Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 747 ggr
ajanki
1

Råttbebisar utan mamma

Har två kompisar som fick åka in akut i går och kejsarsnitta sin råtta. Mamman är väldigt svag och kommer troligtvis inte klara sig och dom får inte tag i nån amma.

Vad tror ni kan en musmamma ta sig an råttbebisar?

ajanki
1

Det jag funderar mest på är ju om musmamman är stor nog att ge råttbebisar mjölk…om dom tar till sig bebisarna kan man ju aldrig veta…men klarar dom att föda råttbebisar?

Stephanie
2

Att försöka skriva inlägg på iPaden är inte det enklaste 😃 Vad jag försökte säga var:

Dom lär ju äta upp henne helt 😕 En mus producerar väl inte ens i närheten av vad råttungar äter, men hennes kropp lär väl försöka. Risken finns nog att hon själv tynar bort istället… Möjligtvis att hon skulle klara av en råttbebis, men är det fler så skulle jag nog inte chansa i alla fall. Kolla bara på hur mycket en hona kan tyna bort av sina egna bebisar i "rätt" storlek.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ajanki
6

#2 Aha, jag undrarde vad som hände :)

Ja, jag håller med dig där! Jag ville ju så gärna hjälpa till, tyckte så synd om bebisarna..

Det är nu tyvärr bara en råttbebis kvar och vi har hittat en amma, en råtta! :)

KickiG
1

Håller båda tummarna hårt för att den lilla råttbebin ska klara sig och att adoptivmamman tar sig an den!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2

Lite sent påtänkt från mig kanske, men JA, det går faktiskt att låta en mushona ta över andra arter. Hur det går med mjölkmängd osv kan jag inte svara på. Jag hänvisar endast mitt svar till galna saker jag läst under åren som musintresserad. Mushonor har fött upp andra djurarter. Det största jag känner till är en kanin eller harunge.

För nyfödda djur som inte får sin mors mjölk är det viktigt att de kan få likartad mjölk från fostermor. Fostermodern behöver om möjligt ha fött sin kull samma dag för att ha den näringsrika startmjölken en nyfödd behöver. Man pratar gärna om att de två första dygnen är de absolut viktigaste i nyföddas liv. Får de bara moderns mjölk (eller motsvarig) i två dygn så klarar de sedan att bli uppfödda på högklassig ersättning som ESBILAC.

Därför hävdar jag att, ja, en mushona kan ta sig ann en råttunge två dygn. Möss är i regel mkt snälla och brukar utan problem ta sig ann andras ungar (givetvis finns undantag!!!).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3

Tack för ditt svar:) Lite sent ja, men bra att veta till en annan gång:)

Alla bebisar i kullen (3 st) är nu tyvärr döda:( men en rolig sak i det hela är att den kejsarsnittade råttmamman är helt återställd❤️

Grodan
1

#6 Asch vad tråkigt, men tyvärr är det väldigt svårt. De måste ha "nyfödd mjölk" (jag tror t o m att denna mjölk har ett namn) annars klarar de sig inte.

ajanki
2

Ja, jättetråkigt!

Den heter råmjölk :)

Grodan
2

lol… bara så… råmjölk…

ajanki
1