Öppen bur
När mina småkillar var stora nog att skiljas från mamma och syskon så satte jag dom i en öppen bur och jag älskade det, men jag hade två incidenter då jag hittade en av småkillarna på golvet så satte dom i en duna tills dom växt till sig lite och förhoppninsvis blivit lite lugnare. Men jag tänkte fråga er som har öppna burar har ni det från början eller när brukar ni sätta dom i den? Eller finns det dom möss som inte passar i öppna burar?
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Jag har öppen bur till mina tjejer, men de flesta där är gammeltanter så där är nte direkt någon som klättrar iväg utanför buren. Dock vet jag inte hur det är med yngre, så hoppas att någon annan kan svara bättre på den frågan. Dock vet jag att det förekommer något som kallas för popcornålder hos möss. Under denna tid är dom väldigt unga och väldigt studsiga så då skulle jag INTE ha öppen bur.
Jag har ju haft en bottenlåda bara till en av mina andra möss men han var betydligt lugnare än dessa pojkar . Nu bor en gammelgubbe i den öppna buren men vill gärna ha fler burar som öppna.
Pojkarna var ju 4 veckor när dom flyttades så kanske var lite tidigt för den buren då.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Mina ungar föds i öppna burar, när de är i popcornåldern så är det såklart en risk när man har såna burar. Men jag har inte haft några problem. :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Här hemma har vi öppen bur som de även hade hon uppfödaren #3 :) Inte varit några problem alls
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#3. Vilken underbar bild, L8sson!!! ❤️ .
Jo, det är skillnad på vad man har för möss. Det finns "springiga" "nerviga" möss som bara ska "vidare", och de hivar sig ner, släpper taget, hoppar, eller helt sonika ramlar ut, eller tillåter sig att "ramla ut". Gärna igen och igen, så man måste stänga in dem.
Men flertalet möss stannar snällt kvar, för de avskyr att hoppa eller ramla, och att inte veta var de hamnar.
Alla mina möss som jag har nu, lever i öppna burar, och jag har till och med - som L8sson - numera öppna burar till ungarna, från bebisar tills de växer upp. Inga problem!
Men öppna akvarier vill jag inte ha, för då går ungarna runt på kanterna, och så möts de, och trängs, och så tappar de taget och kan ramla ut.
Men sådan här med sidoöppning, som både jag och L8sson har, funkar alldeles utmärkt! Mina ungar kikar ut, men försöker varken gå på kanten eller ta sig vidare ut i "intet".
I den övre buran på bilden, bor mamma mus (syns på bilden) tillsammans med 7 bebisar som idag är 22 dagar. Dåligt foto taget här om dagen.
De har inte lock på heller! För jag vill att de ska vänja sig vid att "inte vara skyddade ovanifrån" = bli mer vana och orädda vid rörelser runt omkring och ovanifrån.
Men de kommer inte upp på kanten. Ingen av mina möss är särskilt "hoppiga" (som en del kan vara) utan nöjer sig med buren som den är.
Burarna står på en stol. Och i buren under bor 4 damer.
Jag har inte så många öppna burar. Förut kunde jag ha det, men nu har jag ganska många rassliga möss som jag inte litar på riktigt (jag har varit tvungen att stänga en del burar pga att de inte stannat). Tror aldrig jag haft en mus-kull i öppen bur. Vågar inte det med andra djur i huset.
Min ekonomi är väldigt ansträngd, om jag skulle komma på grön kvist skulle jag nog göra om hela museriet - byta ut alla burarna - men just nu går det inte.
Försvinner inte mössen?? :0
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#7. Nä det är ju det de inte gör. Visst är det fantastiskt!?! Att kunna ha dem på det här viset!!
#8 ja värkligen!! :) Men kan dom gå ut lixom?? När dom vill? :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Nej, det kan dom inte. Buren står på det viset, att öppningen har sådär någon meter ner till golvet. Om den stod på ett bord, eller så att de kunde gå ut direkt till något annat, så vore det en annan sak. Nu vetter öppningen bara rakt ut i "tomma luften" för dem. Det är därför de inte kan rymma.
Möss är inte som hamstrar tex, de vill gärna ha alla 4 tassar i backen och hoppar inte jätte gärna. Hamstrar bara går rakt ut i luften haha. Möss är lite smartare så man har buren på en hylla eller ett bort så de inte kan ut för kanten och ut på hyllan bordet.
Mössen blir så mer sociala när man kommer från sidan ist från ovanifrån, och jag inbillar mig att buren inte känns så instängd när den har en sida öppen :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Det är lite svårt för mig att ha en öppen bur pga att jag har 4 katter här hemma. Men om du vill ha en öppen bur pyretstylee så kanske du kan göra hålet lite högre upp en vad du hade gjort, mitt tips är altså: Köp en ny låda, gör hålet lite högre upp en tidigare så att mössen inte smiter, och när de blivigt stora så kan du klippa upp hålet så at det blir större.
putt