Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 302 ggr
Chronize
0

Mushona gör utfall

Hej, där!

Jag är lite förvirrad över min ena mushona Minnas beteende. Hon verkar ha "kluven personlighet" ibland, för oftast så är hon nyfiken och social men lite reserverad. Nu på senaste tiden så har hon plötsligt göra "anfall". Hon biter inte, men man känner tänderna. Hon smyger nyfiket närmare och sniffar i luften ett tag, sen plötsligt så tar hon ett stort hopp framåt och "biter" (eller "duttar med tänderna" eller hur man ska förklara det?) och sen flyger bakåt. Varför gör hon så? Varken jag eller min sambo har försökt tvinga henne till något, vi har låtit henne komma fram och hälsa om hon själv velat det. Vi har aldrig rört henne om hon inte själv tagit initiativet till det genom att sätta sig i våra händer eller liknande. Våran andra hona, Vera, är inte alls sådan! Tvärtom, hon är snäll och ganska blyg. Vera är inte lika social som Minna, men hon kommer fram då och då och nosar. Vi har haft tjejerna i en vecka nu. De bor i ett stort terrarie med massor med saker att klättra på, flertalet gömställen, ett bo som varken jag eller min sambo petar i och massa aspflis att gräva i. Minna har "attackerat" både mig och min sambo.

Vad beror Minnas anfall på? Någon som kan ge svar??

KickiG
0

Hur gamla är mössen nu? Det låter lite som att det skulle kanske kunna vara revirvaktande.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sugar Mist
0

Så gjorde en av mina mushonor jag hade i början, hon avlivades efter en månad då hon började bita hårt och började även bita min andra hona. Hon hade något knäpp i huvudet och hennes kullsyster hade också det, dock var kullsystern snäppet värre än min.

-

Chronize
0

De är kullsystrar på 6 veckor. Okej, vad ska jag göra ifall det är revirvaktande?
Oj.. Hoppas att våra tjejer inte har något knäpp i skallen 😮 Vilken hemsk berättelse, vad jobbigt det måste ha varit för dig.. 😕

Sugar Mist
0

#3 Nja, lyckades aldrig få ett riktigt band till henne, var värre när jag blev av med min andra hona.

-

Chronize
0

Ändå, det måste varit jobbigt. Både för att ni inte lyckades bygga upp ett band mellan varandra men också för att hon togs ifrån dig för tidigt 😕 Jag tycker det lät väldigt sorgligt i alla fall. Har du tips eller idéer på vad jag kan göra med Minna? Hennes anfall är ofarliga men obehagliga och vi vill inte att hon ska fortsätta eller smitta av sig på Vera eller börja göra riktiga anfall..

KickiG
0

Ni kunde ju testa på att blåsa på henne var gång hon biter, för att visa att det inte är okej. Jag håller på med min ena hona som biter hårt, och blåsandet hjälpte inte på henne. Så nu har jag en liten pipett som jag använt att spruta vatten på henne med. Och så har jag haft handskar på för att inte knycka till när hon närmar sig. 

Hon biter aldrig när hon är i handen, så jag har också slutat vänta på att hon kommer till mig, och övergått till att lyfta henne i svansen när jag skall hantera henne.

Ännu har jag inte bestämt mig helt för om jag skall behålla henne eller ej, vill inte ha ett husdjur som bits så hårt att det gör ont.

Sedan kan det ju också vara att beteendet hos Minna går bort av sig själv när hon har varit en tid hos er och märker att ni inte är farliga på något vis.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sugar Mist
1

Ge så från ifrån handen, och bara sitt med handen i buren och mata dom, prata lite och sen går du däifrån helt enkelt.

Öppen bur med en liten plattform/balkong där maten finns kan få henne socialare och trevligare.

-