Vi avvecklar aveln
Efter en lång tids diskussion om vad som bör prioriteras i mitt och Vickans (Nakenmuffens) liv, så har vi tagit ett gemensamt beslut om att sluta med musaveln ett tag.
Vi kommer att lägga ner vår avelsverksamhet helt och hållet på obestämd tid, tills vi känner att vi har mer tid och ork för mössen. Just nu behöver vi prioritera bland annat utbildning och företag.
Vi undrar därför om det finns någon som är intresserad av att ta över våra linjer.
Jag har banded och solida.
Vickan (Nakenmuffen) har fuzzy, svart broken, siamese, blå brazilian pied bla.
Enstaka möss av annan typ finns till salu.
Skicka ett PM till mig eller Vickan vid intresse.
100:-/mus priset kan diskuteras.
Lotta Nygårds - Leison's mousery
Viktoria Strömberg - Sweet Molly's Mousery & Rattery
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Men ååååh, dina fina Banded… och du som precis börjat få ordning på dem… och varit så duktig och ENDAST haft Banded… Jag har verkligen beundrat dig för det, hur du riktat in dig på en (1) variant så karaktärsfast! Proffsigt!
Jag tycker INTE du ska göra dig av med alla möss. Behåll de 10 bästa och ta 1-3 kullar bara så du håller linjen vid liv. För jag tror inte att någon annan just nu klarar av att hålla den vid liv. Inte någon längre tid. Folk har inte karaktär och envishet nog att vara så duktiga och tyvärr är man inte kunnig nog så kan man av misstag "tjabbla" bort en linje…
Tack för dom fina orden Grodan, jag ska spara två burar med favorit mössen. För jag kommer ångra djupt om jag inte kan ta upp min linje igen och bara avla i framtiden.
Ah, pustar ut*** 👍❤️
Om jag inte var pank och själv lite under "avvecklande" så skulle jag kolla vad Ni hade för Blue Burm, Siamese o Bluepoint SM samt LH att erbjuda. Men just nu har jag själv för mkt.
Tillsau
Har flera banded honor och hanar.
Fiffi Svart//banded
Eva svart//banded
SE- Tsunami´s Wanda svart//banded
SE- Tsunami´s Webee choklad//banded
Tyskhona agouti//banded
Tyskhona dove//banded
"****" blå//banded
"****" blå//banded satin
Drifta Beige (reverse siamese)//banded
Lillefot svart extrembärare//banded
Tysken Agouti//banded
"****" burmese//banded
Chunky Monkey svart//banded
"****" svart//banded
Finns fler och ungar som inte är leveransklara.
Blå banded satin är jag intresserad av, oavsett kön. Sen såg jag att du hade en bror till Tagg på Facebook som du undrade om jag var intresserad av? Jag ska förhoppningsvis åka och kolla på nya burar snart, och gå igenom vad jag kan slänga ihop hemma. Så jag vet inte hur många hanar jag har plats för atm.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Jag tror blå banded satin blev tingad nyligen, tyvärr så hittade jag Lillefot (bror tilll Tagg) död i buren precis. :'( Jag orkar inte… Så ja de var ju kul…
Du var intresserad av min extrem svarta banded avel, tyvärr har jag inget jag kan ge dig för har ingen bra hälsa vad jag sett fram till nu så du är nog inte intresserad. Så tyvärr. Har ett gäng banded hanar i olika färger.
Dessa kan jag inte garantera att de är teckningsfria, så du vet då de är för små än för att provpara.
Ska gå igenom mössen ordentligt och ta kort och lägga upp vrat album på facebook, där finns alla möss som är tillsalu.
Aaa, tråkigt. Men jag tror inte extreme black funkar så bra med andra färger heller. Jag har ju inga banded alls just nu, så jag skulle gärna ta en del av dina djur och fortsätta med din linje. Black, blue, dove och silver är ju vad jag siktar på. Så har du några djur som passar så hojta till.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#11 har mycket svart banded.
Är det först till kvarn som gäller? Finns Blue banded kvar?
