Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 3684 ggr
[rolnor]
0

Skogsmöss

Nu har jag fångat in två av mössen som invaderat mitt hem, dom bor i en marsvinsbur, äter mysli och digestivekex. Jag har spacklat för hålen under diskbänken med plastic padding och det fick stopp på invasionen ett tag, men nu har dom gnagt upp ett hål bredvid, genom själva väggskivan. Det luktar matrester så det är väl det som drar in dom. Dom är fantastiskt söta och verkar trivas, buren har ett sånt rör som dom springer i, eventuellt är dom för små för att få fart på motionshjulet, har inte sett att det snurrar. Givetvis vore det kul om det är ett par, dom sitter nära varandra i röret och klämmer ihop sej i det lilla plasthuset som dom sover i. En mörk sida av historien är att jag beställt gift som jag ska lägga under diskbänken för att bli av med dom som springer löst, dom bajsar och det är inte kul. Finns ju slagfällor men det tar emot att lägga ut såna, gift är ju nästan ännu värre men det känns på nåt sätt inte lika dramatiskt (bläh, jobbigt tänka på detta).

Martin
0

Slagfällor är ju att föredra alla dagar i veckan framför gift, i alla fall anser jag det.

mvh Martin

[SuperNaturalBeing]
6

Det är olagligt att ha vilda djur som husdjur och dessutom kan vilda möss ha alla möjliga sjukdomar! 

Vill du ha möss som husdjur så leta upp en uppfödare, då får du trevliga , ej smittbärande, möss.

LinDajSon
2

Jag förstår inte vitsen med att skriva något sådant HÄR av alla ställen? Är du öppen för alternativ till gift så finns det levandefällor, släpp mössen en kilometer bort så slipper du dem. Och jag tror inte att det är lagligt eller smittosäkert att hålla vildmöss i fångenskap.

zezagena
0

Fångstfällor använder jag o sen släpper jag dem ut i skogen igen..

[vintermusen]
5

håller men #3 varför skriva detta! Stackars möss om du förgiftar dem, man behöver ju inte döda någon bara för att dom bajsar eller? Släpp dom i skogen iställer!!!!!!!

[rolnor]
0

Ja, det är som jag skrev den mörka sidan, jag har försökt fånga dom i en burfälla men det är svårt, har som jag skrev lyckats fånga två på det sättet. Jag vet att det är förbjudet att ha vilda djur men man kan ju fråga sej om det är så sjyst att ta livet av dom då… Bra att ni känner så starkt för dessa vackra djur, det gör jag också det är därför jag vill ha ett par att ta hand om.

Lamina
2

Att släppa ut dom i skogen är ju ett alternativ. Det enda alternativet faktiskt, om du inte vill ha ihjäl dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
5

Nej det är inte lagligt att ha vilda möss som husdjur och de kan ha smittor. Det finns bland annat några virus som skogsmöss kan smitta människor med som är väldigt allvarliga. Nu vet vi inte om våra skogsmöss i Sverige har dessa - det har inte gjorts omfattade undersökningar, men risken finns alltid!!!

Slagfällor är inte så lätt att fånga skogsmöss i alltid. Man kan fånga en men sedan kommer man ev inte att fånga fler. Humana fångstfällor har de en tendens att lura (stoppar in kroppen en bit, tar maten och backar ut). Sedan är det inte ok att släppa ut möss i fel revir och för att de inte skall hitta tillbaka behöver man köra några mil och släppa dem. Då släpper man dem i fel revir och de har ev ingen framtid. De är utan sin flock, känner inte terrängen och om det där finns annan flock med möss kommer de ev att bli dödade av dem.

Gift skulle jag aldrig lägga ut, aldrig! Jag vill inte ha döda möss i husväggarna eller riskera att andra djur blev förgiftade. Skulle jag ha ett stort problem och inte möss och råttor som husdjur skulle jag kontakta Anticimex. I vissa fall kan de röka ut djuren eller se vad man kan åtgärda för att bli av med problemet. I värsta fall skickar de bara en slagfälla - som djuren då inte går i…

Bäst är att döda dem. Sårri, musälskare, men så är det. Döda alla och problemet kan ev upphöra för flera år framöver. Mössen återkommer nämligen till samma ställe där de varit tidigare eller där de föds. Jag hade själv förra vintern ett problem med vildmöss. Det var både husmöss och skogsmöss. Först fångade jag dem levande och släppte ut dem. När jag sedan såg att de kom tillbaka var jag tyvärr tvungen att ta död på dem. Jag blev av med alla och har i år inte haft några besök alls. (Är jag inte en musälskare? Jo, absolut, men jag älskar bara mina tama möss. Jag älskar inte vildmöss. De kan smitta mina egna gnagare med en mängd sjukdomar och de kan även smitta mig med hemska saker, så NEJ tyvärr, jag kan inte tillåta dem här! De får hålla till i naturen!)

Nu har vi dock en regel här på sajten att det inte får diskuteras hur man dödar möss och tyvärr måste det nog även gälla vilda möss.

Skicka pm så berättar jag om ett bra sätt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[rolnor]
2

Ja, jag berättar ju om min glädje med möss och även dom bekymmer jag har, jag trodde naivt att sajten var till för att diskutera möss, både vilda och tama och att ni skulle förstå mej ur alla aspekter. Jag råkade ju nämna gift och det strider ju enligt Grodan mot sajtreglerna så jag har gjort bort mej omedvetet. Jag älskar mössen jag fångat, dom är ursöta och jag mår dåligt av tanken på att jag måste d*da (föbjudet kanske att använda d-ordet?) dom mössen som skitar ned hela köket med avföring. Nåväl, värre saker händer ju, kanske har vi ett tredje världskrig på gång när Putins storhetsvansinne sätts i verket..

Minoth
2

#9 fruktansvärt att hålla vilda möss fångade med (även om de nu inte vore olagligt, som det är!). De är inte vana vid ett liv vid fångenskap.. 

Jag skulle ta grodans råd om jag var du.. Har själv haft samma problem. 

De är bättre att de får dö än att bo sönderstressade i fångenskap som dessutom är olagligt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
1

#9 LOL… ordet är tillåtet att skriva… och hur man blir av med objudna gäster bör nog inte vara otillåtet, men när jag började beskriva hur jag gjort insåg jag att det inte var en så bra grej att skriva öppet. När du läst mitt pm inser du nog varför…

Jodå, jag förstod syftet med din tråd. Mitt svar i #8 är på inget sätt ett elakt svar på din tråd, det hoppas jag du inser, även om jag glömde smileys. Att mitt svar blev så långt beror på att jag ville dela med mig av min erfarenhet.

[hasselmusen]
2

Vild möss är sååå söta, men man kan inte bara tänka på sig själv och ens egna intresse. Jag har läst på om de vackra vildmössen och de bär på flera sjukdomar. Du borde direkt släppa dem för att inte bli smittad. Jag vet att det är svårt men du måste se det ur ett annat perspektiv!

[hasselmusen]
1

Vild möss är sååå söta, men man kan inte bara tänka på sig själv och ens egna intresse. Jag har läst på om de vackra vildmössen och de bär på flera sjukdomar. Du borde direkt släppa dem för att inte bli smittad. Jag vet att det är svårt men du måste se det ur ett annat perspektiv!

[hasselmusen]
0

PS. Säger som grodan död är tyvärr det bästa sättet, köp riktiga tam möss istället.

hejkomochhjälpmig
3

Att stänga in två vilda skogsmöss i en liten bur är värre än att ha ihjäl dem! 😡 De är vana vid full frihet och inget annat. Släpp ut dem några mil bort från där du bor, på något trevligt ställe så slipper du döda dem och de slipper lida i fångenskap.

Tammöss är i värsta fall inget "lätt husdjur" att hålla nöjda. Vilda skogsmöss är ännu värre. Förstår att du älskar dem och att de är jättesöta men du vet inte VAD det är du faktiskt gör mot dem när du har tillfångatagit dem på det här viset och låst in dem. 😢

[rolnor]
2

Ja, nu misstänker jag att ni överdramatiserar, mössen i buren äter och dricker, putsar sej och beter sej inte alls stressat. Har ni läst hundra högskolepoäng om vilda möss och stress? Det låter så.

Nej Grodan jag har ju kommit fram till samma slutsats som du när det gäller dom möss jag har lösa i huset, dom måste dö, så no hard feelings;)

Minoth
4

#16 oavsett vad du tycker bryter du mot lagen. Och för mig är de självklart att dessa möss liksom alla andra vilda djur mår väldigt dåligt av att helt plötsligt leva i fångenskap när de är vana vid att vara fria.

Det är därför alla vildfångade djur är olagliga i sverige. Tror du den lagen kom ur tomma luften?

[rolnor]
1

Ja, jag tänker inte dividera i all oändlighet, jag tar väl hand om dom och det räcker för mej, du får väl polisanmäla.

Minoth
3

#18 det kan du ge dig på!

Minoth
0

#18 det är inte direkt svårt att hitta din adress :)

[vintermusen]
0

#20 polisanmäl nu!!! Rolnor gör helt fel och bryter mot lagen!!Stackars små möss, att låsain dem i ett fängelse!😡

Minoth
3

Jodå de ska jag göra. Länsstyrelsen gillar inte när man har tagit in vilda djur. Det är en sak som är säker.

[vintermusen]
0

jaa, du gör helt rätt och som du säger adressen är inte så svår att hitta!

Grodan
3

#16❤️

Ang att ha vilda skogsmöss i bur så ja det är olagligt, men sedan vet jag inte mer vad jag ska orka skriva om saken. Jag har nog inga åsikter som privatperson. Givetvis värnar jag om mina medmänniskor att de inte skall bli smittade av något som kan göra dem väldigt sjuka och det är faktiskt främst det jag kan tänka att jag ska orka skriva om.

Möss visar inte stress som andra djur. Och det kan också vara så att om mössen svultit kan de nu vara nöjda med att få mat. Dock tror jag eg att en duna inte kan hålla vilda möss så länge om de inte vill vara där.

Det enda jag kan vara rädd för med en sådan här tråd är att jag som Sajtvärd åker på däng för att jag inte gnäller och skäller samt att folk kan få för sig att det är ok att göra såhär och aktivt söker reda på skogsmöss att hålla som sällskapsmöss. Vad är det för fel på det? Tja, det är ju så att vi inte får enligt svensk lag ta in vilda djur och hålla som sällskapsdjur. Vi får inte ta in söta och urballa ekorrar, igelkottar, kajor, skator, grävlingar, hermeliner lika lite som skogsmöss. Så på sajten behöver vi hålla oss till lagen. Och jag som Sajtvärd vill inte ha på näsan för detta.

Mitt tips är då att TS åker några mil in i skogen med buren, eller en stor låda och ställer den där. Öppen. Så att de vilda skogsmössen får välja. De kan springa in och ut ur buren/lådan (det kan väl gå bra med vilken kartong som helst antar jag). Syftet till att de sökte sig till ett bostadshus är för värmens skull. De har svårt med värmen på vintern. Om de kan erbjudas likvärdiga hem ute kanske de inte söker sig till våra hus. Hur likvärdig nu en duna eller en kartong är. Tja, lägger man dit lite mat då och då, så är det väl rätt likvärdigt. Inte för att jag vet vad mina skogsmöss på vinden livnärde sig på…

När jag fick in möss för många år sedan gick jag iväg med dem till ett ödehus. La massa mat på ett ställe där och gick dit då och då och fyllde på. För att de skulle hålla till där och inte hemma hos mig. Det fungerade faktiskt. Eller ja, tills någon satte eld på ödehuset… (uteliggare sov där ibland)

Nu har jag pladdrat lite. Så här mkt text blir det sällan. Jag vet inte vad jag ville säga eg… Bara att vi är snälla med varandra. ❤️

Littlem
5

Grodan kanske bäst om denna tråd låses?  TS är meddelad om att hålla vilda möss instängda är fel och mot lagen. Verkar mest bli hätsk stämning härinne. Bättre o hindra att det spårar ur :)

[rolnor]
0

Over and out..

hejkomochhjälpmig
15

Nä TS, jag är faktiskt ganska upprörd över det här och jag känner att jag måste skriva det här innan jag exploderar…

Vad har du för erfarenheter av möss? Har du något hum om deras beteenden/språk/signaler? På alla olika sätt de kan visa missnöje, vantrivsel, tristess och stress? Det är inte alltid uppenbart. Hur bra koll har du på alla deras behov? Vad som kan vara farligt för dem? Vet du vad de ska äta, vad som är nyttigt/onyttig, vad de behöver få i sig rent näringsmässigt? Vad kan du om skogsmöss? Om deras liv ute i naturen?

Du behöver inte svara MIG på någon av frågorna i det här inlägget, jag skriver dem bara för att du ska tänka över dem och svara på dem ärligt för dig själv och ingen annan. 

Musen på min Avatar är en större skogsmus. Hon är upphittad och uppnappad som liten, liten bebis och i sommar fyller hon 2 år. Hennes chanser att överleva utan hjälp var lika med noll, hon var en liten skrutt som låg och dog vid vägkanten när jag kom ridandes och hittade henne. Hon vet inte om ett liv i det fria, hon känner inga andra skogsmöss utan bara tammöss och mig.

Så som jag ser det är skogsmus är en sjuhelsikes liten aktiv varelse. Det spelar ingen roll hur tama de är eller blir för i grund och botten är det en vild varelse. De är inte domesticerade, de är inte avlade för att passa oss som husdjur och de har egentligen inga bra förutsättningar för att leva lyckligt i fångenskap. Detta får man aldrig glömma eller inte ta på allvar, ska man tvunget ha dem hemma får man anpassa sig helt och hållet efter dem. Lagen om att man inte får hålla vilda djur i fångenskap är till för att skydda djuren. Från oss (!!!) och vårat habegär och björntjänster.

De är otroligt snabba, jättebra på att klättra, de kan avverka 3 meter på en sekund om de vill (överdriver inte) de har finfina hoppbakben som de inte tvekar att använda. Min är otroligt målmedveten i de saker hon gör, det kan vara allt från att hon prompt ska sitta på axeln, vara i tröjan eller gräva ett hål just där. De kan vara lättöverraskade och lättskrämda om de inte är vana vid saker och ting, det är så de överlever i det fria - de reagerar blixtsnabbt men därmed kan de också skada sig i ren panik och vad gör man då? Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna.

De behöver aktiveras ordentligt, det räcker inte med ett hjul och lite rör, det skulle inte ens räcka till mina tammöss faktiskt! De ska ha klättermöjligheter, grävmöjligheter, födosöksmöjligheter, motionsmöjligheter använda-hjärnan-möjligheter och bo-byggeri-möjligheter och de ska ha mycket av det. De ska ha saker att sysselsätta sig med dygnet runt och de är lättuttråkade - de vill hela tiden ha nya roliga grejer som de kan pyssla med om de vill - utan att man för den delen gör dem otrygga i sin tillvaro med att vända upp och ner på den hela tiden. Lagom är bäst.

Grävmöjligheter är en jätteviktig del av deras liv och behov, och de älskar att gräva! För att kunna gräva ordentligt måste det vara lite fuktigt i det materialet för att det ska bli något av det anser jag, annars faller gångar och hålor så lätt ihop - men med fukt kommer ofta problem, insekter, kvalster, mögel och all annan skit som fukt gärna för med sig som man får vara beredd på att åtgärda för sånt får helt enkelt inte förekomma. Man får städa och byta ofta. Det är inte jätteroligt i en stor bur…

Min skogsmus bor i ett omgjort akvarium som är 50x50x150 cm, och jag skulle vilja säga att det är i det allra, allra minsta laget för en skogsmus. Den är full med allt detta jag nämnde ovan. Därutöver måste hon få komma ut ur buren så mycket som möjligt, varenda dag. Hon är alltså lös här hemma ofta och mycket, hon är väldigt tam och hon är van vid detta sen hon lärde sig att skutta omkring ordentligt  - det är inga problem för oss - hur går det när "dina" är lösa? 

Så när jag säger att de inte är lätta "husdjur" säger jag det utifrån den erfarenhet jag har av en skogsmus - så nej, jag överdramatiserar inte. 

Jag tror inte du har förstått var dessa djuren faktiskt kräver och då pratar jag ändå om en jättetam och riktigt pussgo skogsmus som aldrig har varit fri. En vild infångad skogsmus spelar i en helt annan liga. Jag tror inte att det överhuvudtaget är möjligt att stänga in en mus som levt i det fria i en bur och inbilla sig att den inte ska känna sig stressad och ska vara lycklig oavsett hur bra man försöker ta hand om dem. 

Men bortsett från vad jag tror och att det är olagligt… Tror DU ärligt talat att det går? Orkar du med allt som krävs av dig i så fall? Är det värt besväret? Om inte, släpp ut dem i det fria där de hör hemma.

Min skogsmus har aldrig haft några möjligheter till ett liv i det fria, hade hon haft det hade jag aldrig tvekat en sekund utan gladeligen gett henne det livet istället men livet är inte rättvist och hon hade ingen riktig musmamma som kunde lära henne allt det hon hade behövt för att ha en chans - hon hade bara mig. Det betyder faktiskt ändå inte att jag gör eller gjorde rätt.

Men de två du har fångat in har alla möjligheter i världen att leva ett liv i det fria, de KAN och HAR gjort det utan problem hitintills. Vad jag bara för mitt liv inte kan förstå är: Varför i hela friden vill du ta det livet ifrån dem?

[vintermusen]
1

"27 helt rätt, din mus hade ju ingen chans att leva ett normalt liv! Men din mus rolnor har ju det! Varför vara så självisk och omogen och el.k och varför vara en mörd.re. Tycker du att dina möss har ett bra liv in en bra miljö?

#27 Mina möss är vanliga tammöss men dom har ändå tillgång till sysselsättning, tror jag eller låter detta bra: ett hus, en klätterställning men klätter vägg, leksak, ramp, armgång, gunga och gnagpinne), tre tunnlar sandbar, mat och vatten, en bäddpåse, ett klätter rep, bomaterial, gossedjur, rivet papper, kartonger,en klätter bräda och en filt. Men det varierar varje städning. har tänkt att bygga en övervåning åt dem också, men det har inte blivigt av.

Lamina
5

Även om jag förstår frustrationen mot TS så känner jag att det kanske vore bra om man tänkte lite på tonen när man skriver.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[vintermusen]
1

Ojdå, förlåt det var inte meningen om det lät lite taskigt! Ber om ursäkt, men var så arg bara! Sorry…

[rolnor]
2

Jag respekterar alla åsikter som kommer fram och tycker det är kul att det finns så mycket kärlek till dom här djuren. Det jag tycker är lite onödigt är att skriva att "vi kan räkna ut var du bor" etc. det är ju hot. Jag funderar på vad jag tycker är rätt och fel när det gäller djurhållning och t.ex. vanskötsel eller minkfarmar är djurplågeri i mina ögon. Ha en fin kväll.

Grodan
2

#25 Mjae… jag vet inte… TS får avgöra.

#29 ❤️

Det är så många som bryter mot lagen varenda dag… 

(Vad vill jag säga med en sådan dum kommentar? Tja, alltså… vi har haft en hel del medlemmar här på sajten som brutit mot lagen och hålls skogsmöss som sällskapsmöss… faktiskt… vi har sett genom fingrarna flera gånger… Jag presenterar inga åsikter, jag bara skriver detta för värdet i den infon!)

[vintermusen]
1

#31 ja det med farmar kan jag ju hålla med o0m! Och det du säger om att lista ut vart du bor kan ju också ha låtigt lite fel, men vill inte göra detta till en lång komentar så jag säger bara FÖRLÅT!

Grodan
0

#33 ❤️

Galenidjur
2

#34  fast det är skillnad på att bryta mot lagen och att bryta mot lagen

, om du förstår vad jag menar? 

att ta hand om ett djur som inte har någon chans att överleva annars som tex  #27 är en helt annan sak än att fånga in djur som klarar sig själva och som är vana vid att ha hur mycket plats som helst…

tycker jag iaf.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
3

#35 Fast det är inte så att vilda djur som inte kan rehabiliteras istället får hållas som tamdjur. Kan de inte släppas igen efter vård och rehab skall de avlivas. Och det är HÄR många bryter mot lagen!!! Många.

Littlem
2

Att nån annan gör fel rättfärdigar inte att en annan gör de. Isåfall skulle jag kunna gå ut o mörda någon "för andra gör oxå det och många mördar många fler än mig så då gör det inget".

Saken dragen väldigt till sin spets men jag anser det är ett otroligt dåligt argument.

