Hur många mushonor tillsammans?
Hur många honor har ni går tillsammans i samma bur? Är 6 stycken för många? Jag introducerade 2 honor idag med 4 stycken andra och de går inte ihop alls. De fick träffas och så där först på neutral mark men sen började de bråka som bara attan. Eller låter det farligare än vad det är? Jag har särat på dem igen. Är rädd att de kommer göra varandra allvarligt illa. De har ett stort terrarium att röra sig i. 110*50*55 så jag tänkte att 6 stycken tillsammans borde ju inte vara några problem på den ytan. Det är främst 4 av honorna som bråkar med varandra. De piper högt och ryker ihop och jagar varandra. Aldrig varit med om att honor gör så här, inte så allvarligt liksom.
Vill ju att de ska gå ihop alla 6. Finns det något man kan göra så de slutar bråka med varandra? Ingen har ju revir där eftersom terriumet är sproilans nytt. Ålderskillnaden är endast några veckor. Blev så besviken jag som trodde det skulle gå så bra.

det är ju oftast lite ganabb i början för att bestämma rang och sådär, men om du dömer att det är allvarligt så får du nog hålla dem isär. Jag har inte så stor erfarenhet men när jag satt ihop honor som inte kännt varandra sedan innan så har det gnabbats en del första dagen, sen kanske ett pip eller två om dagen första veckan, men nu sover alla i en hög och gosar och tvättar varandra.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Japp, tänker inte ha dem ihop som de va nu. För det lät allvarligt. Massa pip och springande. Jo, jag vet ju allt sånt där men aldrig varit med om att de ska vara så där pipiga och elaka mot varandra. Det brukar ju vara ett litet pip för att de nosar på varandra och är för närgångna men här ryker de ihop på en gång i stället. Jag får ta och testa något annat helt enkelt. Kanske försöka få dem att lukta lika som jag läste om någon gång. :) Blev bara så otroligt besviken att det inte gick som jag tänkt mig när jag gjort så fint i nya terrariet och allt. Vill ju att alla 6 tjejerna skulle kunna få vara där. Tack för hjälpen ändå! :)
När jag satte ihop 3 möss från mandymoo o 4 möss från Grodan, så var de lite gnabb o tjafs, men de gick bara nån 1-2 dagar så var dom som systrar alla .. *ler*
Lite tjafs i början kan det bli då de gör upp om rangordningen. Ibland kan det funka om man sätter dom i en liten bur (större transportbur) ett tag så de måste vara nära varandra o får lukt av varandra osv. Jag har gjort så ibland o sen flyttat dom till den riktiga buren o det har då funkat bra. De har då varit i den mindre buren i flera timmar, ibland ett dygn.
Jag har nu 6 o 7 i mina flockar o det funkar hur bra som helst. Men visst kan man få individer som inte funkar ihop av nån anledning.

Just nu så har jag "bara" 3 honor i min mysiga flock, men de är ju mina senatse sedan i söndags. Men som mest har jag haft 6 honor tillsammans då jag hade 6 totalt då.
Jag har två honor som inte går ihop alls med några andra än just varandra. De är zoomöss och är hur goa som helst mot människor och varandra men inte mot andra möss, det fick helt enkelt bli en egen bur till dem. De börjar bli gamla tanter nu, men det blir inga fler zoomöss efter dem.
Mina andra fyra töser, uppfödarmössen är inga prolem att möblera om hur som helst, och det är väl så det ska vara :)
Men som alltid finns det ju undantag

Oj då! Nej det här hade jag inte väntat mig heller, fast det kanske jag borde ha gjort… Mamman till flickorna du köpt av mig har bott med två olika honor under sin tid hos mig. Första honan ville hon inte alls bli vän med när de först träffades, utan hon bråkade med henne ett dygn ungefär, innan jag till slut såg dem krypa in i samma bo för att sova. Elyrias Darling var det däremot inga problem alls med, jag tror inte ens att jag städade buren innan hon fick flytta in. Antagligen upplevde Lilli inte henne som något hot i och med att hon är något mindre och väldigt snäll och anspråkslös. (Fast underligt nog blev Lilli bättre vän med sin första burkamrat än med Darling, de putsade varann mer och så…)
Jag föredrar ju honor som kan acceptera nya burkamrater utan problem. Ett visst pipande kan man räkna med, men ABSOLUT inga bett, pälstussar å annat.
När man sätter ihop nya burkamrater måste man alltid iaktta dem noga för att förstå vad som händer och läsa av om alla är fredliga eller ej. Är det någon som är elak, t ex biter, jagar, flyger på någon, så bör man ta ut den en stund - något dygn rekommenderas.
Svar på frågan hur många… hm… alltså antalet beror på burstorlek samt hur mössen mår i stor flock. En del möss blir stressade, en del trivs i stor flock. Man bör veta att ju större flock desto mera mat. Andelen mat per mus ökar alltså när de lever i större flockar eftersom de äter mer då.