//Lamina
Blå banded hane finns kvar om jag minns rätt! Det är inte först till kvarn hur som helst, om det blir många som vill ha samma så får ni tävla om dom i olika grenar som jag och Lotta har kommit på.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Aarghh! vad tråkigt! Dina möss är så fina. (Lucy, vilken stjärna..) Alltså, igen om det finns en transport så är jag intresserad av Fiffi eller Eva. Jag gillar att ha tre möss och då Susanne, så djäkla tyvärr, är lite skruttig och kommer att vandra vidare snart så vore det fint med en ny.. Och har verkligen upptäckt hur fint det är med svart.
Blåa hanen i inlägg #10 finns kvar Lamina om du vill ha honom.
Ja först till kvarn till en viss gräns, jag säljer gärna möss till någon som vill fortsätta. Men ett bra hem är ju något jag värdesätter. <3
#15 Vad kul att du är nöjd med mössen fast det blev så mkt fel i början! Om det ordnar sig med transport till sthlm så finns det svarta banded till dig :)
Idag flyttade 2 möss, nu är det på riktigt. Det var jobbig känsla :/ Men det blir bra tillsalut :/
Här är en kull som samtliga är tillsalu i efter föräldrarna:
Far: Chomper svart extrem bärare
Mor: Klara(men som heter Eva, jag har skrivit fel och är förvirrad) svart banded
Födda: 2014-01-11
Här är en kull som samtliga är tillsalu.
Jag fick hem en hona från Tyskland som var parad i Tyskland och så kom dessa ungarna, Så pappan är okänd men mamman är en Agouti banded.
födda: 2014-01-09
Jag skickar ett PM på Facebook.
//Lamina
Jag skickar ett PM på Facebook.
//Lamina
#5, #6, #7 tingade.
MVH Viktoria S
#18 Ser ut som tricolorer? Undra om pappa var splash eller om mamma är det? Tänkte så framtida köpare tänker på det :)
Tråkigt att ni säljer möss som sagt men bra tt ni tänker efter innan!
Fick ta bort extreme svart honan från er iag (lillefot temat). Hon hade barberat alla burkompisar =(
#22 Japp, det är iaf en tricolor. Mamman kan ju vara splash men att det inte syns.
MVH Viktoria S
#22 mamman är agouti banded. Så jag vet ej :) Det förstår jag att du gjorde, tråkigt.. :/
0. "blå brazilian pied" ?? Vad är det för färg? Aldrig hört talas om brazilianska varianter. *nyfiken* 😃 .
Tråkigt att ni slutar, men men, livet är sådär ibland. Bra dock, tror jag i alla fall, att du sparar dina bästa, och håller liv i din egen stam. Vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att ha dem, när "livet vänder" sen igen. Vilket det kan göra när man minst anar det.
#25 "brazilian pied" är ett internationellt begrepp på en typ av s/s, man vet inte riktigt hur, men polygenerna har bestämt sig för att fungera lite annorlunda på dessa möss. Upptäcktes först när man hittade en agouti-mus med ett vitt "kors" på ryggen.
MVH Viktoria S
Det är alltså en teckning, i form av ett vitt kors på ryggen, typ?
