Bur till ensamma hanar
Hur stora burar har ni till era hanar som bor ensamma?
Lika stor som alla andra burar jag har hemma. Minns inte hur stora… men det är iaf ICA-lådor där 4 honor får plats som mest och fortfarande ha plats med massa skoj. 😛
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Du minns inte antal liter på ett ungefär? Haft mina i stooooora burar men funderar på att byta till något mindre när jag nu ska föda upp igen så smått. Givetvis inte allt för litet. Har mycket aktiveringssaker i mina burar o det vill jag kunna fortsätta med.
#2 Nej tyvärr. Är hemma hos mina möss på fredag och kan kolla då. Annars minns jag inte. :/
Jag har mina burar öppnade (inte alla) från ovansidan då vissa av mina möss gillar att klättra på kanten och hälsa mig därifrån. (Lite extra onödigt info. 😃) För att kunna göra det så har de olika små hus och stegen i buren. Så det får plats ganska mycket. 🤔 Aja. Får kolla hemma.
Hur som helst så är det ganska smart och ha det lite mindre om man har en uppfödning. Då är det inte lika jobbigt och städa alldeles för mycket och det behöver inte ta så mycket plats med så många burar! (Beroende på uppfödnings skalan då…). Hanar tar dock plats för oftast bor de ensamma så… det är väl smart att ha de i lite mindre burar. Jag har dock inte haft många möss på en gång så jag brydde mig inte så mycket om att ha små burar utan hade samma. 😉
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Mina burar ligger på ca 31L, 40x50 i botten och 30 höga. Där har jag 1-3 ungefär. Sedan har jag större ICA-lådor med grupper av ungmöss i
Jag tänker också så att ju smidigare det är att städa desto oftare gör jag det och det tjänar mössen på. De ska inte gå så trångt att de mår dåligt och de ska inte ha tråkigt i sina burar. Jag väljer att ligga över rekommenderade mått som i sin tur är över lagliga mått men har skrotat tunga akvarier och stora terrarier sedan ett par år tillbaka
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ja jag tänker som ni. Att föder man upp får man lite begränsat med plats o städning behöver gå smidigt. De nya tjejerna från Ajanki kommer få ett akvarie men det är mest för att jag viöö ha dom i vardagsrummet och plastlådor ser så trista ut. Men killarna får eget rum o hanar städar jag gärna oftare till så då blir lådor i bra storlek smidigt. Då kollar jag lådor som är 30l eller strax över.
130 liters SAMLA lådor har jag till 3 av mina ensamma hanar, med långsidan öppen. En hane har hela badrumsgolvet för sig själv dock, han tyckte SAMLA-lådan var för liten/tråkig😡
Men för de som trivs i lådorna så tycker jag inte det är så svårt att städa då långsidans hål är så stort att man lätt får in en skopa och kan skyffla ut allt direkt ner i en soptunna bara.
Det enda som är jobbigt är väl att jag har rätt mycket inredning i som måste ut först utöver kartonger o liknade, men har man bara kartonger och sådant som inredning kan man ju bara slänga det med allt annat. :)
De tar dock en hel del plats, det är väl den enda nackdelen egentligen och att om man vill flytta dem av någon anledning så är de rätt tunga och otympliga.
Mmm hade hamstrar i såna lådor men så stora kan jag inte erbjuda ensamm mushanar tyvärr. Får ta ut dom o låta dom rastas istället. Öppna burar hade varit häftigt men har både katt o hund så det vågar jag inte.