Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1031 ggr
Emelie
1

Muslukt

Det är ju allmänt känt att mushanar luktar ruskigt mycket. Det jag egentligen undrar är om man kan centrera lukten till musrummet om man håller dörren dit stängd. Eller kommer lukten sprida sig utanför rummet hur lite man än vill det?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

KickiG
3

Jag tror inte riktigt att mushanar per automatik luktar rusktigt mycket. Jag tror att det varierar från individ till individ, och på hur uppfödarna avlat på sina möss.

Men har man hanar som luktar massor, så tror jag inte att man kan hålla lukten helt 100 % i ett rum. Luft, och därmed lukt, rör på sig när man går i dörren.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emelie
1

Tack för svaret! Givetvis varierar det mellan hur mycket olika hanar luktar. 

Jag är i startgroparna för att föda upp möss, men bor inneboende och vill inte att huset jag bor i får en förändrad lukt då husägaren inte skulle uppskatta det. 

Mössen ska bo i mitt rum, samt även några i min klädkammare (mer ett rum än en instängd liten skrubb) och jag vill försöka koncentrera lukten så mycket till rummen som möjligt.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lojs
1

En luftrenare gör stor skillnad när man bara har djuren i ett rum.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tsunamis
1

MvH  Tsunamis

Emelie
2

Detfinitivt värt att införskaffa då! Tack för tipset tjejer.

Grodan
2

De gånger det fungerat mycket bra med att hålla hanmuslukten från resten av lägenheten och huset har varit när det rummet som mushanarna varit i har haft en egen ventilation.

Bäst var när jag bodde i Sköndal och hade klädkammaren till musrum. Klädkammaren hade en egen ventilation - ej förgrenad med resten av huset - direkt ut. Det fungerade jättebra.

Jag har tänkt att jag ska göra något liknande sen om jag jag har mycket mushanar och bor där det behövs göras så samt har råd. Det behöver inte vara så svårt. Bor man i bostadshus med lägenheter kan det påverka ventilationen i resten av huset ev och man bör kolla upp det. När jag frågade vicevärden i södertälje när jag bodde i lägenhet där så var de väldigt otrevliga och ej hjälpsamma alls, vilket var tråkigt, men så behöver det inte vara.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
1

Tack för svaret! Jag har tur som bor i ett radhus där ventilationen går direkt ut. Min klädkammare har även ett fönster jag kan öppna när jag behöver få in lite frisk luft!

Grodan
1

#7 Super! Jag vill också bo i radhus. ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
0

Radhus är underbart 😍

ariama
2

Hur mycket hanmöss luktar, beror även på hur väl utvecklat luktsinnet är hos människan som luktar dem!

Min son känner doften omedelbart, i andra änden av huset, med stängda dörrar, och öppet fönster i musrummet (sommartid står fönstret konstant öppet med myggnät, om det inte är för kallt).

Han känner, när jag inte känner, och jag tycker att jag känner fort. Jag har väldigt svårt för hanarnas doft. I alla fall inne i mitt hem!

Men visst stämmer det, att olika hanar (olika han-linjer) doftar olika starkt och fränt!

Försök köpa in från linjer med svagdoftande hanar. Då är det uppfödare som gäller, givetvis. Och gärna linjer där hanarna kan gå ihop.

Men även svagdoftande hanar i en hangrupp som funkar tillsammans, börjar utveckla "doft" när de får egen bur… Det är i alla fall min erfarenhet.

Det är knepigt med mushanarnas doft…

StillaSinnet
0

#10 håller med! Min familj protesterar om jag vädrar min stuga med öppen dörr och de har ett fönster öppet in till huset, så fläktar av djurdoft smiter in. De tolererar ingen nyans av djurdoft över huvud taget! Inte ens om det luktar av hår eller kläder när jag har varit på utställningar. Det är raka spåret till duschen och nya kläder som gäller

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare