Varför rider mina tjejer på varandra?
Hej! Mina tjejer har börjat rida på varandra..eller det är den ena som rider den minsta och den som blir riden piper, eller i mina öron skriker! :( Varför gör dom så? dom har inte gjort det förr men nu håller de på som galningar..låter så hemskt då hon skriker :/
Någon klokare som vet varför? Tacksam för svar! :)

Jag skulle gissa att det är löp på gång, och då kan hormonerna spruta och de kan rida på varandra. Håller de på längre än några timmar ett halvt dygn, är det nog inte sexuellt, utan mer typ av mobbning, och de trivs inte ihop.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
En sak till, hon som blir riden har börjat gnaga på gallret i buren åxå, kan det vara stress??

Japp, mycket troligt. Bryt det omgående, för annars har du kanske en mus med stereotypt beteende att gnaga galler, och får kanske inte bort det.
Troligen hennes sätt att få utlopp för stressen, och lär hon sig att det funkar, kan hon använda det på annat sen. Bättre att ta bort orsaken till stressen, så hon mår bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack så jätte mycket för snabbt svar! Skall vänta en dag och se om det går över för verkar inte som att lillen är alls glad över detta :/ tycker att de av mina möss som bor i mindre lådor kommer mycket bättre överens än de som bor i stora buren, så konstigt :/ Men finns det något jag kan göra nu? är det bara att låta henne rida den lilla eller borde man gå imellan? har gjort det några gånger men det tar inte länge tills dom håller på igen :/
Det kan vara de saker som Vattnadal nämner, men det kan vara understimulans också. Eller bara mer dominant, aggressivt temperament. Möss som inte är avlade mot lugnt och sällskapsanpassat temperament kan rida mer, det är min åsikt och erfarenhet. Mina möss rider inte alls på varandra. Varför? För att de har mkt att göra i burarna, för att de är ganska hårt temperamentsavlade samt för att de är avlade för att trivas i fångenskap.
I mina hanflockar kan det ibland bli ridning, men väldigt sällan, och då särar jag hanarna. Den som rider får flytta ut, för hans beteende påverkar den som blir riden på mycket negativt. Jag kan tänka mig att det kan vara likadant för honor. Speciellt om de springer undan och piper och inte vill.
Ja precis, tycker det är så konstigt då buren jag har åt tjejerna är 85x45 och har en massa att pyssla med och killarna jag har från samma kull går bra ihop och de är i en låda som är 50x39…om det inte slutar så kommer jag flytta dem till en låda de var i förr och se om det hjälper :)
#6 Att byta bur kan faktiskt stressa väldigt. Jag hörde talas om det för några år sedan och såg det själv på en mkt otrygg och stresskänslig råtthane för 1 månad sedan. Den killen har jag lyckats hjälpa så han är trygg nu, men en mus har man inte alltid den kontakten med. Om det nu skulle vara så att du har det så ta upp musen/mössen i den här ridande/gallergnagande buren och klappa dem. Haha, jag vet det låter urbota… men massage är lugnande… klappa, pussa och prata snällt… det kan faktiskt hjälpa (på min stressade råtthane hjälpte det absolut + att han fick massa bus också)
Perfekt medicin, pussar och kramar! :D har faktiskt märkt att den som blir riden vill upp i min hand väldigt gärna och har nog gått och separerat dem varje gång jag hör pip, men tycker dom har lugnat ner sin nu på några timmar, så hoppas på det bästa! :))
#8 Ja, det låter säkert töntigt i mångas öron, men många sällskapsdjur behöver faktiskt det. De behöver egentid, gos och att se annat än de 4-6 väggarna (väggar inkl golv o tak) i buren…