Jag har verkligen aldrig hört talas om, och en sökning (eller flera) på Google ger noll resultat. Var hittar jag information? Skulle vara kul med foto, eller teckning (ritat alltså). Och även källa. *intresserad* (en brist i min allmänbildning att inte känna till 😉 )
#27 behöver inte alltid vara ett kors. :) Det finns ingen standard på dessa vad jag vet.. Kan försöka rota fram lite länkar med information på engelska och länka dig i ett PM tillsammans med lite bilder osv :)
MVH Viktoria S
banded honor som är tillsalu
1. Fiffi sv//ba
Född: 2013-10-30
Far: Petrie sv//ba extrembärare
Mor: Foxriver bl-st//ba
2. Klara sv//ba
Född: 2013-10-30
Far: Petrie sv//ba extrembärare
Mor: Foxriver bl-st//ba
3. En kull född 2014-01-12
Far: Chomper sv extrembärare
Mor: Copy sv//ba
Hona svart
Hona svart banded
två honor av nå ljus färg
hane svart
4. En kull född 2014-01-11
Far: Chomper sv extrembärare
Mor: Klara sv//ba
Hona svart
Hona svart
Hona ljus? banded
Hane svart banded
Hane svart banded
Hane svart
5. SE- Tsunami´s Wanda sv//ba
född: 2013-10-23
Far: Pikachu ag//ba
Mor: SE- Vattnadals Wennerström ag
uppfödare: Patricia Söderqvist
Sitter med SE-TAMs Xedos bl
6. Jalani "Surprise" ag//ba
född: 2013-04-24
Far: Xerkses ag / /ba/ta
Mor: Lambda ag
uppfödare: Patricia Söderqvist
7. Har 3 honor som är agouti banded som är efter en PEW hona och Vasstand sv//ba extrembärare. Kan regga om intresset finns :)
Stamtavlor går att skicka om man är intresserad.
Svart banded hane tillsalu.
Framåt och nyfiken, klättrar gärna upp på mig.
Far: Chomper svart
Mor: Fiffi svart//banded
Född: 2014-01-11
Bagheera Champange tan hane
Lugn kille som bor med andra hanar.
Far: Golden's Gnutten Choklad
Mor: Johanna DY
Född: 2013-11-20
La Dove / Silver? hona
Far: Chomper svart
Mor: Copy svart//banded
Född: 2014-01-12
#32 Hon vill flytta hit, va? ;)
//Lamina
#33 Hon vart norpad fort tyvärr.
Vart finns du? :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#35 Vi finns i Forshaga/Karlstad/Värmland. Kan fixa transport till Trollhättan/GBG. :)
MVH Viktoria S
#36 kan man fixa transport till dalarna? :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Har du någon hona kvar av #17 & #18? :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Tufft beslut för er båda. Läste på facebook att ni planerade en ny kull, kommer ni inte lägga ner?
Till Dalarna kan jag fixa transport!
#39 Jag har minskat ner på mössen, men håller kvar min linje som jag byggt upp. Så det kommer kolla några kullar både för att behålla mina banded linjer och jag har ett projekt med Extrem svarta banded som jag inte har hjärta att lägga ner mitt upp i allt så jag ska fortsätta och se vart jag hamnar :)
#37 Ja, det kan nog gå, det har L8sson koll på! :) Tror att det finns möss kvar ur de kullarna.
#39 Vi? Jag och Lotta har inte planerat en kull tillsammans på över ett år.. Så det tror jag nog inte ;) Vem av oss såg du skulle planera en ny kull?
Båda lägger ner, men Lotta kommer ha kvar några möss för att hålla linjerna vid liv.
MVH Viktoria S
Nej inga honor kvar i #17 och #18.
Har knappt några möss kvar nu
Denna honan finns kvar.
#42 är den rödögd så är jag tyvärr inte intresserad. Men kommer ni ha några mer kullar i år? (Inga rödögda) Bra att det kan gå att fixa med transport! :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#43 Jo det kommer nog hända men nog inge mkt till salu alls.
Är #6 kvar? Eller burmesen bandad ? Vad finns kvar? :)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
#45 Nu finns det inget kvar. slut vad jag kan se.
Ska gå igenom alla möss nån dag och se vad som är kvar, men vad jag tror så är allt sålt soms ka vara sålt.
#45 Både #6 och burmese/banded är sålda.
Lotta får uppdatera med vilka som finns kvar! :)
MVH Viktoria S
Haha nu får vi sluta skriva samtidigt!
MVH Viktoria S
#48 Heter det inte att "Great minds think alike"? Kanske det även gäller för att skriva samtidigt. :)
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#46 Men kan inte du PMa mig om och när ni får kull på någon hona i framtiden?! :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Jg rekommenderar dig att gå med i min grupp på FB >Leison's Mousery< för att hålla koll på mina kullar, inte mkt kullar som kommer nu men det kommer hända att någon blir av.
Ja, det är jätteledsamt…dels för SVEMUS och för bandade möss i sverige…och för oss som lärt känna dig och tycker så bra om dig…
Men var sak har sin tid. Rätt som det är kommer du kanske tillbaka igen ❤️
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#52 Det är väldigt glädjande att höra att du tycker att jag har tillfört mussverige något. :)
Men somsagt frösvinner jag inte och jag hoppas att de som har djur från mig avlar på dom på ett bra sätt för att föra vidare banded i sverige som jag gjort. Så har jag några kullar ibland för att bevara mitt arbete. Så helt försvinner jag inte! :) Är medlem i SVEMUS i år ;)
#52 Härligt att höra att ni kommer sakna mig 😃❤️
MVH Viktoria S
#53 kanonbra det!!! Jag hoppas vi kan få dig att stanna längre än så. man kan sälja av och gå ner i antal då och då, så som livet kräver, men sedan kan man komma in i ett flow med så fina möss så de går inte att sälja, och då är man där igen 😃
#54 Ja, så klart! Men lägger du ner helt då? eller har ni eran uppfödning tillsammans? Jag har inte riktigt förstått det där 🤪
#55 ja alltså mössen är som terapi för mig, om jag får fixa och dona med dom så blir jag lugnare och min hjärna får jobba :) Inte bara städning och ta hand om dom utan avel, planering och kullar. Jag behöver det, behöver något att pyssla med. Jag äääääslkar att ha ordning och reda i papper och sånt, att få planera och skriva listor är ju bästa för mig! Ja mig blir ni inte av med just nu iallafall. :) Vickan och jag har ju aldrig haft samma uppfödning, i allra första början så köpte vi in 2-3 möss tillsammans. Som vi var delägare på. Men jag gick åt ett annat håll och en annan inriktning och Vickan gjorde sitt. Så vi har ju avlat helt olika, på olika typer och varianter. Men så himla kul med någon nära som håller på med möss, det är ju bästa som finns, och Vickan och jag blev kompisar genom mössen kan man säga. Vi kände inte varandra innan. Så vi är jätte bra kompisar men avlat helt olika. Jag låter Vickan svara själv på din fråga Artlink :)
Ja, så har ju jag och Anja det också. Vi bor nära och byter lite möss med varann, men vi umgås sällan egentligen när vi båda har fullt up med våra familjer. Anja väljer nu att fokusera på råttorna medan jag kommer välja bort råttor och fortsätta med mössen. Just nu har jag så himla fina möss (tycker jag) och jag älskar dem så mycket! jag skulle dra ner var det tänkt, men har fler än någonsin just nu 😛
#55 Det var lite ironiskt skrivet… För jag vet att ni inte kommer sakna mig det minsta. ;)
Jag lägger ner helt och hållet. Just nu har jag bara 5 möss kvar hemma, som alla är tingade.
Jag och Lotta umgås ju i princip varje dag, även fast vi inte håller på med mössen hela tiden 🙂Och som hon sa - vi har aldrig haft samma uppfödning.
MVH Viktoria S
#58 ??? Vad menar du nu? Något jag inte vet antagligen? Vi kan ta det i PM kanske?
#59 Nä inget, försökte vara lite rolig bara.. Alla skriver till Lotta att dom kommer sakna henne, men ingen skriver det till mig. Ingenting som jag tar illa upp för egentligen, men jag tycker det är roligt så då passar jag på att skoja lite om det ;)
MVH Viktoria S
#60 aha, jag fattade just inget :P Jag visste inte att du skulle lägga ner och sluta. Har inte sett att du har skrivit det så här öppet. Tänkte inte på att du stod ned i #0…slarvläste! jag förstod nog inte att det gällde även dig i denna tråd, så jag svarade bara på det Lotta skrev. Förlåt om du tog illa upp jag har överhuvudtaget förljt det som händer på nätet lite dåligt måste jag erkänna :/