Bråkiga honor
åååh det här är jättejobbigt!
Hämtade hem de 2 nya mössen idag. Hade 2 innan och idag hämtade jag hem en mor och en dotter.
Av vad jag har sett så är det en av de gamla som är på de 2 nykomlingarna. Jag har satt henne i en annan bur, men vad ska jag göra tycker ni?
Sära på dem helt (2 och 2) eller bara flytta hon som bråkar och sedan sätta in henne igen efter ett tag och testa lite?
Hon fungerar bra ihop med den musen hon kom med.
För det första rekommenderar jag karantän när man tar hem nya djur. Alltså att de nya djuren ska bo i en egen bur helst så långt från de andra djuren som möjligt. Detta för att se så de är friska o inte bär på någon ohyra.
Sen finns det nog bra Artiklar här om hur man sätter ihop möss. Men en bra grej är att städa rent buren helt o hållet, skrubba ev trähus o så, sen låta mössen träffas på en neutral plats o nosa på varann o sen flytta in i buren tillsammans.
#1 Absolut, de bor 2 och 2 i helt separata burar nu. Ska göra så, så hoppas jag att de kan komma överens inom några dar.
Tack för svaret!! :)
Det du kan göra är att (som du kan läsa dig till i Artiklar här på sajten) skyffla spån mellan burarna. Så de vänjer sig vid varandras lukt och även bakteriefloror. :) De kan få träffas på neutral platser och skyffla spån i upp till 2 veckor innan du testar att städa och skura buren de ska bo i tillsammans i och släpp ihop dom. Ge de massor av gömställen inform av bon, massor av saker att göra som bo material och mat lite överallt. Vissa honor låter en del när de släpps ihop, jag brukar ge det några dagar. Det har alltid lagt sig och de blivit vänner efter någon dag :) jag tror inte det är omöjligt!
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
#3 Jätteskönt att höra, tror också det kommer gå bra! Tack Lotta :)