Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 1148 ggr
jollycox
0

Koppla ihop två plastlådor

Jackson måste, mest troligt, inom snar framtid byta bur. Lång historia kort, min syster äger akvariet han bor i och behöver det.

Jag har två smartstore-lådor som har galler på ena långsidan. Jag hade tänkt koppla ihop dessa men vet inte hur.
Dom kan inte stå brevid varandra för då ryms dom inte på bänken. Så dom måste stå på varandra(vilket också blir bökigt men har inget alternativ). Men locket är ju som räfflat och ställer man en låda på så står den inte still utan man kan röra den då botten är mindre än toppen.

Någon som har en ide?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

KickiG
0

Borra hål i lock och botten och förankra med buntband?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
0

Jag är inte säker på att det skulle bli så bra då locket är räfflat.. Men något sånt var också min första tanke.

hejkomochhjälpmig
0

Du kan ju limma tätt med limpistol? Jag hade nog satt ett större rör av något slag med stege i hålet också, så att det är lätt att ta sig upp och ner för mössen utan att det blir en massa strö som åker ner ifrån ovanvåningen till nedervåningen. :)

jollycox
0

#3 Fast det är så stora räfflor så det går nog inte. Men jag har funderat på att sätta ett rör och så en stege eller rep i. Så det är väl så jag kommer göra.

Det bökiga blir då att jag måste lyfta ner den övre lådan varje gång jag ska ha ut honom eller ge mat/byta vatten. Funderar om man kan göra en lucka på nåt sätt.. 🤔

KickiG
0

Kan du tippa över dem båda på sida? Så att botten och lock blir väggar, och två väggar blir botten och tak? Hänger du med hur jag menar? Om lådorna är såna att de smalnar av nertill så kanske det funkar ändå om du lägger ena bottnet mot väggen och andra bottnet ut mot rummet?

jollycox
0

#5 Det var smart! Så funkar det att göra. Det kluriga är ventilationen. Jag har satt galler på två långsidor, dessa måste ju vara uppåt. Jag kan ju ta bort en bit eller hela gallret på lådan som ska vara under så att han kommer upp i den övre lådan. Men det blir ingen ventilation i undre lådan.. Får kanske sätta lite nät i kortsidorna?
Då kommer jag ju in i den undre iallafall(det blir den som måste ha toppen utåt). Men då måste jag också fixa en kant på insidan, annars kommer strö ramla ut när jag öppnar..

jollycox
0

Har nog löst det på ett annat sätt. Jag hade såhär till mina tjejer ett tag. Jag har en tredje smartstore-låda som har galler på ena långsidan och ett hål på vardera kortsida. Sen har jag ett litet akvarium som jag lägger på sidan och ställer på något så det kommer upp i höjd med ett hål så musen kan ta sig mellan lådan och akvariet. Och så nätar jag det andra hålet. Tror jag kommer funka bra, annars får jag göra något med dom två andra lådorna.

KickiG
0

Visa gärna en bild sedan när det är klart! Jag försöker själv klura ut hur jag ska få bur på höjden istället för bredden… Men att tippa över akvariet jag har, t ex lägga in en låda för att hålla spånet inne och sedan näta övre delen är ju inte alls en dum idé. Hmmm… Vågar inte ha helt öppet när jag är borta pga hunden.

jollycox
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild nu hur jag menar. :) Han kommer inte flytta in i den förrän min syster kommer hem och det vet jag inte när det blir. Men kan ta en bild då med för att visa hur det blev. :)
Den blir inte särskilt hög och smal, tar lika stor plats som akvariet han har nu(75x40cm) så det ryms på bänken iallafall.
Jag vågar inte heller ha helt öppet pga hunden, hon har inte visat intresse för dom men man vet aldrig. När jag hade öppen bur åt tjejerna så tog hon grenar från deras bur. 😛 Då fick dom inte ha öppen bur längre.
Men typ såhär kommer det se ut. Hålet mot akvariet ska jag göra mindre. Hade akvariet mot hålet på andra sidan förut. Och så grenar/stege/hus för att ta sig upp.

jollycox
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har glömt visa hur det blev. Blev inte så bra bild men man ser iallafall.
Ser ni Jackson? :P

[vintermusen]
0

#10 nää jag ser inte jackson…

jollycox
0

#11 Han sitter ju längst fram vid gallret i plastlådan ;)

[vintermusen]
0

Aha nu ser jag honom jag kollade bara på litenbild inte stor!

KickiG
0

#10 Blev jättefint tycker jag!

StillaSinnet
0

Bra! Jag tänkte föreslå en tunnel mellan burarna men det där verkar ju funka.

Jag har själv funderat på att knåpa ihop något av söndergnagda burar. har en sort som har tunnare plast med små förhöjningar i hörnen på botten som mössen gärna gnager sönder. de kommer ju inte ut pga att de står på en hylla men det läcker ju ut spån och urin i hålen. 

Jag tänkte då göra tvåvåningsburar på något kul vis men har inte tagit tag i det ännu 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare