Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1074 ggr
Gnici
3

Muspolarna har anlänt

I måndagskväll hade jag bestämt träff med min kompis på brukshundsklubben för att ta emot de två musflickorna hon haft med sig från Uppsala. Ett dygn på resande fot för de små, med bil, insmuggling på hotell för övernattning och sedan färjan hit till Åland. Nå, allt hade gått bra och kompisen skojade och sa att hon kanske inte tänkte lämna dem ifrån sig 🤫

Pigga, fina musor 2 månader gamla, som numer kallas för Skorpan och Kakan bor nu i mitt sovrum tills det är dags att flytta ihop med Godis i köket. De är lite rädda och far undan och gömmer sig då jag kommer, speciellt Skorpan är väldigt försiktig. De är i ett akvarium och jag gillar det inte själv, att måsta komma uppifrån sådär….

Eftersom Godis är ensam (hennes kompis avlivades för ett par veckor sedan) så kommer jag att på egen risk, fuska med karantän och skynda på ihopsättningen av de tre tjejerna. Godis trivs inte ensam märker jag, blivit mer stressad tex.

Jag har försökt läsa på här inne och sedan använda sunt förnuft, så får vi se hur långt det räcker och om allt går bra….

Nu har Skorpan och Kakan fått en gren som inte är rengjord sedan Godis haft den i terrariet. Och Godis har fått en toarulle som varit hos de andra. Jag låter också bli att tvätta mig och byta kläder mellan burarna när jag grejar med mössen. Godis var oerhört intresserad av mina händer igår när de luktade av småtjejerna, snusade intensivt och slickade 🙂 

Håll tummarn nu att allt går bra!

Grodan
2

Äntligen är de hemma!

Jag håller en tumme hårt för att det ska fungera på alla sätt med hopsättningen. Tycker du gör rätt i att flytta saker mellan deras burar och inte tvätta dig. Jag har själv slutat att vara sådär supertvättig av mig (ljuger jag, tyvärr, jag har tvättnojja, men mina möss bor inte sterilt absolut inte).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2

Jag håller tummarna för att det kommer funka! Tror det är jättebra att du låter dom ha varandras saker så där:)

Grattis till nykomlingarna❤️

Gnici
1

Tack Grodan och ajanki då fortsätter jag som jag gör då🙂

ajanki
1

#3 Ja, det tycker jag att du gör rätt i! :)

Ska bli spännande att höra vad dom tycker om varandra när dom får träffas:)

Gnici
3

I ett par dagar har tjejerna nu fått träffas på mig och igår kväll satt de en väldigt lång stund i min nacke alla tre. Det var ett fasligt pillande och pysslande med mitt hår och säkerligen på varandra också, men inget pipande eller nått illavarslande. Bestämde i alla fall att idag så skulle de få flytta ihop i terrariet i köket. Och så har det blivit.

Spännande tyckte småflickorna, med alla roliga rep och band att klättra i och den stora akvarieroten, oj så skoj den är tycker de. Godis är en lycklig musa igen tror jag och nu när jag tittade till dem låg alla tre i en hög i hängmattan och putsade varandra omsorgsfullt. Godis låg med huvudet på kanten och blundade njutningsfullt medan Skorpan putsade henne i nacken. Stackarn musa har ju inte blivit putsad av någon på några veckor, så hon njöt verkligen ❤️

Jag tror ju inte att det blir något bråk mellan småtjejerna och Godis, det verkar ju inte så idag i alla fall, men man vet ju inte förstås. Tvärt om verkar de gilla varandra, så skönt.

ariama
1

❤️

ajanki
1
Gnici
2

Det går väldigt bra i "muslådan" fortsättningsvis 🙂 Inget tjafs av något slag mellan de tre brudarna, utan de är väldigt förtjusta och måna om varandra ser man. Sover i en hög och det ska putsas och pillas på var och en, inget överdrivet dock, utan bara ren och skär kärlek (om nu möss kan känna det). Nu får jag hålla tummarna att de hålls friska också och inte blir några tokigheter på grund av den korta tillvänjningen utan karantän. Som sagt Godis verkar lycklig igen av att ha fått sällskap, så jag känner att oavsett så var det rätt beslut att hoppa över karantänen.

ajanki
1

Så bra att Godis är lycklig igen när hon fick nya kompisar!!

Jag håller tummarna att dom håller sig friska!!

KickiG
1

Vad härligt att höra att de gillar varandra så bra! Du kan ju satsa på lite extra nyttig mat nu ett tag också, för att boosta immunförsvaret.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Gnici
1

Ja jag försöker det, men de är lite dåliga att äta sånt som jag tycker att är nyttigt för möss 😉 Men någon smula går väl ner i alla fall. Välling är gott och blandar jag i lite annat så slinker det ner också, men inga stora mängder färskt äter de, inte Godis heller och har aldrig gjort.

KickiG
2

#11 Har du försökt göra färska maten till en gegga? Har märkt att det slinker ner lite bättre. Men jag gjorde en stor mängd och frös ner, och nu gillar de inte det upptinade lika bra. Får väl mata det i hunden istället, hon är glad för allt som landar i matskålen.

Gnici
1

#12 Jo jag har försökt och om jag använder välling som bas så är det liiite gott, men som sagt Godis har aldrig varit förtjust i det färska och inte olika geggor heller. Det är ärtor som är mat menar hon. Småtjejerna är nog bättre på att äta geggorna, men ändå inte i några stora mängder. Vet inte vad de ätit hos uppfödaren, annat än färdig gnagarblandning vad jag förstod.

KickiG
0

Möss kan vara misstänksamma mot ny mat. Jag lade bara envist in ny mat var dag och till slut började de smaka på den. Småtjejerna är fortfarande ganska kräsna av sig, men nu går de redan fram och provsmakar på det mesta.