Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 662 ggr
StillaSinnet
5

källkritik

jag skriver lite snabbt här och det beror på att jag fick tankarna när jag läste i Nijis tråd spännande och kom i kontakt med en film som länkades i tråden. Inte ont alls om tråden eller filmen! Jag vill bara väcka tankar runt källkritik och hur man ser på det. Jag har själv starka åsiktet om just detta.

Jag vet att man i skolan får lär sig att inte lite på det man läser på nätet och jag vet att inte ens wikipedia gäller som källhänvisning eftersom där kan vem som helst gå in och ändra.

Ändå är det så att vi gärna vill tro att det folk skriver är sant. och det är det säkert ur den personens uppfattning. att dela sian åsikter är guld värt och icke att förringa! Vi lär av varann och det vill jag att vi fortsätter med 🙂. Jag skriver oftta; enligt mina erfarenheter så… för mina erfarenheter kan ingen ta ifrån mig. Jag kan också hänvisa till bilder eller foton jag har hittat men i samband med att jag delger detta så får man lägga till risken att det inte är sant. Jag hittade en artikel men vet inte om den är sant. Där står det i alla fall att…

Sanningar i vidare aspekter grundar sig i forskning och jag är noga med att ha forskargrund till sanningar. Finns inte det så är det inte en sanning. Då är det någon som tror, tycker eller tänker. Man ska inte negligera personliga tankar och erfarenheter. Det är där forskningen startar men för att det ska bli en vetenskaplig sanning då vi kan uttrycka att så här ÄR det krävs det att ämnet har gått en mycket strukturerad och metodisk gång (klippt ur medicinska fakulteten Lunds universitet Vetenskapsteori):

1. Vad är en vetenskaplig teori?
När det gäller vetenskapliga teorier så är det först och främst viktig att känna till skillnaden mellan en hypotes, en modell och en teori. En hypotes är en sats man håller på att testa, medan en modell är en förenklad bild av hela teorin.
    En vetenskaplig teori är en samling satser vilka handlar om ett område (en domän) av verkligheten. Dessa satser är av två slag. Det första slaget är satser som säger vad som finns inom domänen, så kallade existenssatser. Det andra slaget är satser som säger vilka samband som råder mellan det som finns i domänen. Detta är relationssatser. Dessa samband kan vara av olika slag, men de vanligaste sambanden är orsakssamband och korrelationssamband. Ofta kallas sådana satser generella relationssatser, eller lagsatser.
    För att teorin skall vara tydlig måste de ingående termena vara noga definierade. Det får inte uppkomma några tveksamheter angående vad teorin egentligen säger. Definitioner kan göras på olika sätt, varav det vanligaste är att ange de egenskaper något måste ha för att falla under termen. Exempelvis kan jag definiera 'bror' som 'manligt syskon', vilket innebär att jag säger att någon som har egenskaperna att vara man och bror faller under termen 'bror'. Vidare ställs det krav på definitionerna vad gäller omfång, vaghet och specificering, vilket är viktigt att känna till. Omfång har att göra med var gränsen mellan det som faller under termen och det som inte gör det går, vaghet har att göra med hur skarp gränsen är, och specificering har att göra med hur detaljerad definitionen är.
    Slutligen finns det intressanta problem gällande definitioner, inte minst de teoretiska frågorna om definitionerna svarar mot den redan färdig uppdelning av verkligheten, eller om det är en uppdelning som människan skapar genom sina definitioner. I det första fallet rör det som om realdefinitioner, i det andra om nominaldefinitioner.   

2. När är en vetenskaplig teori sann?
En teori är sann om den överensstämmer med verkligheten. Men vad är det för verklighet som gör en teori sann? Det finns realistiska och icke-realistiska teorier som svar på detta. Realistiska teorier säger att den verklighet som gör teorier sanna existerar oberoende av teorin.
Så oberoende av de konstruktioner av verkligheten som människan gör, dvs. hennes teorier, så är verkligheten på ett bestämt sätt. En teoris sanningshalt blir därmed objektiv. Icke-realistiska teorier om sanning säger att verkligheten är, åtminstone delvis, beroende av teorin. Detta gäller framför allt för teorier som själv inför ett klassificerande av verkligheten. Exempelvis är 'livskvalitet' enligt många inte någon naturlig företeelse, utan människan har funnit det användbart att klassificera världen på ett visst sätt. En teori som innehåller termen 'livskvalitet' görs därför inte sann av en av teorin oberoende verklighet, utan delvis av teorin själv. Detta eftersom livskvalitet är en produkt av teorins sätt att klassificera verkligheten. Frågan om realistiska och icke-realistiska sanningsteorier berör därmed frågan om
real- och nominal definitioner som nämndes ovan.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
0

BRAVO Artlink!! Hinner inte svara något nu, inte ens läsa ordentligt. Men OJ så viktigt det här är!

ariama
1

(Jag har väääldigt många intressanta saker att tillägga - eller några få stora saker. Det här är ett sååå spännande område!)

Tsunamis
1

Missat denna, ja det här med källkritik/källhänvisningar speciellt i djurhobbyn det är ett intressant ämne. Ofta blir det någons rådande åsikt (teori) som blir normen och den folk rättar sig efter. Och även då börjar rätta andra, utan att egentligen själva veta att det bara var en åsikt/teori som grundargument. Talar inte om något speciellt utan det är snarare vanligt rörande skötsel eller uppfödning, och då bland många djurslag.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
0

#3 Ja, jag håller med där

och i samband med just detta att händvisa till vad andra har sagt nuddar vi vid ett annat ämne som är värd sin egen tråd. Mentorer. Och sektbildning runt mentorer. Nu tog jag i för att provocera men det är nästan så. Jag är utbildad mentor och vet vad en mentor är, men det har inget att göra med de som är egenutsedda mentorer i djurvärlden

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1

Artlink! Det finns en bok som heter "Tänka, snabbt och långsamt" som jag själv tycker är alldeles otroligt intressant!

Den är ganska svårläst, tycker jag. Ibland upplever jag att han mal på om samma saker, fast ur olika vinklar. När jag väl läst det, är det bra, men det är jobbigt att läsa. Jag läste den under en längre tid, i etapper. Med välidgt mycket tänkande däremellan, och diskuterande med vänner.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/manniskan-snabbtankt-men-lattlurad-art_7776050.svd

Jag älskar boken, för den ger mig svar på en märklig gåta jag levt med i många år: Varför människor är så obota korkade, hahaha! 😃

(Observera, jag ser mig själv som människa i allra högsta grad!! Jag är knappast "mindre korkad" än någon annan. Min fråga har faktiskt varit "evolutionsbiologisk", och svaret är likaså evolutionsbiologiskt)

Boken ger svar på varför vi låter oss luras så många gånger, och på så många olika vis. Inte oviktigt i vetenskapliga sammanhang, eller ännu mer i pseudovetenskapliga sammanhang, övertro, "vidskepelse" osv, osv.

Även seriösa forskare - som följer de kriterier du satt upp Artlink - går emellanåt vilse i det här!!!

Eller bara hur vi är programmerade till att tro på vår intuition som ovedersäglig sanning. Oftast med helt galet resultat, men vi ser det inte ens!!!  Boken förklarar!!

Även vår - vi människors alltså - envisa självklara eviga slutsats, att det vi ser (det vi vet om) är ALLT SOM FINNS ATT SE, och därfrån drar vi våra slutsatser. Vi kommer inte ens på tanken att vi kanske har väldigt bristfälliga fakta på handen, det är "ointressant" för vi "vet" redan.

Det går automatiskt! Och måste så vara!! Det är så vi lever och överlever. Och givetvis är det inte "korkat", utan tvärtom. Det är bara det, att allt som oftast blir resultatet/slutsatsen faktiskt "korkat".