Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 887 ggr
Gnici
0

Hur gör jag?

Min ena musa, Mumsa har som sagt en tumör (se annan tråd) och jag vet inte hur lång tid hon har kvar med ett värdigt liv, då den sitter tokigt precis bakom armbågen. Förmodligen lär det gå ganska fort eftersom tumören växer så det syns från dag till dag och hon har magrat av lite.

Jag har nu kontakt med alwaysBFF här inne och har fått reservera två av hennes flickor ur G-kullen, men jag har möjlighet att få hem dem först den 9 mars (bor på Åland som sagt var) och sen ska de ju sitta i karantän 40 dagar innan jag kan sätta ihop dem med Mumsas kompis Godis (vet ju inte ens om de funkar ihop)

Så Godis kommer alltså troligtvis att bli ensam ett litet tag. De båda flickorna är väldigt tajta och gör typ allt ihop Hjärta Är det mycket illa för en musa att vara ensam ett kortare tag? Jag vet ju att de inte ska vara det, men går det snabbt med Mumsa så kommer det att bli så, om jag vill eller inteLedsen

Chilizera
0

Ägna mycket tid med Godis när hon blir ensam så ska hon nog klara det alldeles utmärkt :) Du har ju liksom inte mycket till val som du själv också säger.

[cessi]
0

Min mus Beach blev ensam när hennes syster dog. Hon bodde ensam i ungefär 2 månader tills dess att mina nya muslingar suttit i karantän och sen skyfflade jag också spån mellan burarna innan jag satte ihop dem. Beach klarade ensamheten väldigt bra, hon åt och rörde på sig som vanligt. Hoppas det går bra för din mus också, ville bara säga att alla möss inte behöver bli deprimerade om de förlorar sin burkompis!

Grodan
2

En människa kan ersätta en annan mus, eller ja, så  pass till den del att musen inte känner sig uttråkad och ensam och blir understimulerad, apatisk och hängig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
0

Som jag skrev i Mumsas "tumörtråd" så har Godis blivit skygg och mer sprättig sedan Mumsa försvann. Även ute ur buren, hon bajsar på mig direkt nästan vilket hon ju inte gjort tidigare mer än i början när jag fick hem dem.

Grodan
0

#4 Ja, då blev hon stressad över att vara ensam och behöver en kompis.

Gnici
1

Godis har nog lugnat ner sig tycker jag nu, lite skyggare i terrariet, men kommer till slut upp i handen fast det tar en stund. Uppe är hon som hon brukar vara, nyfiken och aldrig stilla men gillar att vara i min nacke, innanför tröjan och fixa och greja med mitt hår.

Får hem de båda musflickorna från Uppsala inkommande måndag, så jag gör nog så att det får bli en rätt så snabb ihopsättning av de tre flickorna. Uppfödaren sa att hennes möss bara varit friska och att de två jag ska ha bor skilt.

Grodan
0

#6 Ja, det är inte ovanligt att möss är lite svåra att få ur sin bur. Man får träna på det om de är rädda. Locka med något gott och belöna dem när de kommer fram. Alt ta upp dem kort stund och sätta ner på det stället man tog upp dem, flera gånger dagligen, så att upplyft och människohand blir fullt naturligt och en del i vardagen.😃

HÅller en tumme att allt går bra med hopsättning - tänker eg mest på olika bakteriefloror!❤️

Gnici
0

Hur tycker du jag ska göra med förberedelserna för ihopsättningen? Hur lång tid ska det ta med spånutbyte mellan burarna ovs?