Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 877 ggr
marinelady
0

Musfärger...

Helt nybörjare på musfärger och skulle behöva lite hjälp med mina sällskaps flickor som flyttade in idag.

Den första damen tror jag är Banded black tan, men kan dom vara det om dom har fått en liiten vit fläck i nacken och vit mage? Min lilla ljusbruna mus utan agouti tickning, henne har jag inte inte en aning om, någon som har ett tips?…

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152018019297424&l=8084187395241379513

Littlem
2

Hade svårt att se färg/teckning på videon. Dock vill jag varna för konservburkar som bon till mössen De har väldigt vassa kanter som mössen kan skära sig på!

marinelady
0

Aight, plockar ut dom direkt :) tack för varningen.

marinelady
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Burkar ute och efter en sisodär 30 bilder fick jag en sisodär bild på min bruna mus, jag upplever henne mer grå än bilden visar.. men hon har ingen agouti tickning och hon har svarta ögon…

Littlem
0

Bättre!  Den andravar lite skuggig.

Hon är nog en blekt nånting :P  Jag är inte så bra på blekningsfärger men folk brukar kalla dedär färgerna typ nougat eller coffe eller så. De finns egentligen inte (i SVEMUS standard alltså) men man har hittat på det för att kunna beskriva musens färg.
Är hon ljusare röd/orange under magen? Då är hon tan.
Hon har ingen standardenlig teckning heller. Nu skulle jag kalla henne Nougat med pannfläck. Är hon vit på magen? (Möss med lite vitt på kroppen här o var brukar ofta ha lite på magen).
Isåfall nougat pannfläcks berkshire.

marinelady
0

Vit mage har hon och måste nog ångra mig och säga rubin ögon, jag var tvungen att tänka efter när jag såg henne "spana" av omgivningen men det var svårt att se utan rätt ljus! Så rubin ögon också…

Littlem
0

Ok, ja då är hon berkshire med.
som sagt är dålig på färger. Vet inte vad hon kan vara =/  Hoppas nån med lite mer koll kan svara.

Vet du hur hennes föräldrar såg ut?

marinelady
0

Mus dam nr 2 lite svårare att få med alla hennes vita tecken, men hon har även en vit mage… så hon är nog inte banded ändå…

marinelady
0

Bild nr 2

marinelady
0

Och en sista bild, mest för att hon är söt.

Littlem
0

Ne hon är ingen "regelrätt" banded men skulle kalla henne det iaf. Svart banded tan :)

VStromberg
0

Den svarta är svart even/tan skulle jag vilja säga. Jag gillar inte att kalla fejkbanded för banded..
Den bruna är svårt att se.. Men någon c-blekt variant av choklad kanske?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Littlem
2

#11 Ja vi vet ju inte hur musen ser ut genetiskt. Men jag säger vad jag ser på bilden. Tycker det blir mer tok o kalla den even för even ska ha jämna fläckar. Det är ju svårt o sätta namn på möss som har ostandardiserad teckning. Man kan ju iofs skriva joker men då kan den su ut hur som helt. Skriver man banded, då vet man den har ett band, även om den nu inte är banded genetiskt eller så. Men den har ett band runt magen. Samma om du har en mus med fläck på rumpa, en på ryggen och en runt ögat så skulle jag säga feltecknad dutch, för den ärm est lik en dutch, även om den inte är dutch genetiskt eller så.

Samma som o säga att nån är blond, fast de kanske färgat håret blont o egentligen är mörkhåriga. Men svårt o känna igen nån om man letar efter en brunett när de är blonda :)

VStromberg
0

#12 Fast dutch genetiskt är ju bara en s/s, precis som denna musen är ;) Nej, vi VET inte hur den ser ut genetiskt, men jag kan sätta min högra arm på att den är en vanlig s/s, och jag skulle bli förvirrad i stamtavlan om jag såg en banded i recessiv teckning, skulle tro att det kunde vara bt/bt och få en massa roliga falska förhoppningar..
Så ne, jag skulle säga even, bara för att få det genetiska någorlunda rätt på papper.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus