsförmågan är sisådär ibland..
#4 Lustigt med sådana sammanträffanden 😛
#5 ska du börja avla banded :)?
Hehe ja du, jag äro icke säker, men det känns helt klart lockande. Mitt pedanteri drar mig till att gilla jämna linjer :-P. Nä men inte så, klart att en trevlig mus är roligare än en snygg en som är svår att handskas med. Osäkerheten ligger dock i min okunnighet, varför jag läser på och funderar nu. Kan hända att jag i framtiden skulle vara intresserad av avel och då just av Banded, men känns som ett projekt längre fram :). Lite svårt att veta vilken ände man ska börja i ännu.. Fin mus längre upp förresten!
#7 Jag älskar linjer jag med, kontraster är det bästa! Att det är en kant som verkligen syns där det byter färg! Jätte snyggt. Jag har ju fokuserat på svart och blå sen kom jag inte så lång, ville ha choklad banded också men jag håller på att avveckla aveln så nu har jag valt att spara några par svarta banded.
Så en till banded uppfödare i Sverige säger jag inte nej till. :)
tack!
Förstår sannerligen din fascination för det! Och det var kul att höra (eller läsa), att det finns utrymme för en till. Men som sagt längre fram då, har inte ens en mus en :-P. Väntar dock på två från Diamantens, som iofs inte alls är banded men kanske är så att det finns i släkten. Detta vet jag heller inget om just nu, men tänkte ändå prova på att vara musägare igen innan jag sätter igång med något så det kvittar. Så tjusiga så :)
#9 Läs på mer om banded så tar du chansen när du hittar fina banded. Kan hjälpa dig om du har frågor jag är rätt insatt nu :)
Banded är en dominant gen så antingen är man banded (det syns) eller så är man inte det. Musen kan inte bära på banded. Det är de som är så bra med banded att man kan para en banded med en enfärgad mus så får du halva kullen banded och halva kullen solida möss :D
#10 Ja du ser, behövs helt klart mer påläsning ;) Men ja det låter praktiskt, då kan jag helt enkelt ha en trevlig solid hona som är bra i sin färg och sedan hitta en trevlig och tjusig Banded - pojke.. Ja jag tackar och bockar för hjälp som erbjuds så hör nog av mig längre fram :)
#11 precis och på det sättet kan man få till färgen på bandedmössen och även få till bra typ! :D Bara att höra av dig! :)