Grodan
1

#37 Bra svar antar jag, men där tappar jag i a f tråden…

jag ville bara få slut på hot och otrevligheter i tråden, men det blev väl fel någonstans antar jag

Galenidjur
1

#36 jag sa inte att man FÅR, det är fortfarande lika olagligt och det är jag medveten om. Det jag sa var att det finns en viss skillnad mellan brott och brott. Alltså, det jag menar är att en handling inte automatisk är dålig bara för att den bryter mot lagen. Handlingen kan till och med vara bra. Det finns alltid gråzoner. Hoppas du förstår avd jag menar nu. Det blev lte rörigt haha. #37 håller helt med.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Littlem
0

#38 Jo jag vet, syftade inte på dig just utan mer överlag. Många rättfärdigar sina beteenden med att andra med gör det :)
Vet att du bara vill ha god stämning här på iFokus ❤️

Grodan
1

#39 ❤️

#40 ❤️

(min hjärna är inte med längre.. varit en lååång o aktiv dag kram)

KickiG
4

Nu känner jag att jag måste lägga mig i diskussionen lite grann. Det här är inte riktat mot någon speciell i den här diskussionstråden, utan jag har bara försökt samla lite fakta och berätta om egna erfarenheter.

Det är olagligt att hålla vilda djur fångade i mer än 48 timmar, om man inte har särskilt tillstånd från Naturvårdsverket och Länsstyrelsen. Detta gäller ÄVEN skadade vilda djur, och övergivna ungar som inte skulle klara sig själva. Det är precis lika mycket olagligt att ta hand om en unge i mer än 48 timmar med andra ord.

Sedan vet jag av personlig erfarenhet att vilda möss och gnagare i hemmet är ett otyg. Det hjälper inte att de är söta. Ni vet hur bra våra tama möss är på att klättra och på att gnaga. De vilda släktingarna är bättre på det. De förstör saker. De kan tugga sönder blommor, gardiner, mattor och hyllor. De gnagar på allting ätbart de kommer åt, även stekspadar, smörknivar och slevar med en gnutta matrest kvar. Föräldrarna hade en ovanligt jobbig musvinter i år, förutom ovannämnda saker hade vilddjuren även tuggat sönder mammas glasögonskalmar. 

Mina vänner som är uppvuxna i stan har aldrig haft möss springande över händerna då de ska slänga ett skräp i sophinken, de har aldrig vaknat med en vildmus i håret och de har aldrig behövt tömma musbajs och diverse matrester eller andra troféer ur sina skor då de skulle gå till skolan.

Förutom all materiell skada de kan göra, så är det en stor risk för spridning av smitta att ha vilda möss i huset. Smitta som kan infektera både människor och våra andra husdjur, inte bara våra tammöss. Många av sjukdomarna är inte vanliga i norden längre, men det beror inte på att gnagarna inte skulle bära på dem, utan på att vi lever mera hygieniskt och ser till att gnagarna inte lever i våra hus. Men det betyder inte att vi inte KAN bli smittade. Och vissa sjukdomar kan utvecklas till att bli väldigt allvarliga, t ex Weils sjukdom.

Vilda gnagare inne i huset är inget kul, spelar ingen roll hur mycket man älskar djur och älskar tammöss.

#0 Jag skulle föreslå att du för ut soporna varje kväll så det inte blir något som luktar mat i skåpet där de kommer in. Ställ in allting ätbart i skåp, lämna ingen odiskad disk framme. Plocka gärna undan de rena kärlen också så fort de är torra. Torka bort brödsmulor från bord och arbetsytor på kvällen, och torka av igen på morgonen för att få bort eventuella rester av bajs eller urin. Från byggvaruhus får man köpa gnagarnät som du kunde fundera på att lägga in i skåpet där vildmössen kommer in i skåpet. Har du någon ventilationsglugg i huset som de kommer in igenom? Jag vet att det är nästan omöjligt att hindra möss att komma in hur man än gör, eftersom de kommer genom så pyttesmå hål och springor, men gnagarnätet kan man också lägga över ventilationsgluggarna.

Det blev väldigt mycket text det här..

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[rolnor]
0

Tack för tips! Ja dom här små djuren ställer till en del, dom har bl.a. gnagt av stråna på min toaborste och ätit upp en del stearinljus.

[vintermusen]
0

#43 haha, prova att borsta tänderna med den tandborsten!!!!!