Vad är bäst?
Är det helt fel, eller ok att köpa möss ifrån en djuraffär? Har aldrig köpt djur från en djuraffär, Bara uppfödare. Men nu ska jag ju skaffa små muslingar och har ingen som helst kontakt med någon närliggande mus uppfödare.. Det enda jag vet är att de flesta djuraffärer om jag vet, är att de e läskigt oerfarna och djuren är väldigt otama. Har ni några tips?:)
Vill du inte ha friska, sociala och trevliga möss så kan du köpa ifrån djuraffär. Annars är det nog uppfödare som gäller :)
-
vart bor du någonstans? finns säkert någon uppfödare i närheten 🙂
Det behövs rätt mkt tur för att få "bra" möss från djuraffär eftersom de oftast är från grossister som inte bryr sig om hälsa, temprament och livslängd hos djuren
Bor lite trist, två mil ifrån västerås:/ har ingen aning om Någon uppfödare här:/
Muslingen jag köpte hos djuraffär var underbar, sköm personlighet och oerhört social, men hon var inte långlivad. Hade förmodligen Rossel redan när jag skaffade henne som gick i vågor, till slut räckte det inte med bra kost/vitaminbomber för att hålla henne "rosselfri" och fick låta henne somna in alldeles för tidigt. Kommer inte skaffa möss från djurbutik mera. Värt att åka en bit för friskare möss.
Innan mina nuvarande 3 musungar så har jag bara köpt från zoobutik. De har haft väldigt skiftande livslängd och alla har inte varit friska, men det antar jag kan ske en hel del från privat uppfödning också av vad jag läst här på forumet. Har råkat ut för två stycken hoppsan-kullar (möss om redan var gravida från affären, men så tidigt så det inte syntes). Det misstänker jag att man slipper oftare från privat uppfödare som har närmare koll på sina kullar. Plus att mössen oftast är mer handtama och lättare att få riktigt gosiga.
Syrran fick också en hoppsankull från en affär. Håller med om att uppfödare får man bättre kvalité på sina djur. Men affär är den enda utvägen annars:( vet ingen som ens har möss i skitbyarna i västmanland.. ååh:(

Jag har vänner från Västerås som hälsar på mig 7-9 mars. Kan fråga om de kan tänka sig att ta med några möss neråt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Gör som du vill.
Stöd zoobutiken om du tycker det är en bra butik.
Har du fått möss du inte blev nöjd med från uppfödare, vilket tyvärr är vanligt idag, så gå in på zoobutiken. Men var minst lika kräsen som du är hos uppfödare. Titta på hälsa, temperament och beteende osv. Ta inte första bästa, titta inte bara på den som är sötast eller har ballast päls, färg el dyl. Ta inte en som är jättestressad, bits eller är konstig på något sätt.
Jag har själv som uppfödare misslyckats genom att sälja möss som inte varit till köparens belåtenhet och jag skäms. Jag vågar nu inte sälja möss pga att det inte känns bra, jag vill att ägarna skall bli nöjda, jag vill att mössen ska vara friska, snälla, tama och leva längre… Men det gör inte mössen alltid idag, tyvärr…
http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=85838&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rodent+farm
såhär ser det ut hos grossisterna,helt sjukt:( hoppas du hittar en bra uppfödare!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan