Mus som åt sin burkompis!
För några år sedan, ca 7 år om jag inte minns fel, hade jag mina första möss.
Jag älskade dom och ville ha fler, så jag åkte till djuraffären (där alla de andra kom ifrån, var ju 10,11 år och var inte så kunnig.) och såg en stor hona, nästan dubbelt så stor som dom andra. Hon var beige och hade mörka streck längs med sidan på båda sidor.
Jag valde henne eftersom jag tyckte hon var fin.
Efter några veckor hemma ville jag släppa ihop henne med de andra, men tänkte börja med att släppa in min snällaste mus så dom kunde bekanta sig först. Allt gick bra och jag kollade till dom flera gånger under dagen. De myste och lekte ihop.
Kan tillägga att hon bodde med flera andra möss i djuraffären.
Nästa dag när jag gick ut till dom (mössen bodde i snickarboden eftersom mamma inte ville ha den lukten i huset. Boden var som ett extra rum, så inte dragigt, kallt eller liknande.) Och då satt den nya honan på min andra och hade ätit upp mer än halva ansiktet!!
När jag kom in och såg detta öppnade jag buren för att stoppa henne, då fick hon något konstigt ryck och sprang runt, runt på väggarna i buren (gallerbur).
Dagen efter hittade jag henne död.
Har någon annan varit med om detta? Jag blev rejält chockad och rädd. Aldrig hört något om ett sådant beteende och jag trodde verkligen inte möss åt andra möss! Hon hade ju inte dödat henne bara, utan satt verkligen och åt på henne!
Vad kan det ha berott på?
Det är rart att du vill dela med dig. Att du fortfarande kanske funderar över detta. Eller att du kanske mår dåligt över att det blev så.
Tyvärr är mitt svar inte så trevligt. Jag vet ju givetvis inte varför mus1 dog, men mus2 som åt av mus1 hjärna tycker jag tyder på att hon led av svält/näringsbrist.
Läs detta: varfor-at-mina-moss-upp-sin-muskompis
Men FY :(
Men hur kan det ha blivit så? Hon fick ju mat hemma hos oss och visst åt hon. Kan det ha varit innan i djuraffären som hon kanske inte fick äta av de andra mössen? Men ändå, detta gjorde hon en vecka efter hon kom hem till oss. Iofs gick hon ju i stor flock där, här gick hon ju bara med en, kan det ha påverkat henne?
Att hon inte ville dela sin mat, om hon varit för "svag" i flock och kände sig stark med bara en sen?
De andra levde två år ca och var friska.
#2 Ja, det är hemskt när man tänker på det.
Det är svårt att svara på för mig. Det är bara du som vet hur du matade dina djur. Men jag upptäckte mycket fort under mina första år med möss att folk hade mkt svårt med matning. Därför tjatar jag om det. För att folk har svårt att förstå hur mkt mat en liten mus faktiskt måste ha och behöver.
ATt musens kompis dog, hon åt dens hjärna, samt att hon själv dog dagen efter… tyvärr det är klassiskt mönster för svält.
Usch, vad hemskt, vilket dåligt samvete jag får nu
Hon och alla de andra fick ju mat, och alla andra (utom dom två) levde tills de var runt två år.
#4 Förlåt. Givetvis kan finnas omständigheter och förklaringar. T ex, hon kan ha varit dräktig eller sjuk…
Du behöver absolut inte säga förlåt! Det var ju skönt att äntligen få ett svar.
Det är ju tur att man lär sig och läser på med åren iallafall, ville inte att det skulle upprepas och eftersom jag inte ville att det skulle hända igen läste jag på så mycket fakta jag kunde hitta.
Dräktig vet jag inte om hon var, hon var ju visserligen stor och tjock, men inte överdrivet, och då kunde jag ju ingenting om möss så det hade jag inte i tankarna.
#6 Jo, jag gick ut lite hårt.
Jag glömde dina känslor. Jag bara tänkte på att när en mus äter en annan mus hjärna är den utsvulten. Det var bara det jag läste.
Precis hon var stor och tjock - hon kan ha varit sjuk på något sätt. Något gjorde att hon behövde mycket mycket mer fett och protein än dina andra möss.
Att dina andra möss levde ett långt och friskt liv är ju super, det gör att mitt inlägg i #1 känns lite hårdare faktiskt.
Usch vad otäckt. :-( Bara en liten tanke… Du är säker på att du inte köpte en Natal? Tänkte direkt på Nataler när du skrev att hon va så mycket större. Det hade också kunnat förklara varför hon uppträdde så stressat och hade ihjäl sin kompis. Färgen stämmer kanske inte däremot. Djuraffärer har oftast ingen större koll och när man själv är liten är det ju inre gwllee så lätt.
Du hittade henne död, efter två dagar. Det säger mycket. Friska möss dör inte.
Den första musen kanske dödades, kanske hade dött av sig själv. När hona nr två äter av den första (och särskilt hjärnan som består av värdefullt fett) tyder det på undernäring/svält som Grodan säger.
Trots att hon var störst av djuraffärens möss, hade hon inte fått tillräckligt med foder, och kanske absolut inte tillräckligt av just den mat hon behövde (felmatning).
Så stor. Natalmus? Mamma till de andra? Eller bara helt enkelt dräktig? Kanske mamma till de andra och en ny kull i magen, hur många kullar på raken månne?
Inte undra på om hon var undernärd, och slutkörd, i så fall. Man vet ju aldrig med djuraffärer och möss, tyvärr. Och så dog hon.
Överutnyttjad? För många kullar? Förlossningskomplikationer? Kanske av stressen över flytt och ny miljö och ny "kompis" (vilket var det sista hon behövde i det här läget, att flytta från sin "familj/flock") ?
Alltsammans kanske helt enkelt blev för mycket för henne. Och hon dödade den nya burinnevånaren, både av stress och undernäring, och sedan tog stressen och överutnyttjandet ut sin rätt, och hjärtat orkade inte längre.. (fött många kullar, och dåligt foder dessutom)
Inte vet jag. Bara en "historia" jag bygger upp i min fantasi, utifrån vad du berättar. Det skulle kunna vara möjligt, men det finns "andra historier" som också kan vara möjliga. 😉
"Efter några veckor" skrev du, förlåt, missade det. Slarvigt skrivet (av mig alltså, dvs slarvigt läst från början)
"Beige med mörka streck utefter sidorna"?? Hmmm, vilken mus ser ut så? Inte vanliga möss i alla fall… Eller?
Nej färgen är ju helmysko! Suttit i en timme o funderat på vad du kan ha köpt egentligen. Stor o konstig färg. Låter inte som en vanlig mus iaf.
#7 Det är ingen fara! Det var ingenting som du skrev så, men jag fick mig en tankeställare, känns så skumt allting med henne, blev mycket i huvudet att tänka på :)
#8 Jaa, nu när jag googlade på natal så påminner de en del om henne. Dock var det ju så länge sedan så minnet är inte så skarpt, men känns ändå som hon liknade en sådan, kroppsligt iallafall.
Jag har aldrig stött på en mus med den färgen efter det. Hon var verkligen ljusbrun/beigeliknande(lite mörkare än beige möjligen) och hade mörka, nästan svarta streck som gick från ögonen till svansroten, strax innan, på båda sidorna.
Kan det varit någon slags korsning? Finns det någon mus sort som ser ut så? Vild som tam.
Hon var ju inte så snäll att hantera heller, hon gick nästan till anfall när man stack in händerna. Visserligen vart hon ju inte hanterad i djuraffären, men de andra mössen därifrån var ju skygga, inte aggressiva som hon var, och gjorde framsteg jättesnabbt.
Jag fick ögonen på henne eftersom resterande möss i buren var vita (på den tiden hade dom endast vita möss, hon var den enda som stack ut på länge).
Nu minns jag inte hur huvudet var i storleken, men kroppen var större.
Men guud! Undrar vad hon va för nåt? Finns ingen färg som är så. Tänker på någon ljus dominant yellow med sotning men inte ens det låter troligt. Hennes svans såg ut som hos vanliga möss?
#13 Ja det har jag funderat på i åratal! Ja, precis som andras.
Jag vet inte om någon gnagare som ser ut så, förutom typ jordekorre, det är väl närmaste man kommer i färg. Fast en sådan var hon ju inte!
Ja, jag gissar på att svaret är att hon var en annan art än just tammus, oavsett vad. Säkert kan någon svara här rätt som det är.
Ja något måste hon ju varit, hon kan väl inte vara den enda i hela världen som såg ut så ;)
Det var inte en sebramus då?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#17 Nu vet jag inte mycket om sebramöss, men hon hade bara två streck och var inte svart i ansiktet, förutom ränderna som började vid ögonen. Ser alla sebramöss likadana ut eller finns det de som såg ut som henne också?
#10 Men attans… jag läste inte heller det…
Jag läser så slarvigt…😊
Allt blir ju i annan dager om det var en annan art.
om den liknade en mus, men var såpass mycket större, så kanske det var en ung råtta?
Vild gissning bara. Råttor äter ju möss ibland i det vilda…
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#20 Nja, hon liknade ju en stor mus, såg inte ut som en sovmus :)
#21 Nu har jag aldrig sett en såppas liten råtta, men är de inte längre i kroppen än möss även om de är små?
Hon var ju som en mus, men grövre, tjockare. Svårt att minnas, kan ju ha varit en ung råtta, men borde inte djuraffären vetat det? Och borde hon inte ätit mössen som hon var i samma bur med där?
Fast hon kanske hade dödat där med, det sa dom ju ingenting om iofs.
#22 Ingen aning, har aldrig sett en yngre råtta i verkligheten utan bara på bild så jag vet inte riktigt hur de ser ut "irl" men det var det enda jag kom att tänka på eftersom du skrev att hon såg ut som en mus men var "dubbelt så stor" hehe.
Fast "stor" kan ju betyda många saker. Utan en bild är det ju bara du som vet exakt vad du menar med "stor" :)
Och jo det borde djuraffären vetat om det nu var på det viset , men faktum är att i många djuraffärer är det överraskande hur lite personalen vet om djuren så det hade egentligen inte förvånat mig om nått sånt hade hänt…
Men men, vi kan bara spekulera om vad hon kan ha varit och varför det blev som det blev. Märkligt är det iallafall.
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Men finns det råttor i den färgen då?
Kan det ha varit en Striped Grass Mouse?
Snubblade över en tecknad bild, och tyckte att den såg lite lik ut det du beskrev, så jag googlade, och kanske?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#22 Ok, vilket mysterium!🤔
#25 Nja, jag vet ju inte deras storlek, men färgen var rätt lik, förutom att hon bara hade två ränder :)
#26 Verkligen!
#27 Aa, okej. Har noll koll i musvärlden, men tyckte den lät lite lik iaf. Sen har jag ingen aning om dom håller gräsmusen som husdjur eller inte.
Mvh,
gräsmöss är samma djur som sebramöss
#29 Ahaaa… Tack för upplysningen. :)
Mvh,