Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehÀlsaskötsel
LĂ€st 551 ggr
Chronize
0

Skygg mushona

Hejsan! đŸ™‚

Jag och min sambo har tvĂ„ stycken jĂ€ttefina, supergulliga mushonor som heter Minna och Vera. Det har jag i och för sig berĂ€ttat i alla mina inlĂ€gg, men för er som inte lĂ€st nĂ„got av mina inlĂ€gg tidigare, sĂ„ informerar jag er đŸ˜‰ Minna och Vera Ă€r syskon. De Ă€r jĂ€ttegulliga mot varandra och vĂ€lmĂ„ende, men jag funderar över nĂ„gra saker.. 

1. Vera Ă€r drĂ€ktig just nu, vilket har lett till att hon helt plötsligt blivit mer social och lĂ€ttare att hantera. Hon kommer fram nĂ€stan direkt om man stoppar ner handen i terrariet dĂ€r de bor, men Minna dĂ€remot springer och gömmer sig. Ibland kan man se henne, och den synen Ă€r fruktansvĂ€rd! Hon kryper ihop och verkligen hyperventilerar! Vad ska jag göra? 

2. Jag har funderat pĂ„ ifall Minna inte Ă€r lĂ€mpad som sĂ€llskapsmus? Ifall hon inte Ă€r lĂ€mpad för det, vad ska jag dĂ„ göra? 

3. Vad tror ni, kommer det pÄverka henne positivt eller negativt nÀr Vera fÄr sina ungar? Jag och sambon tÀnkte börja hantera bebisarna redan frÄn början lite smÄtt, men kommer det resultera i att Minna fÄr hjÀrtattack av rÀdsla eller liknande?

4. En sista frÄga som egentligen bara Àr av nyfikenhet: Det faktum att Vera plötsligt blivit sÄ social, beror det pÄ drÀktigheten med hormoner och dyl eller att hon faktiskt börjat acceptera mig och sambon?

KickiG
1

1. Jag skulle ge Minna tid att bli bekant med mĂ€nniskor. HĂ„ll handen i buren och se om hon vĂ„gar komma fram och snusa efter en tid. Kanske det gĂ„r att locka henne med nĂ„got gott? Andas Minna normalt dĂ„ ni inte försöker hantera henne? 

2. Som jag ser det kan ni försöka fÄ henne tryggare och sÀllskapligare genom tÄlamod och trÀning. Eller ha henne som titt-mus, alltsÄ lÄta henne vara sÄ mycket som möjligt. Eller försöka hitta ett nytt hem Ät henne. Eller lÄta henne somna in.

3. och 4. har jag inte riktigt nÄgot bra svar pÄ.

Man behöver ingen tv nÀr man har möss.

Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus

Chronize
1

1. Hon nosar ofta pÄ avstÄnd och det har hÀnt att hon har kommit fram och nosat pÄ fingertippen nÀr jag har hÄllt ner handen i buren, men hon kommer aldrig fram till min sambo. Dock mÄste jag alltid ha ost eller liknande för att hon ska komma fram, annars sitter hon bara och hyperventilerar i ett hörn :/ Ja, hon andas normalt och beter sig "som en mus ska", eller vad man ska sÀga. Förutom sin rÀdsla för mÀnniskor sÄ Àr hon normal. Hon klÀttrar och grÀver, Àter och dricker, gnagar och hjÀlper till att boa. Hon har bra hull, Àr varken för fet eller för mager. Hon tycker det Àr superkul att klÀttra i rep som vi har hÀngt upp i terrariet :P SÄ kort sammanfattat Àr hon normal, bortsett frÄn sin rÀdsla.

2. Vi har ju inte haft mössen sÄ lÀnge, och kanske behöver Minna extra lÄng tid pÄ sig. Vera blev ju sÀllskaplig plötsligt över en natt. Vi försöker lÄta henne vara men samtidigt uppmuntra henne att komma till handen. Jag vill inte "ge upp hoppet" om Minna Àn, för hon Àr en jÀttefin tjej och Vera och Minna trivs sÄ bra ihop. SÄ vi vill liksom inte skilja dem Ät. Att lÄta henne somna in Àr den sista lösningen, nÀr vi har testat ALLT och lite till! Vad tror du, Àr Minna en sÄn som bara behöver lite extra tid pÄ sig, kanske? Honor skulle vÀl vara lite svÄrare att fÄ handtama?

3 & 4. Det gör ingenting, jag fick ju fina svar pÄ mina första tvÄ frÄgor :)